درجه‌بندی بازی‌های رومیزی با بر چسب شورای نظارت بر اسباب‌بازی

شورای نظارت بر اسباب‌بازی آیین‌نامه و قوانین را برای درج برچسب رده‌بندی مصوب کرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست بازی رومیزی در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، ۱۲دی ۱۳۹۸ با حضور ویدا ملکی رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی، صمد خطیبی و محمد آیین در کانون پرورش فکری برگزار شد.

ویدا ملکی درباره بانک اطلاعاتی بازی‌های رومیزی گفت: تصمیم گرفتیم با ایجاد بانک اطلاعاتی، اطلاع‌رسانی درستی در زمینه بازی‌های رومیزی داشته باشیم. با مراکز فعال در حوزه بازی رومیزی جلسه‌هایی را برگزار کردیم تا بتوانیم در این زمینه فعالیت‌های ثمربخشی را انجام دهیم.

صمد خطیبی درباره بازی‌های رومیزی گفت: یکسال و خرده‌ای پیش با برخی مراکز فعال در حوزه بازی‌های رومیزی صحبت‌هایی داشتیم تا منافع مشترک فعالان این عرصه را بشناسیم و نیازهای موجود را عنوان کنیم.

او ادامه داد: در روز جهانی بازی‌های رومیزی رویدادی برگزار کردیم که بعد از آن به رویداد این روزها رسیدیم و کافه بازی را تجهیز کردیم.

خطیبی درباره حوزه تشکیل بانک اطلاعاتی اظهار کرد: با تعاملی که با شورای نظارت بر اسباب‌بازی داشتیم به سمت گرفتن مجوزها رفتیم که امیدواریم با تشکیل جلسه‌های مختلف به نتایج مطلوب برسیم.

او درباره شکل و نگاه و سازوکار بانک اطلاعاتی عنوان کرد: برخی مولفه‌ها وجود دارد که بازی‌های وارداتی، بازی‌های بازتولید شده، بازی‌های اقتباسی و... هستند.

به گفته آیین، بازی رومیزی، ‌دیده‌های پیچیده‌ای هستند که تم و قصه، داستان، سازوکار، تجربه، تعامل، اجزا و... در این بازی‌ها دخیل هستند.

این کارشناس بازی‌های رومیزی در ادامه اضافه کرد: معیارهای کارشناسی بازی رومیزی، خلاصه داستان بازی، خلاصه‌ای از قوانین بازی، محتوای مناسب، مفاهیم آموزشی و... هستند.

او درباره رده‌بندی سنی بازی‌های رومیزی گفت: ما برچسب‌های درجه‌بندی بازی‌های رومیزی برای بزرگ‌سالان، برای مراکز ترویجی، برای تمامی سنین، برای نوجوانان و برای کودکان را تعریف کردیم تا این برچسب‌ها بر روی بازی درج شود.

این کارشناس درباره تاییدیه محتوای فرهنگی مراکز بازی‌های رومیزی گفت: هدف‌مان این است که از شورای نظارت تاییدیه محتوای فرهنگی بگیریم تا مراکز فعال بتوانند از این تاییدیه استفاده کنند.

او درباره مدیریت بازی‌های رومیزی گفت: باید موقعیت، ریسک و تعاملات میان بازی کنندگان را رعایت کرد و قابلیت داشتن معیارها، پارامترها و قوانین را داشته باشد قطعا آن بازی رومیزی می‌تواند برچسب کارشناسانه را دریافت کند.

همچنین وب‌سایت شورای نظارت بر اسباب‌بازی هم در آینده به پرتال تبدیل خواهد شد تا ثبت‌نام‌ها، اطلاعات و... در آن وب‌سایت درج شود.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =