کارگاه‌های ایده‌آزاد اسباب‌بازی در حال برگزاری است

کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ی ایده‌پردازان و طراحان اسباب‌بازی با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیر نظر مدرسان و هدایت‌گران باتجربه این حوزه در حال برگزاری است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پس از دو نشست مقدماتی و توجیهی در روزهای ۲ و ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ سومین نشست در قالب کارگاه آموزشی با موضوع «تجربه روند طراحی تا تولید اسباب‌بازی‌های فرهنگی» زیر نظر فرزانه بابایی طراح عروسک و از کارشناسان با تجربه کانون روز ۱۷ اردیبهشت در صفحه اینستاگرام رویداد ملی ایده آزاد @irantoyfestival بارگذاری شد.

بر اساس این گزارش در این کارگاه مجازی بابایی تجربه­‌های خود در طراحی عروسک‌های تولید انبوه و انیمیشن، تفاوت‌ها و ویژگی‌ها و روند طراحی تا تولید را در اختیار ایده‌پردازان و طراحان اسباب‌بازی قرار داد.

وی هم‌چنین در این کارگاه، مهارت در طراحی دستی و مطالعه طرح‌­های موجود بدون تکیه صرف بر نرم­‌افزارهای طراحی  را مهم دانست و تجربه‌های خود در این زمینه و علت ضعف در این طرح‌ها را بیان کرد.

بابایی در ادامه به اهمیت شناخت آناتومی در طراحی عروسک، محدودیت‌های صنعت‌گران و چهارچوب‌های تولید و ساخت قالب انواع عروسک اشاره کرد.

مدرس کارگاه آموزشی سومین رویداد ملی ایده‌آزاد هم‌چنین بر توجه به اهمیت دیدگاه ایرانی، فرهنگی، سنتی و الهام گرفتن از این بافت در طراحی اسباب‌بازی‌ به ویژه عروسک تاکید کرد و توجه به چهره‌ و نمادهای فرهنگ ایرانی را عاملی مهم در طراحی برای رقابت با محصولات و اسباب‌بازی‌های وارداتی دانست.

اهمیت تفکر و روند طراحی در حوزه اسباب‌بازی در چهارمین جلسه

چهارمین کارگاه آموزش مجازی رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی با موضوع «اهمیت تفکر طراحی و روند طراحی» زیر نظر صمد خطیبی پژوهش‌گر حوزه بازی روز ۱۹ اردیبهشت در صفحه اینستاگرام رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی به نشانی irantoyfestival@ بارگذاری شد.

در این کارگاه صمد خطیبی مباحث خود را در سه بخش شیوه تفکر، طراحی، روند طراحی و تعریف صورت مساله ارایه کرد.

وی کنجکاوی، خلاقیت، همدلی با مخاطب، روحیه پژوهش‌گری، تفکر راهبردی و انعطاف‌پذیری و و ایجاد حس امید را از ویژگی‌هایی عنوان کرد که برای طراحی در زمینه‌های مختلف لازم است.

خطیبی سه عامل شهود، خلاقیت و تصمیم‌گیری را در روند طراحی با اهمیت دانست و گفت: روند خلاقیت باید دربرگیرنده شرایط مطابق با صورت مساله باشد.

وی در ادامه به تدوین نقشه طرح و چشم انداز طراحی اشاره کرد و افزود: تهیه برنامه‌ای مدون از فعالیت‌های در دست اقدام در به نتیجه رساندن روند طراحی بسیار حایز اهمیت است و توجه به نیاز مخاطب نیز از دیگر عوامل مهم در عملیاتی کردن یک طرح است.

خطیبی در پایان ویژگی‌های یک اسباب‌بازی استاندارد را برشمرد و برای تمام ایده‌پردازان سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی آرزوی موفقیت کرد.

از طرح و ایده تا حضور در بازار اسباب‌بازی

پنجمین جلسه آموزشی سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی با موضوع «از طرح و ایده تا حضور در بازار» با حضور عماد ارغند، طراح و توسعه‌دهنده اسباب‌بازی و هدایت‌گر این رویداد برگزار شد.

در این جلسه ارغند درباره آماده­‌سازی طرح به منظور درک مباحث مالی یک ایده و نحوه محاسبه قیمت کلی یک محصول اسباب‌بازی و همچنین محاسبه قیمت روند تولید آن سخن گفت.

مدرس سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی، بر لزوم تهیه ماکت و نمونه اولیه در ابتدای راه تولید یک اسباب‌بازی تأکید کرد. او در ادامه گفت: ماکت اولیه یک ایده باید ساده ساخته شود تا به منظور انجام بازی‌آزمایی و تست گرفتن از طرح مورد استفاده قرار بگیرد. اما ماکت بعدی طرح باید دارای جزئیات باشد تا بتوان برآوردهای مالی را به کمک آن به صورت نسبی تهیه کرد و ساخت ماکت­های مختلف و اصلاح محصول طی تست‌ها میتواند ریسک تولید و بازار را کم کند.

ارغند به استفاده از نرم­‌افزارهای سه بعدی در طراحی ماکت­‌های پیشرفته‌تر محصول اشاره کرد و افزود؛ برای تهیه بسیاری از اجزای یک اسباب­‌بازی می‌توان از نمونه‌­های موجود نیز استفاده کرد و نیاز به تولید دوباره یک قطعه مانند تاس نیست.

این مدرس در ادامه، به تعریف هزینه‌­های ثابت و هزینه‌­های متغیر و تفاوت این دو مورد در نحوه برآورد هزینه‌های یک محصول اشاره کرد.

ارغند چند تکنیک محاسبه قیمت را معرفی و تشریح کرد و در ادامه، این تکنیک‌­ها را ابزارهای مناسبی برای محاسبه درصدهای فروش، درصد طراح و پشت جلد محصول دانست.

در پایان، مدرس رویداد به جمع‌بندی نکته‌های ارایه شده و همچنین ارایه چندین نمونه جدول تنظیم هزینه­‌ها به ایده‌پردازان پرداخت.

یادآوری می‌شود این جلسه در روز یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت در صفحه اینستاگرام رویداد ملی ایده آزاد اسباب بازی irantoyfestival@ بارگذاری شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =