کانون پرورش فکری یک نهاد ارزشمند فرهنگی و آموزشی در کشور محسوب می شود

استاد دانشگاه های اصفهان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ایجاد زمینه های آموزشی به عنوان یک نهاد ارزشمند در فرهنگ سازی برای توسعه میراث فرهنگی ملموس و ناملوس نقش مهم و به سزایی را می تواند ایفا کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، دکترمحمدحسین ریاحی، محقق، پژوهشگر و استاددانشگاه اصفهان پس از بازدید از نمایشگاه هشت بهشت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان درگفتگو با روابط عمومی کانون اصفهان با بیان اینکه کانون پرورش فکری یک نهاد ارزشمند فرهنگی و آموزشی در کشور محسوب می شود اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ایجاد زمینه های آموزشی به عنوان یک نهاد ارزشمند در فرهنگ سازی برای توسعه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس نقش مهم و به سزایی را می تواند ایفا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند با برگزاری دوره های آموزشی، برپایی جلسات و کارگاه هایی برای کودکان و نوجوانان زمینه آشنایی آنان را با اهمیت میراث فرهنگی مهیا و در این زمینه مهم گام موثر و بزرگی را بردارد خاطر نشان شد: همچنین کانون پرورش فکری با چاپ کتاب هایی برای گروه های مختلف سنی، تصویر سازی، ساخت فیلم، بیان حکایات از طریق فصه گویی نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری را در جهت بیان اهمیت آثار میراث فرهنگی و فرهنگ سازی در این راستا گام بردارد و این امر محقق نمی شود مگر اینکه مربیان و مسئولان کانون پرورش فکری در این راستا برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند.

این نویسنده و پژوهشگر در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و عنوان اینکه این امر یک ضرورت برای هویت هر ملت و جامعه محسوب می شود و تمام نهادهای متولی در کشور باید برای این امر برنامه ریزی  کنند خاطر نشان شد: میراث های فرهنگی و تاریخی هر ملت نشان دهنده اندیشه های آن جامعه هستند و می توانند مردم را به سمت تعالی و پیشرفت و تحقق اهداف آنان برای موفقیت به سمت جلو حرکت بسیار مهم هستند و به عنوان یک محرک قوی محسوب می شوند زیرا میراث های فرهنگی و فضاهای تاریخی ریشه در گذشته هر ملت دارد و نشانگر آن است که ملت ها چگونه مسیر خود را انتخاب کرده اند و آن را پیموده اند و مطالعه و بررسی میراث فرهنگی ما را به سمت آشنایی با اندیشه و تفکر آنان سوق می دهد و همچنین معرف تجربیات و ویژگی نسل های گذشته هر ملت است.

محمد حسین ریاحی در ادامه با بیان اینکه در گذشته نیز آموزش عبرت ها و حکایت ها به کودکان توسط معلمان و بزرگان مرسوم بوده است و به اینگونه سعی داشته اند تا آنان را با فرهنگ های پیشین خود آشنا کنند یادآور شد: این موضوع نقش به سزایی در هویت سازی و فرهنگ سازی داشته است و فرهنگ امروز ملت ما از همین آموزش ها شکل گرفته است و ما نیز در عصر حاضر باید این روند را با استفاده از ابزارهایی که در اختیار داریم ادامه بدهیم و در غیر این صورت به زودی با مشکلات و خلآ بزرگ فرهنگی در جامعه و در نسل های آینده مواجه می شویم.

وی در ادامه غفلت و فراموشی و شتابزدگی در مدرنیسم و همچنین بی توجهی نسبت به آثار مختلف میراث فرهنگی ملموس و ناملموس را باعث ایجاد مخاطراتی در هویت ملی و فرهنگ ما دانست و خاطر نشان شد: این موضوع باعث آسیب جدی به فرهنگ ایرانی اسلامی شده است و تمام نهادها و سازمان های فرهنگی باید این نکته را مورد توجه خود قرار دهند و برای جلوگیری از این موضوع به گونه ای عمل کنند تا با آموزش های لازم به کودکان و نوجوانان آنان را نسبت به این موضوعات حساس کنند تا از این امر جلوگیری شود و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی بازسازی و دوباره در رگ های جامعه به جریان قدرتمند خود ادامه دهد.

محمد حسین ریاحی همچنین در ادامه عواملی همچون ایجاد فضای مناسب جهت مطالعات میراث ملموس و ناملموس فرهنگی را  ارزشمندی عنوان کرد و آن را جهت مهندسی کردن و محتوا سازی برای معرفی آثار فرهنگی مهم بیان کرد و گفت: با یک برنامه ریزی جامع می توان همچون کشورهای دیگر از این ظرفیت برای فرهنگ سازی و جذب گردشگران به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

محمد حسین ریاحی استاد دانشگاه است که وی دارای تالیف های متعددی در ارتباط با تاریخ فرهنگ و مشاهیر ایرانی و تمدن ایران اسلامی و شهر اصفهان است وی همچنین 40 جلد کتاب و 150 مقاله نیز به نام خود به چاپ رسانده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =