کد خبر: 295007
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲
بازدید 4835
نگاهی به برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل

هم‌زمان با گرامیداشت هفته پژوهش با شعار «آینده ساختنی» است، ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری و ادبی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل به اجرا گذاشته شد.

۱- مرکز شماره ۱ کانون کوثر

در هفته پژوهش برنامه‌های متنوعی در مرکز یک کانون کوثر به اجرا گذاشته شد. نمایشگاهی از آثار پژوهشی و فرهنگی اعضا برپا شد و مورد بازدید دانش آموزان طرح «کانون مدرسه» قرار گرفت. در ادامه، کارگاه «تفکر تأملی» با دانش‌آموزان طرح کانون مدرسه اجرا گردید که در این برنامه دانش آموزان کلاس ششم شهید محسنی با همراهی معلم خود به‌طور مستمر هفته‌ای یک‌بار در کانون حضور یافته و با هدایت عظیم رضایی، مربی امور فرهنگی مرکز در مورد موضوعات مختلف به بحث و گفتگو پرداختند.   

همچنین در طول هفته پژوهش کتاب‌های مرجع موجود در کانون برای اعضا معرفی‌شده و آن‌ها با روش استفاده از این کتاب‌ها آشنا شدند. کارگاه آشنایی با مراحل انجام پژوهش نیز با رده سنی نوجوان مرکز برگزار شد و در این کارگاه پژوهش‌های انجام‌گرفته موردبررسی قرار گرفت. از دیگر برنامه‌های اجراشده کارگاه «آشنایی با پاورپوینت» توسط معصومه مصطفایی بود که اعضای نوجوان مرکز با روش تبدیل یک پژوهش به پاورپوینت در پنج جلسه آشنا شدند.

۲- مرکز شماره ۲ کانون کوثر

مرکز ۲ کانون کوثر نیز به مناسبت هفته پژوهش دومین کارگاه «مهارت پرسشگری» را برگزار کرد. در این برنامه مربی ضمن آشنا نمودن اعضا با فعالیت مهارت پرسشگری به آن‌ها گفت: «با طرح سؤالاتی چون چگونه؟ چرا؟ کی؟ چه موقع؟ چه کسی؟ درباره آنچه که می‌بینند، می‌شنوند و یا می‌خوانند می‌توانند بهتر مسائل زندگی را حل کنند و عاقلانه تصمیم  بگیرند.

همچنین آزمون‌ترم شش چرتکه برگزار شد و اعضای شرکت‌کننده  با یکدیگر به رقابت پرداختند و خود را برای ترم جدید آماده کردند. بحث و گفتگو با موضوع پژوهش چیست؟ و آشنا نمودن اعضا با مراحل پژوهش عنوان کارگاهی بود مربی مفهوم پژوهش و مراحل مختلف آن را تشریح کرد و در ادامه نمونه‌ای از پژوهش اعضا را که با موضوع  «زندگی اعجاب‌انگیز زنبورعسل» کارشده بود با حضور دو عضو پژوهنده مورد نقد و بررسی قرارداد.

آشنایی با نحوه استفاده از  کتاب‌های مرجع و معرفی کتاب فرهنگ آسان مصطفی رحماندوست، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و دانستنی‌های اسلامی برای نوجوانان، برپایی نمایشگاهی از آثار علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری اعضا در مرکز و بازدید بیش از ۷۰نفر از اعضا و والدین از نمایشگاه از اهم برنامه‌های مرکز در این ایام بود.

۳- مرکز شماره ۱ کانون مشگین شهر

در هفته پژوهش همکاری مرکز شماره یک کانون مشگین شهر با پژوهش سرای دکتر حسابی آغاز شد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های قبلی و در جهت تخصصی شدن فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف علمی، اولین برنامه مشترک کانون و پژوهش سرا به اجرا درآمد که برنامه‌های مشترک این دو مرکز با در نظر گرفتن اهداف مشترک به‌صورت کاملاً تخصصی، برنامه‌ریزی‌شده آغاز و ادامه خواهد یافت. همچنین با توجه به امکانات کامل و آزمایشگاه‌های مجهز پژوه سرا پیرامون فعالیت‌های علمی، مشکل مرکز از این لحاظ کاملاً مرتفع شده و شکل اجرایی این فعالیت توسط مربیان کانون نیز کمک شایانی به پژوهش سرا خواهد داشت. با این توضیح که اساس کار این دو مجموعه کار با مخاطبین مشترک و اعضای طرح کانون مدرسه خواهد بود و در هر کارگاه در کنار مربیان کانون، کارشناسانی از پژوهش سرا نیز حاضر خواهند شد.

در نخستین کارگاه این برنامه، ۴ مولاژ کامل از آناتومی بدن انسان به‌عنوان مدل کار در مرکز، در اختیار اعضا قرار داده شد. ویدا رزاقی فرد رئیس پژوهش سرا و هاشمیان کارشناس این مرکز در این برنامه حضور یافته و با اجرای کارگاه تخصصی با اعضای کانون مدرسه فعالیت نمودند.

در ادامه، با همکاری مربیان مرکز، نیلوفر صفروند، معصومه رحیم زاده و سولماز کاظم نژاد، با بهره‌گیری از کتاب‌های مرتبط کانون، ابتدا معرفی کتاب و سپس کارگاه ساخت پوستر علمی برگزار شد و چهار پوستر علمی توسط چهار گروه فعال در کارگاه در سایز بزرگ تولید شد. اعضای کانون در پایان با شرکت در مسابقه علمی و پاسخ‌دهی به پرسش‌های طرح‌شده از سوی کارشناس برنامه، جوایزی از ریاست پژوهش سرا دریافت نمودند.

دومین برنامه اجراشده در هفته پژوهش، کارگاه علمی با عنوان گیاهان دارویی بود. در این کارگاه مجموعه‌ای از بسته‌های گیاهان دارویی منطقه که توسط مربی کتابخانه پستی و از روستاهای اطراف جمع‌آوری‌شده بود به‌صورت دسته‌بندی‌شده به‌عنوان ابزار کار مورداستفاده قرار گرفت. در این برنامه در کنار نمونه‌های زیادی که تهیه‌شده بود پوسترهایی در مورد گیاهان و ساختار آن‌ها از پژوهش سرای دکتر حسابی تهیه و در اختیار اعضای قرار گرفت. برنامه معرفی کتاب و صحبت‌های تخصصی پیرامون داروهای شیمیایی و گیاهی و مکانیسم تولید اسانس و دم‌نوش و جوشانده‌ها و خواص آن‌ها ضمن انجام مشاهده مستقیم،  توسط نیلوفر صفروند به تفضیل توضیح داده شد.

در ادامه معصومه رحیم زاده و سولماز کاظم نژاد با تقسیم‌بندی نمونه‌های در دسترس و در اختیار اعضا قرار دادن آن‌ها،  کارگاه کتاب سازی برگزار نموده و مجموعه نوشته‌ها و طرح‌های تهیه‌شده توسط اعضای شرکت‌کننده به‌صورت منسجم و در قالب یک کتابچه تنظیم شد.

اجرای برنامه شیمی و فیزیک در مرکز توسط نیلوفر صفروند از برنامه این هفته در مرکز شماره یک بود. در این برنامه در مورد کاربرد  شیمی و فیزیک در زندگی روزمره و در آزمایشگاه‌ها بحث علمی به عمل آمد و نیز نمونه‌هایی از ظروف آزمایشگاهی موجود در مرکز و کاربرد آن‌ها با اعضا موردبررسی قرارگرفته و حجم‌سنجی با اعضا کار شد.

۴- مرکز شماره ۲ کانون مشگین شهر

پژوهش و تحقیق نمادهای یلدایی: به مناسبت هفته پژوهش و تقارن آن با روزهای آخر فصل پاییز و شب یلدا، کارگاهی با عنوان نمادهای یلدایی با اعضا و دانش آموزان در سالن مطالعه مرکز برگزار شد. ابتدای برنامه لیلا مستعلی‌زاده ضمن تبریک این ایام و اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در فرآیند یادگیری، رشد، پیشرفت ذهنی و جسمی کودکان و نوجوانان، از فعالیت‌های تحقیقی که در مراکز کانون انجام می‌گیرد، نام‌برده و اعضا و دانش آموزان را جهت شرکت در فعالیت‌های پژوهشی دعوت کرد. در ادامه از طولانی‌ترین شب سال، مراسم و آیین‌های مربوط به این شب گفته و خیال اعضا را به زمانه‌ای قدیم پرواز داد. او از قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها دور کرسی شب یلدا صحبت کرده و ضمن معرفی نمادهای یلدایی، از خواص علمی و فلسفه میوه‌های شب یلدا شامل: انار، هندوانه، کدو، چغندر و آجیل با شرکت‌کنندگان به گفتگو نشست. سپس اعضا باراهنمایی نرگس پورعلی مربی هنری مرکز، انار و هندوانه و آدم‌برفی مقوایی درست کرده و به سیخ چوبی چسباندند. عسگر جعفری مربی امور فرهنگی نیز از یلدای قصه‌ها برای اعضا گفته و داستان «شاخدا بابا» را برایشان قصه‌گویی کرد. در ادامه اعضا تمامی فعالیت‌های مرتبط با شب یلدا را که در کارگاه  به‌صورت عملی و علمی انجام‌شده بود بر روی کاغذ و در قالب تحقیق و پژوهش باراهنمایی مربی نوشتند.

برپایی کارگاه مهارت پرسشگری: با برپایی این کارگاه روحیه همکاری و مشارکت اعضا و قدرت تفکر آن‌ها نیز افزایش‌یافته و موجب پرورش مشاهده آن‌ها شد. جهت برپایی کارگاه توضیحات موردنیاز در خصوص نحوه برگزاری و هدف از اجرای این فعالیت ارائه شد و با روش اجرای پرسش پنج‌گانه(چرا؟ چگونه؟ کی؟ چه موقع؟ چه کسی؟) کارگاه ادامه یافت. همچنین کتاب «چرا؟ چگونه» به اعضا معرفی و آن‌ها با چراها و چگونه‌های فراوانی روبرو شدند و این کار باعث به چالش کشیده شدن ذهن جهت پرسش و تحقیق شد.

مشاهده تلسکوپ: مشاهده تلسکوپ  و آشنا شدن با انواع لنزهای آن از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در طول هفته پژوهش بود. اعضا در این  کارگاه یاد گرفتند که چگونه ماه و لکه‌های خورشید را از طریق تلسکوپ مشاهده کنند. همچنین  کتاب‌های مرتبط در این زمینه که در کتابخانه مرکز موجود بود معرفی و قسمت‌هایی از کتاب ستارگان و نجوم روخوانی گردید.

تشکیل نمایشگاه: نمایشگاهی از کتاب‌های پژوهشی و علمی و همچنین آثار پژوهشی اعضای کودک و نوجوان که در طول سال انجام‌گرفته بود در سالن مطالعه مرکز برپا شد و مخاطبان در طول هفته از این نمایشگاه بازدید کردند.

۵- مرکز شماره ۳ کانون مشگین شهر

هفته پژوهش فرصت مناسب برای توجه به تمام ابعاد پرسشگری و تفکر در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل است و در مرکز شماره ۳ کانون مشگین‌شهر(آلنی) نیز در این ایام جهت تعامل بیشتر مربیان و اعضا، برنامه‌های متنوعی برگزار شد. معرفی و تجلیل از اعضای کارگاه پژوهش از برنامه‌هایی است که در هفته پژوهش انجام شد. این کارگاه جهت پایدارسازی اعضای نوجوان، پاسخ به حس کنجکاوی و پرورش روحیه پرسشگری و تفکر در ۱۲ جلسه نظری و عملی تنظیم و در نیمه دوم سال اجرا شد. اعضای کارگاه با مراحل پژوهش ازجمله: بیان مسئله، اهمیت و ضرورت پژوهش، شیوه‌های تحلیل، بررسی، جمع‌آوری مطالب و ... به‌ روش نظری آشنا شدند و سپس به‌صورت عملی به انجام پژوهش با موضوعات موردعلاقه خود پرداختند. اعضای دختر نیز با طراحی نشریه دیواری‌های علمی، ساخت و اجرای پانل‌های علمی در مرکز به استقبال هفته پژوهش رفتند. این نشریه‌ها با موضوعاتی مانند ستارگان، سیارات و گیاهان به اجرا درآمد. همچنین کتاب‌های علمی نیز توسط اعضای نوجوان در پانل فعالیت‌های علمی معرفی شدند.

ساخت کاردستی‌های علمی توسط اعضای پسر از سایر فعالیت‌های پژوهشی بود که در این برنامه اعضای نوجوان پسر با استفاده از ابزار ساده‌ای مانند باطری، سیم، آرمیچر و ... به ساخت کاردستی‌های الکترونیکی ساده پرداختند. همچنین فعالیت‌های زیست‌شناسی و آشنایی با ابزار علمی مانند میکروسکوپ نیز در این هفته انجام شد. در این فعالیت اعضا با اصطلاحات و تعاریف مختلف مانند میکروب، باکتری، ویروس آشنا شدند و پژوهش‌های مرتبط را انجام دادند. مشاهده بافت‌های مختلف با میکروسکوپ و نقاشی بافت‌ها از سایر فعالیت‌های پژوهشی در این هفته بود.

۶- کانون هشتجین

همزمان با هفته پژوهش برنامه‌های زیر در مرکز فرهنگی هنری کانون هشجین به اجرا درآمد: معرفی کتاب‌های علمی موجود در مرکز جهت ترغیب اعضا به مطالعه کتاب‌های علمی که در این بخش دو کتاب طبیعت اسرارآمیز و علوم ترسناک به اعضا معرفی شد. معرفی شخصیت‌های علمی شامل: شهید مصطفی احمدی روشن، دانشمند هسته‌ای، برپایی نمایشگاه کتاب‌های علمی، معرفی دایره‌المعارف و روش استفاده از آن، امانت کتاب‌های علمی، معرفی مراحل رشد گیاه با استفاده از روش پرسش و پاسخ که در این برنامه اعضا مراحل پرورش گیاهان را برای سایر دوستان خود توضیح دادند. همچنین بیان اهمیت پژوهش در قرآن کریم با اشاره به چند آیه و حدیث و قصه‌گویی با موضوع دانه خوش‌شانس از سایر برنامه‌ها بود.

۷- کانون نیر

به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و طبق برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده،  فعالیت‌هایی همسو با گرامیداشت این هفته در مرکز نیر به اجرا درآمد. حضور در مدرسه صدیقه‌ی زهرا و تجلیل از اعضای کتاب‌خوان و پژوهشگر و اجرای فعالیت‌های کتاب محور، معرفی و روخوانی کتاب، آشنا کردن اعضا با مراحل نوشتن تحقیق، اجرای فعالیت‌های علمی و ساخت هسته‌ی زمین و قایق و تشریح مطالب مرتبط با زمین و انرژی، معرفی شخصیت‌های علمی کشور مانند: پروفسور سمیعی، معرفی سری کتاب‌های دانستنی‌های اسلامی ازجمله فعالیت‌های اجراشده در این هفته بود.

۸- کانون نمین

با اجرای برنامه‌های علمی و پژوهشی، اعضای کودک و نوجوان کانون نمین با هفته‌ی پژوهش و برنامه‌های مربوط به آن آشنا شدند. در مورخه‌ی ۱۳۹۸/۰۹/۲۵، روز دوشنبه، مصادف با روز پژوهش، مربیان با حضور دانش آموزان کلاس‌های پنجم و ششم مدرسه‌ی دخترانه‌ی محمد جعفری، به اجرای برنامه‌های مختلف علمی و پژوهشی پرداختند. بازدید از نمایشگاه کتاب‌های علمی، مشاهده با میکروسکوپ، معرفی تلسکوپ و نحوه‌ی کار با آن و آشنایی با علم نجوم با معرفی کتاب نجوم و فضا، مشاهده‌ی اسکلت بدن انسان و همچنین اندام داخلی بدن ازجمله: شش‌ها، قلب، کلیه و کبد و... اجرای مسابقه‌ی علمی و انجام چند آزمایش علمی ساده، ازجمله: شناخت حواس پنج‌گانه، برگزاری کارگاه پرسش و پاسخ و مهارت پرسشگری با طرح چند سؤال علمی ساده و... ازجمله برنامه‌هایی بود که در این روز برای اعضا اجرا شد.                                                                                                                                                                                             

همچنین برگزاری کارگاه چگونگی نوشتن یک تحقیق و پژوهش ساده‌ی علمی برای اعضای نوجوان، برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های مختلف علمی برای بازدید دانش آموزان، انجام آزمایش‌های ساده علمی برای اعضا کودک و نوجوان، معرفی و امانت کتاب‌های علمی برای اعضا و اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و علمی در راستای هفته‌ی پژوهش از برنامه‌های اجراشده در این ایام ‌بود.                                                               

۹- کانون گرمی

در هفته پژوهش مرکز فرهنگی هنری گرمی به اجرای برنامه‌های مختلف با محوریت تحقیق و پژوهش پرداخت . این برنامه‌های پژوهش محور باهدف تقویت روحیه کنجکاوی و کاوشگری کودکان، آموختن چگونه اندیشیدن و درست فکر کردن، آموختن مسیر درست پژوهش و چگونگی طی کردن آن و همچنین پرورش دیدگاه‌های انتقادی در کودکان و نوجوانان به انجام رسید. ازجمله برنامه‌های هفته پژوهش کانون  پرورش فکری مرکز که مورد استقبال اعضا قرارگرفته است، می‌توان به برپایی نمایشگاه کتب مرجع و پژوهشی، اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و علمی با محوریت پژوهش، معرفی کتاب‌های مرجع، معرفی شخصیت دانشمندان و پژوهشگران مشهور در عرصه علم و تکنولوژی و تحقیق و فعالیت‌های نجوم اشاره کرد.

همچنین اعضای نوجوان پسر به همراه مربیان خود از پارک علم و فناوری شهرستان گرمی  و واحدهای فناوری مستقر در آن بازدید و با فعالیت‌های این پارک آشنا شدند. در این بازدید اعضای کانون پای صحبت‌های کارآفرینان نمونه نشستند و با تعریف پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، وظایف آن‌ها در دنیا و چگونگی ارتباط دهی آن‌ها بین صنعت و دانشگاه و مدرسه، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان عضو و مستقر در پارک و نقش کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور آشنا شدند.

۱۰- کانون رضی

به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش، برنامه‌های متنوعی باهدف تقویت روحیه تحقیق و پژوهش کودکان و نوجوانان در کانون رضی برگزار شد. برپایی نمایشگاهی از منابع و کتب علمی موجود در مرکز و معرفی آن‌ها باهدف یافتن پاسخ به چراهای اعضا و دست‌یابی به رمز و روز پدیده‌های اطراف، اجرای ویژه‌برنامه(آزمایش‌های من) و انجام آزمایش‌های ساده که اعضا به‌صورت گروهی آن‌ها را انجام دادند و سپس مشاهدات خود را در قالب آزمایش‌های بازی با سایه، کانون عدسی و چگونگی وقوع آتش‌فشان به‌صورت گزارش برای سایر اعضا ارائه کردند.

برگزاری کارگاه مهارت پرسشگری باهدف تقویت روحیه مشارکت اعضا و قدرت تفکر آن‌ها به روش میدانی و مشارکتی با استفاده از کاربرد حواس، روخوانی کتاب‌های علمی در زنگ‌های مطالعه کانون مانند: بادمی شبیه به این چه‌کار می‌کنی؟ در برابر باد می‌ایستم، خانه جانوران و بحث کتاب اعضا در مورد انواع خانه‌های جانوری که اعضا مشاهدات خود را دراین‌باره برای سایر دوستانشان نیز مطرح کردند.

همچنین معرفی میکروسکوپ و تلسکوپ و چگونگی کار با آن‌ها که اعضا از محوطه مرکز با همراهی مربی موجودات گیاهی و جانوری ریز را جهت مشاهده در زیر میکروسکوپ جمع‌آوری کردند که در این روش با شیوه مستقیم نگاه کردن و دیدن آشنا شدند. تهیه کاردستی ذره‌بین با استفاده از مواد دورریختنی بطری نوشابه و نی، قصه‌گویی کتاب اکسیژن و هم‌بازی‌هایش برای اعضای کودک مرکز و معرفی دانشمندان ایرانی مانند: محمد بن زکریای رازی، ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی توسط مربی مرکز و اعضا از دیگر برنامه‌های اجراشده در هفته پژوهش بود.

۱۱- کانون دولت‌آباد

با توجه به فرارسیدن هفته پژوهش و باهدف تقویت پرسشگری در میان اعضا و آشنایی با شیوه‌های علمی تحقیق، برنامه‌های متعددی با حضور اعضای کانون دولت‌آباد برگزار شد.

آزمایش‌های ساده فیزیکی با استفاده از وسایل ساده مانند برگزاری کارگاه تحقیق و نحوه ساخت سیم تلفن و هوا در فضا که با در اختیار گذاشتن ابزار به‌صورت عملی آزمایش و اجرا گردید. برگزاری کارگاه علمی آشنایی بازندگی حیوانات یکی دیگر از برنامه‌های اجراشده در مرکز بود که در این کارگاه  اعضا با استفاده از کتاب گربه‌سانان نوشته‌ی علی گلشن با  شیوه‌ی زندگی پستانداران آشنا شدند و معرفی کتاب علمی چگونه یک آتش‌فشان تبدیل به جزیره می‌شود و روخوانی کتاب و گفتگو در مورد مراحل تشکیل آتش‌فشان، طریقه درست کردن پروانه به روش اوریگامی از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش بود.

۱۲- کانون خلخال

مرکز فرهنگی هنری خلخال به مناسبت هفته‌ی پژوهش برنامه‌های زیر را اجرا کرد، معرفی کتاب‌های پژوهش مرکز: در این فعالیت، مربی ابتدا به اهمیت پژوهش و تحقیق در زندگی اشاره کرد و سپس کتاب‌های راهنمای پژوهش نوجوانان را به اعضای نوجوان معرفی کرد و در ادامه مراحل تحقیق را برایشان توضیح داد. پایان‌بخش برنامه، سؤال و جواب بود که مابین بچه‌ها و مربی ردوبدل شد. معرفی شاعر مریم اسلامی: این فعالیت توسط مربی ادبی اجرا شد و از اعضای نوجوان خواسته شد تحقیقاتی در خصوص شاعر انجام داده و اطلاعاتی را در خصوص زندگی‌نامه، آثار و سبک ایشان جمع‌آوری نمایند. در این برنامه هرکدام از نوجوانان بخش‌هایی از تحقیق خود را برای دوستانشان ارائه کردند. بدین ترتیب نوجوانان با روش پژوهشی با این شاعر کانونی آشنا شدند. پایان‌بخش برنامه توضیحات تکمیلی مربی و خوانش بخشی از آثار این شاعر بود. تجلیل از اعضای پژوهشگر: به‌منظور ارج نهادن به تلاش‌های نوجوانان فعال و پژوهشگر مرکز خلخال، ۴ نفر از آن‌ها در جشن یلدای قصه‌ها در حضور مادران معرفی و  مورد تجلیل قرار گرفتند.

۱۳- کانون جعفرآباد

کانون پرورش فکری جعفرآباد، با آغاز هفته پژوهش برنامه‌های متنوعی را جهت آشنایی اعضا با فعالیت‌های علمی و پژوهشی برگزار کرد. در طول هفته پژوهش نمایشگاهی از کتاب‌های علمی و مرجع دایر شد و مورد بازدید و مطالعه قرار گرفت. در این نمایشگاه کتاب‌های مرجع و دایره‌المعارف‌ها برای اعضا معرفی شد و آن‌ها با چگونگی استفاده از آن‌ها آشنا شدند و چگونگی پیدا کردن معنی لغات را یاد گرفتند. مشاهده انواع میکروسکوپ‌های ساده و پیشرفته از دیگر فعالیت‌های انجام‌گرفته در هفته پژوهش بود. اعضا ضمن آشنایی با قسمت‌های مختلف میکروسکوپ، برگ‌های سبز و خشک را زیر میکروسکوپ برده و بافت شبکه‌ای‌ برگ‌ها را مشاهده کردند. معرفی تلسکوپ و آشنا شدن با انواع عدسی‌ها از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در هفته پژوهش بود. همچنین گردش علمی در محوطه مرکز برگزار شد و اعضا با یادداشت‌برداری و خواندن مشاهدات خود آنچه را که مشاهده کرده بودند بیان کردند و با مراحل تحقیق آشنا شدند. ساخت اشکال مختلف با سنگ، بحث آزاد در مورد اجزای تشکیل‌دهنده یک تحقیق، معرفی کتاب‌های علمی، معرفی شخصیت علمی و ... از دیگر برنامه‌های اجراشده در طول هفته پژوهش بود.

۱۴- کانون بیله سوار

به مناسبت هفته پژوهش برنامه‌هایی با محوریت تحقیق و پژوهش در مرکز بیله سوار اجرا شد.

نمایشگاهی از کتاب‌های علمی- پژوهشی و تحقیقی در سالن مطالعه مرکز برگزار شد و مورد بازدید اعضا و والدین آنان قرار گرفت. همچنین اعضای فعال مرکز به همراه مربی خود از بخش مرجع و سایر بخش‌های کتابخانه عمومی الغدیر شهرستان بازدید کردند. در هفته پژوهش با همکاری جمعیت هلال‌احمر شهرستان کارگاه آموزشی کمک‌های اولیه با مربی‌گری مربیان هلال‌احمر در محل کانون برگزار شد و همچنین فعالیت‌های طرح کانون مدرسه در این هفته با محوریت هفته پژوهش اجرا شد. انجام آزمایش‌های علمی ساده، مشاهده نویسی، معرفی و روخوانی کتاب‌های علمی و... از فعالیت‌های دیگر این هفته بود.

۱۵- کانون انگوت

مرکز انگوت به مناسبت هفته پژوهش اعضا را با واژه تحقیق و پژوهش و اینکه چگونه می‌توانیم یک تحقیق درست انجام دهیم؟ و مراحل یک پژوهش خوب  آشنا کرد و در ادامه کودکان باراهنمایی مربی و با  استفاده از کتاب‌های موجود در مرکز، مطالب علمی درباره فضا و نجوم را نوشته و در پانل نجوم و فضای مرکز قراردادند. همچنین به مناسبت این هفته با همکاری مدرسه دخترانه ۲۲ بهمن، کلاس ششم ابتدایی در پژوهش سرای منطقه انگوت حضور پیداکرده و ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف آن، به اجرای آزمایش‌های ساده و گزارش‌نویسی پرداختند. کار با میکروسکوپ و کاربرد تلسکوپ و میکروسکوپ، روخوانی و معرفی کتاب‌های علمی، معرفی دانشمندان ایرانی، ساخت کاردستی‌های علمی و.... از دیگر برنامه‌های اجراشده این مرکز در طول هفته بود.

۱۶- کانون اصلاندوز

به مناسبت هفته پژوهش برنامه‌های پژوهش محور در مرکز فرهنگی هنری اصلاندوز برگزار شد. مربیان با دعوت از دانش آموزان مدارس و اعضای مرکز برنامه‌هایی را به‌منظور ترغیب اعضا و آشنایی آن‌ها با امر پژوهش اجرا کردند.  به همین مناسبت برنامه‌هایی از قبیل برگزاری کارگاه آموزشی چرا و چگونه تحقیق کنیم، برپایی نمایشگاه‌ از کتاب‌های علمی و کتب مرجع، کارگاه تحقیق و پژوهش نمادهای شب یلدا، کارگاه کاردستی با موضوع دانه‌ها و خواص آن‌ها اجرا شد. در ادامه اعضا در کارگاه آشنایی باشخصیت‌های علمی، با شهدای دانشمند هسته‌ای آشنا شدند. همچنین در این هفته از اعضای فعال در زمینه کتاب‌خوانی تقدیر به عمل آمد و هدایایی به‌رسم یادبود به آن‌ها اهدا شد.

۱۷- کتابخانه سیار روستایی پارس‌آباد

به مناسبت هفته پژوهش مرکز سیار روستایی شهرستان پارس‌آباد با ویژه‌برنامه‌ای تحت عنوان «دانش شادی‌بخش است» به استقبال دانش آموزان و اعضای مدارس روستایی رفت. در این ویژه‌برنامه که در تعدادی از مدارس روستاهای شهرستان اجرا شد، مربی سیار روستایی از اهمیت پژوهشگری باهدف تقویت حس پرسشگری برای اعضا سخن گفت. مربی عنوان کرد: پژوهش و تحقیق ازجمله فعالیت‌هایی است که اعضا باید به‌صورت فعالانه پیگیر آن باشند چراکه پژوهش و جستجو موجب افزایش علم و دانش بشری بوده، هست و خواهد بود. در ادامه برنامه‌های متنوعی با محوریت کسب علم و دانش با مشارکت اعضا به اجرا درآمد.

تجلیل از اعضای شرکت‌کننده در طرح استانی «دفتر دانایی»، برگزاری نمایشگاه کتاب‌های علمی- پژوهشی در داخل کلاس‌های درس، برگزاری کارگاه داستان‌نویسی با محوریت داستان‌های علمی- تخیلی، تشویق دانش آموزان کتاب‌خوان با بهره‌گیری از آمار امانت کتاب، برگزاری کارگاه روش پژوهش و تحقیق به زبان ساده برای اعضای نوجوان، اجرای طرح کتاب‌خوانی پیدا کن مرا باهدف معرفی و روخوانی کتاب‌های علمی و علاقه‌مندسازی اعضا برای امانت و مطالعه آن‌ها، اجرای مسابقه من چیستم؟ در قالب بازی مهیج باهدف تقویت حس پرسشگری ازجمله این فعالیت‌ها بود.

۱۸- مرکز شماره ۱ کانون پارس‌آباد

با حضور اعضای دختر و با انجام فعالیت‌های مختلف علمی، هفته پژوهش در مرکز یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان پارس‌آباد گرامی داشته شد. در این برنامه ابتدا در خصوص اهمیت پژوهش، راه‌ها و شیوه‌های آن توضیحات لازم برای اعضا ارائه شد و منابع مختلفی از کتاب‌های مرتبط با پژوهش معرفی شد. در ادامه، اعضا با نحوه استفاده از دستگاه تلسکوپ، میکروسکوپ و قطعات مختلف آن آشنا شدند و مربی فرهنگی مرکز کتاب دردها و بیماری‌ها را معرفی کرده و قسمت‌هایی از آن را به همراه اعضا روخوانی کردند.

۱۹- مرکز شماره ۲ کانون پارس‌آباد

مرکز شماره۲ کانون پارس‌آباد با انجام فعالیت‌های علمی به استقبال هفته پژوهش رفت. با آغاز هفته پژوهش؛ مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون پرورش فکری شهرستان پارس‌آباد با حضور دانش آموزان مدارس ۱۷ شهریور و شمس تبریزی به اجرای برنامه‌های متنوع علمی و فرهنگی باهدف تقویت روحیه پرسشگری و ترغیب اعضا به انجام فعالیت‌های پژوهشی پرداختند.

در ابتدای برنامه منیژه اسوار مربی مسئول مرکز ضمن گرامیداشت هفته پژوهش به بیان اهمیت  تحقیق و پژوهش در دوران کودکی و نوجوانی اشاره و از اعضا خواست تا با افزایش میزان مطالعه و علاقه‌مندی به کتاب و کتاب‌خوانی، مهارت پرسشگری و روحیه پژوهشگری خود را تقویت کنند. او با معرفی کتاب‌های ستارگان دنباله‌دار و سیارک‌ها – و سیارات دور از مجموعه کتاب‌های کاوش در فضا؛ اعضا را به مطالعه دعوت کرد و از آنان خواست تا با خواندن این کتاب‌ها با فضاپیمای مقوایی به دنیای ستارگان سفر کنند و دانسته‌های علمی خود را در اختیار حاضران قرار دهند.

در ادامه برنامه، یوسف روزگاری مربی فرهنگی در گردهمایی پژوهشگران نوجوان مرکز و مدارس ۱۷شهریور و شمس تبریزی با معرفی سه پژوهشگر نوجوان از آنان خواست تا در مورد پروژه‌های تحقیقی و علمی؛ اعم از اختراع، چاپ کتاب و... برای دانش آموزان توضیحاتی ارائه دهند، سپس با استفاده از نشریه دیواری جهادگران علمی به معرفی زندگینامه شهید مصطفی احمدی روشن پرداخت و از اعضا خواست با ارتقای سطح دانش علمی خود ادامه‌دهنده راه شهیدان هسته‌ای باشند. ناهیده جدی مربی هنری مرکز نیز با فراخواندن اعضای فعال هنری به تحقیق و پژوهش در مورد سفالینه‌ها؛ از اعضا خواست با بازگویی مطالب و یافته پژوهشی برای سایر اعضای کارگاه سفال به ساخت سفالینه‌های تاریخی منطقه اقدام کنند. همچنین در برنامه‌ای جداگانه به مناسبت هفته پژوهش با معرفی کتاب «ببین چگونه رشد می‌کند» مراحل کاشت و رشد گل و گیاه برای اعضا توضیح داده شد و مربی با هدایت اعضا برای کاشت گل و گیاه با عنوان باغچه کوچک من هفته پژوهش را گرامی داشتند. برپایی نمایشگاه کتاب‌های علمی، معرفی اعضای پژوهشگر و برگزاری بازی‌های علمی و نشریه نگاری از دیگر برنامه‌های اجراشده در هفته پژوهش بود.

۲۰- مرکز شماره ۱ کانون اردبیل

یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های مرکز در این هفته؛آشنایی دانش آموزان  با روش‌های تحقیق و پژوهش بود. با توجه به استعداد و توانایی اعضا و علاقه‌ای که آن‌ها به موضوعات مختلف پژوهشی دارند، با چهارچوب انجام پژوهش آشنا شدند. همچنین برگزاری کارگاه آموزشی چرا و چگونه تحقیق کنیم، معرفی شهدای دانشمند هسته‌ای، برپایی کارگاه تحقیق و پژوهش نمادهای شب یلدا از دیگر برنامه‌ها بود. برگزاری نمایشگاهی از آثار اعضا، کارگاه‌های بحث آزاد با موضوعات علمی،  کارگاه‌های آموزشی یک‌روزه با عنوان چگونه تحقیق کنیم؟ و معرفی شخصیت‌های علمی از دیگر برنامه‌هایی بود که در هفته پژوهش در این مرکز اجرا شد.

۲۱- مرکز شماره ۲ کانون اردبیل

گزارش برنامه‌های اجرایی  مرکز فرهنگی هنری ۲ کانون اردبیل به  مناسبت هفته‌ی پژوهش: برگزاری کارگاه آزمایش‌های علمی با ابزار ساده با عنوان «ما دانشمند می‌شویم»، در این فعالیت که با حضور دانش آموزان مدارس سبحان و راهیان صادق اجرا شد، اعضا با ابزارهای  آزمایش ساده چون بادکنک نسوز و شمع و آب آشنا شدند. معرفی منابع علمی و تشکیل گروه‌های تحقیق: مربیان در این فعالیت با معرفی منابع علمی و ارائه‌ی مطالبی در خصوص روش‌های اصولی تحقیق و پژوهش، از میان اعضا علاقه‌مند مرکز گروه‌های تحقیق تشکیل دادند. برگزاری کارگاه پرسشگری: در این فعالیت مربیان اعضا را با مسئله شناسی، اهمیت پرسشگری و روش‌های علمی آن‌که با حضور دانش آموزان طرح کانون مدرسه اجرا شد، آشنا کردند.

۲۲- مرکز شماره ۳ کانون اردبیل

در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش، اعضای مرکز ۳ اردبیل به مقام شامخ شهدای دانشمند هسته‌ای ایران ادای احترام کرده و با نثار گل و قرائت فاتحه یاد و خاطرشان را گرامی داشتند.

مهدی جاوید سرپرست مرکز با تشریح نقش پژوهش در توسعه کشور گفت: امروزه تولید علم یکی از محورهای پیشرفت کشور است و این پیشرفت به همت پژوهشگران و تلاشگران عرصه علم با رشد چشمگیری مواجه بوده است. وی اظهار داشت: دشمنان ایران اسلامی برای متوقف ساختن کشور از مسیر توسعه اقدام به حذف و ترور دانشمندان هسته‌ای کشور کردند اما به لطف الهی و تلاش دیگر محققان کشور، این پیشرفت با شتاب بیشتری ادامه خواهد داشت. جاوید بابیان اینکه شهدا برای تحقق اهداف نظام اسلامی از جان خود گذشتند، بر وظیفه دانش آموزان برای علم‌آموزی در ادامه راه شهیدان تأکید کرد.

گفتنی است در این مراسم، اعضا ضمن مطالعه زندگی‌نامه شهیدان مصطفی احمدی روشن، مجید شهریاری، مسعود علی‌محمدی و داریوش رضایی‌نژاد با فعالیت‌های علمی و نحوه شهادتشان آشنا شدند. همچنین در ادامه فعالیت‌های مرکز، کارگاه آموزشی آشنایی با گیاهان دارویی برگزار شد. در این کارگاه آموزشی که باهدف معرفی گیاهان دارویی پرکاربرد اجرا شد، اعضا با شکل و خواص هشت گیاه شامل گل نسترن، آویشن، پونه، زنجبیل، دارچین، بابونه، گل‌گاوزبان و گل ختمی آشنا شده و باراهنمایی مربی فرهنگی مرکز پانلی با عنوان «هشت گیاه ، هشت دارو» ساخته و در مرکز نصب کردند. برگزاری نمایشگاه جهت آشنایی اعضا با کتاب‌ها و منابع علمی و پژوهشی موجود در مرکز، آشنایی بازندگانی و خدمات علمی ابوعلی سینا و همچنین پرفسور سمیعی از مفاخر ایران در عصر گذشته و حال، معرفی و روخوانی کتاب سلام، من صفر هستم و آشنایی با مفهوم فرضیه و نظریه از دیگر فعالیت‌های مرکز در هفته پژوهش بود.

۲۳- مرکز شماره ۴ کانون اردبیل

هفته پژوهش و پرسشگری در مرکز ۴ اردبیل با حضور اعضای پسر طرح  «کانون مدرسه» گرامی داشته شد. در این برنامه کارگاه پژوهش و اهمیت آن، آشنایی با شیوه‌ها و مراحل انجام تحقیق دانش‌آموزی باهدف تقویت روحیه پرسشگری و تحقیق در کودکان و نوجوانان برگزار شد. در ادامه معرفی پژوهشگران و دانشمندان ایرانی همچون؛ محمد زکریای رازی و ابوعلی سینا انجام گرفت. همچنین برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های علمی و پژوهشی موجود در مرکز باهدف معرفی و آشنایی هرچه بیشتر اعضا با کتاب‌های کانونی، برگزاری کارگاه آشنایی اعضا با میکروسکوپ و نحوه کار با آن، قصه‌گویی علمی از کتاب داستان‌های علمی، نمایش انیمیشن «کیمیاگر»، معرفی کتاب «تحقیق چیست و محقق کیست ؟»، برگزاری کارگاه انجام آزمایش‌های ساده همچون آزمایش «جاذبه و صدای تپش قلب» از کتاب علمی«بازی کن و بیاموز» از اهم فعالیت‌های مرکز بود.

شایان‌ذکر است، با توجه به اعلام نتایج داوری یازدهمین دوره ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش کانون کشور، در بخش پژوهش اعضا، محمدمهدی آرویش با ارائه اثر میکروتوپ (بزرگ‌نمایی اجسام) از مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد به مربی‌گری منیژه اسوار، شایسته تقدیر شناخته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =