کارگاه آموزشی طنز در کهگیلویه و بویراحمد  برگزار شد

کارگاه تخصصی شعر طنز با حضور راشد انصاری و حضور مربیان ادبی و فرهنگی کانون کهگیلویه و بویراحمد در گچساران برگزار شد.

 راشد انصاری  در این کارگاه با بیان جایگاه طنز در ادبیات، اشاره کرد و گفت: در تمامی دواوین شعرای متقدم اگر تورقی داشته باشید طنز موجوداست. خیلی از شاعران جدی سرای دیروز و امروز در آثارشان ناخودآگاه طنز آمده است.پس طنز در ادبیات فارسی از جایگاه ویژه ای برخورداراست اگر چه طنزی که امروز رایج است با طنزی که در ادبیات گذشته مسبوق به سابقه است فرق می کند. 

راشد انصاری افزود:  غافلگیری و اغراق هم در طنز نوشتاری و هم تصویری از مولفه های اصلی است. 

این شاعر طنزسرا به اثر گذاری طنز در ادبیات اشاره کرد و ادامه داد: اثرگذاری طنز بر کسی پوشیده نیست چرا که برخی مواقع یک رباعی طنز قوی کاری می کند که یک مقاله ی چندین صفحه ای و یا یک قصیده ی جدی نمی تواند انجام دهد.

وی گفت:  هر گاه قلم یک نویسنده و یا شاعر از گفتن حقایق ، باز می ماند آن موقع است که طنز به داد نویسنده و یا شاعر می رسد و تاثیرگذاری اش مشخص می شود.

انصاری در بخش دیگری و در پاسخ به سوالی در خصوص هزل و هجو ادامه داد: چون از بنده خواسته اید خیلی کوتاه و مختصر پاسخ دهم ، فکر کنم کافی باشد وگرنه در خصوص طنز و هزل و هجو و فکاهه سخن گفتن ساعت ها و روزها و ماه ها می شود حرف زد.

این شاعر طنزسرا ضمن اشاره به جایگاه هزل، هجو ، فکاهه و طنز در ادبیات فارسی تصریح کرد:  طنز شریف و نجیب است و در عین حال اصلاح گر، در صورتی که هزل این گونه نیست و بر خلاف آن هزلی که بیشتر اوقات و به ویژه در آثار قدما در مقابل جد می امد، و در برخی مواقع به عنوان سخن بیهوده و مهمل در حال حاضر نیز استفاده از واژه های ممنوعه و به قولی کلمات رکیک می شود شعر هزل.

انصاری بر غافل‌گیری و اغراق در طنز به‌عنوان یکی از قاعده‌های موجود در این‌گونه ادبی تأکید کرد و افزود: آنچه در شعر جدی به‌عنوان آرایه‌های ادبی مطرح است، می‌توان با دگرگونه به کار بردن و به‌نوعی غلط به کار بردن و یا وارونه گویی و ذم شبیه به عمد یا غلط به کار بردن لغات و.... طنز ایجاد کرد که این موضوع باید مدنظر علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی  به ظرفیت‌های طنز محلی در استان‌ها به‌ویژه کهگیلویه و بویراحمد تأکید و خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به طنز می‌توانند با بهره‌گیری از لهجه‌ها و اصطلاحات و حتی ضرب‌المثل‌های موجود، و مطالعه مثل‌ها و متل‌هابر غنای طنز بیفزایند و داشته‌ ی فرهنگی خود را نیز حفظ کنند.

گفتنی است، این کارگاه آموزشی به مدت 2 روز در مرکز فرهنگی هنری گچساران  برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =