اختتامیه‌ی مهرواره‌ی قصه‌گویی یاریگران زندگی در زاهدان برگزار شد

مدیرکل کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان: اختیاری بودن و انعطاف‌پذیری» را از جمله تفاوت‌های کانون با سایر سازمان‌های رسمی چون آموزش و پرورش دانست که می‌تواند تاثیر مثبتی در آموزش و کاربرد مهارت‌های زندگی و ایجاد حال خوش در کودکان و نوجوانان داشته باشد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، اختتامیه‌ی مهرواره‌ی قصه‌گویی یاریگران زندگی در مجتمع کانون زاهدان برگزار شد.

در این آیین، که با حضور قصه‌گویان برتر و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و جمعی از همکاران برگزار شد، مدیرکل کانون استان گفت: مهرواره‌ی قصه‌گویی یاریگران زندگی نخستین برنامه‌ی مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در کشور است.

معصومه هادی سپس عنوان کرد: این ستاد فعالیت‌های فراوانی در سطح کشور و مدارس داشته اما استفاده از قالب قصه برای این موضوع پیش از این سابقه‎ای در همکاری‌های چند جانبه نداشته است.

وی هم‌چنین «اختیاری بودن و انعطاف‌پذیری» را از جمله تفاوت‌های کانون با سایر سازمان‌های رسمی چون آموزش و پرورش دانست که می‌تواند تاثیر مثبتی در آموزش و کاربرد مهارت‌های زندگی و ایجاد حال خوش در کودکان و نوجوانان داشته باشد.

نویسنده‌ی کتاب«پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» در خصوص استفاده از ابزار قصه‌گویی گفت: رسالت کانون ترویج کتاب و کتاب‌خوانی است و «قصه‌گویی» به عنوان یکی از ابزارهای اصیل و بنیادی کانون، نقش مهمی در رسیدن به این هدف دارد.

وی سپس در خصوص روند اجرای مهرواره و تلاش همکاران در زمینه‌ی تشکیل دبیرخانه، ارسال فراخوان، جمع‌آوری و تفکیک آثار، داوری و... توضیحاتی را به حاضران ارایه کرد تا به روزهای همه‌گیری کرونا و تاثیر آن بر جنبه‌های گوناگون زندگی انسان‎ها رسید و در این‌باره گفت: کرونا هنگامی به زندگی انسان‌ها وارد شد که همگان به داشته‌های خود و پیشرفت‌های شگفت‌انگیز بشری مغرور شده بودند. اما تلنگر این ویروس، با فروریختن این دیوار به ظاهر محکم و عظیم، به ما یادآوری کرد که دستاورد چندانی حاصل نکرده‌ایم و ما را با دنیای نادانسته‌های‌مان روبه‌رو کرد.

مدیرکل کانون ادامه داد: محدودیت‌های ناشی از کرونا ما را به فکر واداشت و به نوعی خلاقیت‌های ما را شکوفا کرد و ما باید به این بیندیشیم که پس از کرونا چگونه قصه‌ی زندگی خود را تعریف کنیم و این معنای جدید که به زندگی ما بخشیده شده و سرشار از مهربانی و یاری به هم‌نوعان است، ما را به مراقبت از داشته‌های‌مان و فراموش نکردن آنها مجاب می‌کند؟

هادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار کانون«آینده ساختنی است» خطاب به دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: دوستان ما در این ستاد می‌توانند کانون را در رسیدن به اهداف عالی آن، که همانا پرورش و تربیت شهروندانی پویا، شایسته و متعهد به اسلام و انقلاب است، یاری کنند تا با آموزش و مهارت‌آموزی بتوانیم کودکان و نوجوانان بیشتری را از گزند آسیب‌های اجتماعی مصون بداریم.

وی در پایان با اعلام آمادگی برای برگزاری کارگاه‌های مرتبط در حوزه‌ی آموزش خانواده‌ها، مربیان و معلمان از وجود این ظرفیت در کانون خبرداد و اظهار امیدواری کرد تا کانون بتواند اثری ماندگار در زمینه‌ی کاهش آسیب‌های اجتماعی از خود برجای بگذارد.

در ادامه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان انعقاد تفاهم‌نامه با کانون را بهترین و عالی‌ترین کارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر خواند و گفت: قصه‌گویی هنر تاثیرگذاری است که تاثیر بسیار زیادی در شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد و بزرگ‌ترها هم با آن به دوران کودکی سفر می‌کنند.

علی زندی در ادامه افزود: در شکل‌گیری شخصیت یک کودک عوامل گوناگونی موثر هستند که خانواده، به عنوان نخستین کانونی که کودک با آن در ارتباط است تاثیر بسیار زیادی دارد و اینجاست که بحث آموزش والدین خیلی جدی می‌شود. زیرا اگر خانواده نقشش را به درستی انجام ندهد کودک با آسیب روبه‌رو می‌شود و با ذهنیتی آسیب‌پذیر پا به درون اجتماع می‌گذارد.

وی مربیان کانون را «دارای بهترین شغل دنیا» دانست که با فعالیت‌های خود می‌توانند بسیاری از کودکان و نوجوانان را از آسیب‌ها دور کنند و در نجات جامعه نقش مهمی ایفا کنند.

زندی در پایان سخنان خود با تبریک به برگزیدگان گفت: با توجه به بازخوردی که این مهرواره در سطح استان داشته، این فعالیت موثر را همراه با کانون ادامه خواهیم داد زیرا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در عرصه‌ی مبارزه‌ی فرهنگی با آسیب‌های اجتماعی بسیار قوی عمل کرده است.

گفتنی است در ادامه با اهدای لوح و جایزه از برگزیدگان مهرواره‌ی قصه‌گویی یاریگران زندگی تجلیل شد.

قابل ذکر است در بخش قصه‌گویی صحنه‌ای(مربیان و اعضای کانون) نرگس عبدالهی، مربی‌مسئول مرکز میرجاوه، برگزیده اول- مریم نوری، مربی‌مسئول مرکز شماره دو زاهدان، برگزیده دوم- زهرا سالارزهی، عضو ارشد مرکز شماره یک زاهدان، برگزیده‌ی سوم- زهرا فاطمی، مربی‌مسئول مرکز مجتمع زاهدان، شایسته تقدیر و زهرا راشکی برگزیده‌ی ویژه شناخته شدند.

در بخش معلمان و شرکت‌کنندگان آزاد هم صفورا حسن‌زاده، برگزیده اول- رها ریگی، برگزیده دوم- سهیلا بادینی و فاطمه میر، برگزیده سوم و زهرا شیخ‌اویسی برگزیده‌ی ویژه معرفی شدند.

داوران این مهرواره نیز مهتاب سارونی، کارشناس‌مسئول فرهنگی، هنری و ادبی کانون استان، عالیه سجادی، کارشناس فرهنگی و بی‌با رهسپار کارشناس واحد آموزش و پژوهش بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =