تاکید بر حق پرورش توان فکری همه کودکان به ویژه در مناطق محروم در جلسه کمیته حقوق کودک

در جلسه کمیته حقوق کودک که به میزبانی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان برگزار شد بر حقوق پرورش توان فکری همه کودکان به ویژه در مناطق محروم تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان اصفهان،دکترسید محمد قلمکاریان درنشست حقوق کودک که به میزبانی اداره کل کانون پرورش فکری استان برگزار شد، با ارائه گزارشی از فعالیت ها و برنامه های کانون پرورش فکری اظهار داشت:کانون پرورش فکری دارای مراکز فرهنگی ثابت، سیار شهری، سیار روستائی و پستی در سراسر ایران است و با ارایه فعالیت‌های فرهنگی، هنری با مخاطبان کودک و نوجوان خود ارتباطی چهره به چهره و نزدیک برقرار می‌کند.

 وی ادامه داد:کانون باانتشار کتاب، تولید هزاران دقیقه فیلم‌های کوتاه، بلند، زنده، مستند و پویانمایی، تولید ده‌ها عنوان نوارموسیقی،نمایش عروسکی،سرگرمی‌های سازنده، اسباب‌بازی ونرم‌افزارهای آموزشی رایانه‌ای زمینه رشد، شکوفایی و استعدادیابی کودکان و نوجوانان را فراهم می کند.

مدیر کل کانون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه کانون متعلق به همه کودکان و نوجوانان است،یادآور شد: با تغییر کاربری برخی مراکز کانون در سال‌های اخیر، امکان حضور بچه‌های نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم‌شنوا و دارای نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضای کانون نیز فراهم شده است و این مراکز که با عنوان مرکز «فراگیر» فعالیت می‌کنند به بیش از ۴۰ مرکز در کشور رسیده است.

قلمکاریان با اشاره به فعالیت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان  ازطریق 61 مرکز  شامل 56 مرکز فرهنگی ثابت،3مرکز سیار روستایی و2 کتابخانه پستی و با هدف کشف و پرورش استعدادهای کودکان ونوجوانان دربخش های؛ فرهنگی، هنری، ادبی، اسلامی، علمی و اجرای برنامه های متنوعی در تمامی ایام سال خاطر نشان کرد: مربیان فرهنگی کانون در مراکز فرهنگی هنری علاوه برامانت دادن کتاب، به ارایه 40 عنوان فعالیت فرهنگی می پردازند که ازاین برنامه ها می توان به؛  قصه گویی، شعرخوانی، روخوانی و معرفی کتاب، بحث کتاب و بحث آزاد، معرفی شخصیت و معرفی سرزمین، معرفی ایام و وقایع، نشریه نگاری، تحقیق و پژوهش مسابقات، کاردستی، بازی و سرگرمی، اجرای نمایش عروسکی، نمایش خلاق نمایش و نقد فیلم، اردو وسفر، بازدیدها، جشنواره، سوگواره، گردهمایی، شرکت در مراسم، بازدید دانش آموزان ازمرکز، معرفی مشاغل و... اشاره کرد.

سید محمد قلمکاریان با اشاره به اهمیت نهاد خانواده و یادگیری و شکل گیری شخصیت کودک در نخستین نهاد اجتماعی عنوان کرد: شخصیت  بچه ها در بزرگسالی ریشه در دوران کودکی دارد و به عقیده ی روانشناسان منشا بسیاری از مشکلات بزرگسالان، به گذشته و پیشینه فرد و دوران کودکی او مربوط است.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد کانون در شناسایی مسایل فرهنگی تربیتی کودکان ونوجوانان و سیاست گذاری درجهت ایجاد فضای لازم و نیز فراهم آوردن زمینه های اجرایی اظهار کرد: کانون تلاش نموده باهدف ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان ونوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان براساس ارزش ها و تعلیم و تربیت اسلامی به این مهم جامعه عمل بپوشاند.

لازم به ذکر است این نشست با مدیریت شادی فضلی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان و با حضور نمایندگان سازمان و نهادهای مرتبط با حوزه کودک و نوجوان برگزار شد و خانم باباپور نماینده اداره آموزش و پرورش نیز در این نشست گزارشی از روند فعالیت سامانه شاد دانش آموزی برای حاضران ارائه داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =