پودمان آموزشی «پژوهش اعضا» در کانون سمنان برگزار شد

مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان با شیوه‌های «پژوهش و کاوشگری اعضا» آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، پودمان آموزشی «پژوهش اعضا» ویژه مسئولان و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری این استان با حضور محبوبه اسپیدکار، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۸ در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان برگزار ‌شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان، ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی و جان‌باختن تعدادی از هم‌وطنان در سانحه‌ی سقوط هواپیما، اظهار داشت: خون پاک سردار سلیمانی و هم‌رزمانش بسیاری از ناملایمات را در سطح ملی و فراتر از آن در منطقه شست.

وی در ادامه با بیان این‌که خدا پاداش کارهای صادقانه را می‌دهد، افزود: شهید سلیمانی به تمام‌معنا یک الگوی تقوا بود و آنچه را که برای خود می‌پسندید برای دیگران می‌پسندید و به‌عبارتی می‌توان گفت که اخلاص در عمل و ولایت‌مداری در سردار سلیمانی، تجلی پیدا کرد.

خدابخشی هم‌چنین بر اهمیت‌دادن مربیان به دوره‌های آموزشی و توجه آن‌ها به این موضوع، تأکید و خاطرنشان کرد: علم‌آموزی نقطه‌ی ارتقاء و ارتفاع است و بی‌توجهی به آن، مانع رشد و تعالی یک مجموعه می‌شود.

مدیرکل کانون استان سمنان در پایان سخنانش از مربیان خواست تا با توجه دادن و به ثمر رساندن ذهن اعضای کودک و نوجوان برای ایجاد کاوشگری و پرورش حس کنجکاوی، تلاش کنند و در انجام فعالیت تحقیقی و پژوهشی ضمن حفظ چارچوب قواعد در پژوهش در راستای اهداف کانون پرورش فکری به اعضا فرصت دهند تا ایده‌های خود را بیان کنند.

اسپیدکار ضمن قدردانی از مدیرکل و ابراز خرسندی از حضور در جمع مسئولان و مربیان کانون استان سمنان، اظهار داشت: آنچه که در کانون باید متحول و دگرگون شود، فهم ما از فعالیت‌های فرهنگی برای برقراری ارتباط با آن‌هاست.

وی با اشاره کوتاهی به تعریف پژوهش در قالب طرح یک پرسش از مربیان خواست تا تصور کنند که در جایی کمپ زده‌اند، غذای‌شان را خورده‌اند و در چادر نشسته‌اند. خرسی را می‌بینند که به سمت آن‌ها می‌آید. سپس از آن‌ها خواست تا پاسخ دهند که چرا خرس به سمت کمپ آن‌ها می‌آید؟

اسپیدکار در ادامه با تأکید بر تفاوت خلاقیت و پژوهش، اظهار داشت: در پژوهش برای فهم بهتر هر موقعیتی نیاز به سنجش دقیق شواهد داریم و این‌که بایست بدانیم در کجا کمپ زده‌ایم، چه نوع خرسی به سمت ما می‌آید و در چه موقعیت زمانی قرار داریم.

وی در ادامه یادآور شد: در قصه‌گویی به خلاقیت نیاز است و باید دورترین جواب از ذهن را به این سؤال داد؛ ولی در پژوهش بایست سؤال‌هایی درباره‌ی جزئی‌ترین مسائل مطرح کرد.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه با بیان این‌که همه‌ی ما ممکن است در امر پژوهش با خطای ذهنی مواجه شویم، گفت: وقتی سؤالی را می‌شنویم باید آن را با تداعی‌های قبلی ذهن خودمان بسنجیم، در حالی‌که اگر می‌خواهیم روی موضوعی پژوهش کنیم در ابتدا باید دقیق بدانیم در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم؛ نه این‌که آن را با خودمان تطبیق دهیم.

اسپیدکار در زمینه‌ی کاوش‌گری برای کودکان و نوجوانان تأکید کرد: به‌جای این‌که نخست به آن‌ها یاد دهیم که به محض دیدن سؤال، سراغ جواب آن بروند، بایست به ‌آن‌ها یاد داد که چه‌طور آن سؤال را تحلیل کنند.

وی در ادامه افزود: کنجکاوی تغییر نگاه اعضا به همه‌ی چیزهایی است که می‌بینند؛ اما سؤالی برای آن نداشته و ندارند در حالی‌که کاوشگری، گشتن به دنبال حقیقت، اطلاعات یا دانش به‌وسیله‌ی پرسشگری است و ما نمی‌توانیم برای مخاطبان کودک و نوجوان دغدغه ایجاد کنیم و بایست زمینه را آماده کنیم تا آن‌ها پرسشگر باشند و سؤال‌های خود را مطرح کنند.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه در بخش دیگر سخنانش با اشاره به مؤلفه‌های تفکر منطقی مبنی بر طبقه‌بندی، ردیف‌بندی و نوبت‌بندی، گفت: پرورش تفکر منطقی براساس مشاهده‌گری پژوهش است و پژوهشگر می‌تواند کار سفارشی انجام دهد که آن را research می‌نامند؛ اما در کاوشگری، کاوشگر به دنبال سؤال خودش می‌رود و از یافتن پاسخ لذت می‌برد و اگر این پرسش از آن کودک نباشد، برای او به مشق اضافه تبدیل می‌شود.

اسپیدکار تصریح کرد: گزارش یک فعالیت علمی، کاوشگری کودک نیست و این فعالیت‌های علمی در کتاب‌ها وجود دارند؛ ولی وقتی در کانون به هر دو مبحث علمی و پژوهشی پرداخته می‌شود؛ یعنی بایست سر کلاس علمی اتفاقی بیفتد که در کلاس پژوهش نمی‌افتد.

وی با اشاره به نقش مربی در کاوشگری از آن‌ها خواست تا با کلمات «آیا»، «چرا» و «چگونه» به طرح شش پرسش بپردازند و خاطرنشان کرد: به اعضا کمک شود تا تداعی‌ها را از پژوهش دور کنند و برای رسیدن به این هدف، تشویق مشاهده‌گری اعضا، ‌تشویق کودکان به طرح سؤال، فراهم‌آوردن محیط و موقعیت‌های معماگونه و چالش‌برانگیز و تشویق آن‌ها به برنامه‌ریزی برای یافتن پاسخ‌ها، از کارهایی‌ است که مربیان می‌توانند انجام دهند.

گفتنی است؛ بهناز علی‌شیری کارشناس‌مسئول اجرایی دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت و ضمن خدمت به‌عنوان کارشناس ناظر در این پودمان حضور داشت و در پایان از سوی مدیرکل کانون استان سمنان از اسپیدکار و علی‌شیری با اهدای لوح، قدردانی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =