اجرای 19 برنامه متنوع و مختلف برای کودکان و نوجوانان توسط کانون پرورش فکری

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آغاز قرنطینه خانگی تاکنون 19 برنامه مختلف و متنوع را به صورت مجازی برای کودکان و نوجوانان اجرا کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، دکتر سیدمحمد قلمکاریان با بیان اینکه جولان ویروس کرونا در شهرکودکان را هم خانه‌نشین کرده است و والدین مضطرب، تمام تلاش خود را می‌کنند از کودکان‌شان در خانه محافظت کنند اظهار داشت: تعطیلی مدارس و قرنطینه می‌تواند باعث ایجاد حس ملالت در کودکان شود اما این روزها و شرایط خاص قرنطینه نباید مانع فعالیت و سرگرمی کودکان گردد. از طرفی سرگرم‌ کردن‌ کودکان در خانه و آموزش بهداشت به آن‌ها و دور نگه‌داشتن‌شان از اخبار روز، کار سختی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در شرایطی که پیش آمده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از تمام امکانات خود استفاده کرد تا به نسل جدید که سرگرمی‌شان بازی با گوشی‌های هوشمند، تبلت و بازی‌های ‌رایانه‌ای است، با خواندن کتاب، فرهنگ کتاب‌خوانی را آموزش دهد و آنان را با دنیای افسانه‌ها و رویاها آشنا کند تا آن‌ها فارغ از نگرانی‌های ناشی از کرونا روزهای شادی را بگذرانند، خاطر نشان شد: در همین راستا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جهت فرهنگ سازی و آموزش نسل جوان از بازی‌های گروهی و نوستالژیک که به فراموشی سپرده شده اند بهره برد تا این تهدید را به فرصت تبدیل نماید تا خانواده‌ها برای بودن با فرزندان خود وقت بیشتری را صرف کنند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان ادامه داد: همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اجرای طرح ها و برنامه های مختلفی مانند؛ پیک امید (که به صورت مجازی برگزار می شود)، طرح بازی بسازید و جایزه بگیرید، مهرواره طنز نقل سپید خنده، توانست بازی‌های غیر کامپیوتری مانند کاردستی و بازی‌های فکری را به کودکان و نوجوانان آموزش دهد و زمینه پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان را به شیوه‌هائی مختلف فراهم نماید تا در راستای نسلی انقلابی و همگام با بیانیه گام دوم انقلاب و همچنین تربیت انسان های اجتماعی، متعادل و رشد یافته قدم بردارد.

سیدمحمد قلمکاریان در ادامه با بیان اینکه این برنامه ها همراه با ویژگی های خانواده اسلامی، انقلابی و با هدف ایجاد الگوها و نحوه تربیت  جسمی، روحی و روانی کودکان برنامه ریزی و اجرا شده است، افزود: در طول دورانی که تمام فعالیت های کانون پرورش فکری به صورت حضوری و فیزیکی تعطیل شده اند، کانون پرورش فکری نیز از بستر فضای مجازی استفاده کرد و به عنوان یاور همیشه مهربان در کنار کودکان و نوجوانان و خانواده های آنان بود و برنامه هایی در این روزها، به صورت مجازی، توسط کانون برگزار شده اند.

وی در ادامه با تشریح این فعالیت ها اظهار داشت: برگزاری کارگاه شعر ۶۳ بار برای ۱۳۹ عضو ثابت، برپایی کارگاه داستان ۴۳ بار برای ۱۱۵ عضو ثابت، برپایی کارگاه نوشتن خلاق ۲۲ بار با شرکت ۶۶ عضو ثابت و برپایی انجمن ادبی ۲۹ دفعه برای دست کم ۸۰ عضو ثابت از جمله برنامه هایی بوده است که به صورت مجازی توسط کانون پرورش فکری تاکنون برگزار شده است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه کارگاه هایی که در حال حاضر توسط یازده نفر از مربیان اداره کل کانون پرورش فکری اجرا می شوند ادامه داد: این برنامه ها شامل؛ برپایی ۹ کارگاه شعر، ۹ کارگاه داستان سرایی، ۵ گارکاه نوشتن خلاق و ۴ انجمن توسط انجمن ادبی آفرینش بوده اند.

سیدمحمد قلمکاریان در ادامه نیز به اجرای طرح پیک امید به صورت مجازی در صفحه‌ای در پرتال رسمی کانون به نشانی www.omid.kpf.ir  و پایگاه هایی که در شبکه های پیام رسان با هشتگ‌هایی با عنوان‌های #در دل دارم_ امید، #کانون_ امید و #پیک_ امید طراحی شده و در دسترس کودکان و نوجوانان و خانواده های آنان قرار گرفته اند اشاره کرد و گفت: تاکنون در قالب این طرح ۵۹۹ اثر دریافتی از مراکز در قالب فیلم های آموزش کاردستی تهیه شده است. همچنین۵۰ اثر برای آموزش قصه گویی، ۱۹ اثر در قالب بازی و سرگرمی، 13 اثر به عنوان معرفی کتاب، 12 اثر برای ترویج کتابخوانی، 38 فیلم آموزش نقاشی خلاق، ۱۹ اثر آموزش عروسک سازی در قالب کلیپ های آموزشی توسط مراکز کانون تهیه و تولید شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: همچنین تاکنون ۴ اثر برای آموزش خط نقاشی، ۱۵ اثر آموزش طرح ادبی، ۸ اثر شعر خوانی، ۶ اثر در زمینه داستان نویسی و ۶ فیلم انیمیشن در مراکز مختلف کانون تهیه شده است؛ همچنین در بخش های آموزش هنرهای دستی و آشنایی با قرآن کریم نیز 8 اثر توسط مراکز کانون تهیه و ارسال شده است و 6 فیلم کوتاه نیز برای بارگزاری در پرتال پیک امید توسط مراکز مختلف در سراسر استان تهیه و به اداره کل کانون پرورش فکری ارسال شده است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در ادامه یادآوری کرد: همچنین انجمن ادبی استان در روزهای ۱۱ و۱۲ فروردین  با حضور جناب آقای تولایی و سرکارخانم موسویان، مدیران انجمن ادبی آفرینش کشور به صورت مجازی برگزار شد.

سیدمحمد قلمکاریان در ادامه با بیان اینکه در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان نیز برنامه های متعددی برای کودکان و نوجوانان جهت پشت سرگذاشتن دوران قرنطینه طراحی و اجرا شده است گفت: این طرح ها شامل فراخوان استانی فرهنگی هنری، بازی سازی و فراخوان استانی ادبی طنز نقل سپید خنده است.

وی ادامه داد: طرح "تعطیلات نوروز را در خانه بازی سازی کنیم" با هدف «بیایید این بهار را شادتر از همه بهارهایی که داشته ایم کنار هم بمانیم تا ارمغانش سلامتی و شادی برای همه باشد» طراحی و در حال اجرا است و علاقمندان برای شرکت در این طرح می توانند انواع بازی های حرکتی و مهارتی، فکری، دیجیتالی و.... خود را طراحی و اجرا نمایند. این بازی ها می تواند فردی یا گروهی طراحی و اجرا شود و پس از  آماده سازی بازی ها، خانواده از این بازی ها فیلمی با مدت زمان ۹۰ ثانیه الی ۲ دقیقه تهیه و آثار خود را تا پایان فروردین ماه به آدرس  peykomid99@gmail.com  ارسال نمایند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در ادامه به طرح نخستین مهرواره شعر، داستان و تصویرگری طنز با عنوان نقل سپید خنده اشاره کرد و گفت: برگزاری این جشنواره طنز بهانه ای است برای خلق تازه ترین لبخندها در این روزهای بی لبخند و برای این جشنواره به گونه ای برنامه ریزی شده است که بتوانیم همگام با یکدیگر برای کودکان و نوجوانان سرزمینمان گام های ارزنده برداریم.

سیدمحمد قلمکاریان ادامه داد: موضوعات فراخوان این مهرواره شامل؛ عید بدون عیدی، نوروز در قرنطینه، چشم‌های به در، درد و دل های دست هایم، تعطیلی‌های کشدار، دلتنگی های قرنطینه، پدرهای خانه نشین و موضوع آزاد هستند که علاقمندان می توانند در قالب؛ شعر، داستان و قالب های تصویرگری؛ کاریکاتور، کاریکلماتور و اینفوگرافی آثار خود را تا دهم اردیبهشت ماه 1399 به آدرس ایمیل peykomid99@gmail.com  ارسال نمایند.

وی در پایان خاطر نشان شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان به عنوان یار همیشه مهربان و همراه کودکان و نوجوانان فعالیت های خود را به صورت مجازی تا زمانی که زندگی به روال عادی برگردند همچنان ادامه می دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =