کد خبر: 296765
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
بازدید 1129
بازنویسی و بازآفرینی متون کهن زیر گنبد کبود بررسی شد

انجمن قصه‌گویی زیر گنبد کبود در نشستی مجازی با علی خانجانی به بازنویسی قصه‌های کهن پرداخت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، علی خانجانی به صورت مجازی مهمان انجمن قصه‌گویی زیر گنبد کبود با حضور ۲۵۰ عضو قصه‌گو و قصه‌دوست از سراسر استان کرمان شد و به بازنویسی و بازآفرینی متون کهن و تبدیل آن‌ها به قصه‌های جذاب امروزی پرداخت.

نویسنده کتاب«هنر قصه‌گویی» در این یک ساعت آموزش مجازی ضمن یادآوری توجه به گروه سنی مخاطب قصه و دایره واژگان آن‌ها اضافه کرد، در بازنویسی خلاق  می توان در کنار ساده کردن واژگان و امروزی کردن تعابیر به حیطه پرداخت هم وارد شد و حوادث فرعی را به قصه اصلی اضافه کرد و از میزان وفاداری به متن اصلی کاست.

همچنین وی در ادامه گفتگو با اعضای انجمن قصه‌گویی زیر گنبد کبود ۱۰ مرحله بازنویسی متون کهن و تبدیل آن‌ها به قصه جذاب امروزی را شرح داد.

خانجانی به عنوان نویسنده، پژوهشگر و مدرس قصه‌گویی، شناسایی متن اصلی، تعابیر و کلمات ناآشنا و مشکل و ساده نویسی آن‌ها با استفاده از نرم افزارها یا کتاب‌های موجود و سپس معادل نویسی و پیدا کردن هم‌خانواده‌های آن‌ها برای استفاده و تازه‌سازی در جاهای مختلف متن اصلی را از مراحل ابتدایی بازنویسی دانست.

همچنین، از ساده‌نویسی حکایت قدیمی با استفاده از تعابیر جدید و واژه‌های تازه، طراحی جزییات برای موارد کلی و طرح پرسش و ابهام زدایی از قصه اصلی و در واقع کشف ناگفته‌های متن را مرحله بعدی بازنویسی نام برد.

ایشان در مراحل پایانی، بازنویسی حکایت با استفاده از پاسخهای شناسایی شده در مرحله ابهام زدایی و اضافه کردن توصیفات و آرایه‌های ادبی با استفاده از ضرب‌المثل، احادیث، آیات، گفتار بزرگان و شعر و ... را ضروری دانست.

و با اشاره به توجه به شنونده و طراحی تعامل چشمی یا کلامی یا رفتاری در جاهایی از قصه و در پایان نوشتن قصه‌نامه با تمام جزییات رفتاری شبیه یک نمایش‌نامه صحبت در این زمینه را خاتمه داد.

این در حالی است که، ایشان به رسم عیدی پی‌دی‌اف مجموعه آثار مهدی آذریزدی را به اشتراک گذاشت و کتاب‌های زیاد دیگری در زمینه کودک و نوجوان معرفی کرد.

همچنین، به عنوان منبعی برای بازآفرینی و بازنویسی دو کتاب«رسم تجارت» و«کارد و استخوان» از نوشته‌های خودشان و از انتشارات سوره مهر که شامل بازنویسی و بازآفرینی ۲۰ کتاب معروف ادبیات داستانی چون شاهنامه، مثنوی، اسرارالتوحید، جوامع‌الحکایات، گلستان و بوستان، تاریخ طبری و ... می شود را معرفی کردند.

انجمن قصه‌گویی«زیر گنبد کبود» با مسئولیت فرزانه ایران‌نژاد مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان سیرجان از سال ۹۸ با برگزاری دوره‌های حضوری در شهرهای سیرجان،   پاریز و بافت با حداکثر حضور اعضا با هدف ارتقا سطح دانش و توانمندی علاقمندان به هنر قصه‌گویی و داستان‌نویسی با برگزاری کارگاه‌های مجازی و نقد آغاز به کار کرده است اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت دوره‌های حضوری ادامه کار خود را از طریق فضای مجازی و در کانال کانون سیرجان و ارتباط با اعضای انجمن ادامه می‌دهد.

همچنین این انجمن کار خود را درفضای مجازی با تدریس داستان نویسی خلاق آغاز نمود و سپس با دعوت از کلرژوبرت نویسنده کودک یک دوره مجازی داستان نویسی برگزار نمود و سپس با ارزش گذاری به ادبیات بومی و متون کهن اقدام به برگزاری دوره مجازی بازنویسی و بازآفرینی متون کهن با حضور ارزشمند استاد علی خانجانی نمود.

هم اکنون انجمن قصه گویی زیر گنبد کبود بیش از دویست و پنجاه نفر عضو دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =