دومین جلسه‌ی مجازی انجمن ادبی کانون سمنان با محوریت ادبیات پایداری برگزار شد

دومین جلسه‌ی مجازی اعضا و مربیان انجمن ادبی آفرینش کانون پرورش فکری سمنان در آستانه‌ی سال‌روز آزادسازی خرم‌شهر با محوریت ادبیات پایداری برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری دومین جلسه‌ی مجازی اعضا و مربیان انجمن ادبی آفرینش این استان با دعوت از عالمه میرشفیعی نویسنده و کارشناس ادبی کانون استان مازندران، عصر پنج‌شنبه یکم خردادماه۱۳۹۹ در پیام‌رسان واتساپ خبر داد و گفت: در این جلسه علاوه بر کارشناسان، مربیان و ۷۰ عضو نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری سمنان، دامغان و شرق استان، نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون سمنان، مهدی فاطمی معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و فاطمه مصطفوی‌فر مدیر ادبیات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، حضور داشتند.

شهیدان جنگ تحمیلی، اسطوره‌ی ایثار و ازخودگذشتگی هستند

مدیرکل کانون استان سمنان، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی شهدای گران‌قدر سوم خرداد و قدردانی از حضور فعال و مستمر اعضا و مربیان انجمن ادبی آفرینش، اظهار داشت: امروزه واژه‌ی ایثار و از خودگذشتگی بسیاربسیار کم است برای عزیزانی‌که در آن شرایط سختِ زمانی، مکانی و امکانی، آن معجزه‌ی بزرگ را با اتکا به خداوند و ائمه‌ی معصومین(ع) رقم زدند و در سرنوشت جنگ تحمیلی و دفاع مقدس به نفع ایران اسلامی نقش بسزایی داشتند.

خدابخشی در ادامه  افزود: اسطوره‌سازانی که در پاس‌داشت آن‌ها هرچه بگوییم و هر قدمی که برداریم، بسیار اندک است.

وی با بیان این‌که ادبیات این سرزمین پر از فراز و نشیب‌ها و فرهنگ غنی و تمدن باعظمت ایرانیان است، گفت: پرداختن و ثبت و ضبط‌کردن این حماسه‌ها و مجاهدت‌های کم‌نظیر که برگرفته از فرهنگ عاشورایی این سرزمین است تکریم حداقلی برای ماندگار کردن خون‌بهای شهداست و از این باب از همه‌ی عزیزان بسیار قدردانیم.

خدابخشی با اشاره به روز بزرگ‌داشت ملاصدرا، فخر بزرگ شیعی و روز فلسفه‌ی اسلامی از مربیان خواست تا در قالب معرفی شخصیت با پرداختن به بزرگانی که تاریخ‌سازند و در تاریخ فرهنگی و ادبیاتی ما مرجع هستند و برای مخاطبان کودک و نوجوان می‌توانند مؤثر باشند به اجرای فعالیت بپردازند.

مدیرکل کانون استان سمنان در پایان سخنانش تصریح کرد: امید که این محفل‌ها بتواند هم برای مربیان و هم برای اعضای مراکز فرهنگی‌هنری که آینده‌ساز و سرمایه‌های جامعه هستند، اثرگذار باشد.

نقش نگرش و جهان‌بینی نویسنده در ادبیات پایداری

کارشناس ادبی کانون استان مازندران ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا و مربیان انجمن ادبی آفرینش پس از خوانش آثار توسط شش‌عضو نوجوان این انجمن به نقد و بررسی آن و تحلیل عناصر داستانی با رویکرد ادبیات پایداری پرداخت.

میرشفیعی اظهار داشت: آنچه که در ادبیات پایداری، ادبیات دفاع و ادبیات جنگ مهم است، نگرش و جهان‌بینی نویسنده به این مقوله است که به‌صورت مجموعه‌کنش‌های داستانی شکل می‌گیرد و درون‌مایه را می‌سازد.

وی در ادامه افزود: اگر هر داستان‌نویس نگرش و جهان‌بینی شخصی و منحصر به‌فرد خود را اجرا کند با آثار خلاق روبه‌رو می‌شویم، آثاری که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و از کلیشه‌ها دور می‌شوند. در داستان‌های امروز نیز جای زیادی برای رسیدن به خلاقیت داستانی در عرصه‌ی روایت‌هایی با درون‌مایه‌ی پایداری، جنگ، دفاع و شهادت هست که این موضوع با تمرین و مطالعه، محقق می‌شود.

میهمان انجمن ادبی آفرینش کانون سمنان در نقد یکی از آثار با توجه به کلی‌گویی در داستان به تجربه‌ی شنیداری و رسانه‌ای اعضا از جنگ، اشاره کرد و از اعضا خواست تا با مطالعه و پژوهش، خلأ این تجربه را جبران و برای خلق اثری ماندگار به‌جای زبان انشا و نثر ادبی از زبان داستانی استفاده کنند.

میرشفیعی در پایان با توجه به نقش زمان و صحنه‌پردازی در داستان، تأکید کرد: وقتی داستانی نوشته می‌شود، مهم است که داستان‌نویس بداند راوی‌اش در چه موقعیتی هست و از چه موقعیتی داستان را به تصویر می‌کشد.

ادبیات پایداری ریشه در گذشته‌های دور دارد

کارشناس ادبی کانون استان سمنان نیز با اشاره به سوم خرداد روز مقاومت و پایداری، اظهار داشت: ادبیات، آیینه اندیشه‌ها، عاطفه‌ها، خواسته‌ها، گرایش‌ها و آرمان‌های یک ملت است و تاریخ زمانی ماندگار می‌شود که در ادبیات متجلی شود و هنرمند از روح ادبی خویش در آن بدمد.

نصیری یادآور شد: ادبیات پایداری در جهان، ریشه در گذشته‌های دور دارد و تاریخچه‌ی آن در حقیقت همان تاریخ ادبیات جهان است؛ زیرا شاعران و نویسندگان متعهد از همان آغاز در کنار مردم مبارز و عدالت‌جو بوده و در طول زمان با سرودن چکامه‌ها و نوشتن چامه‌ها و خطابه‌ها، ضمن تشویق مردم به پایداری، دلیری‌ها و از خودگذشتگی‌های مبارزان راه حق و حقیقت را در آثار خویش جاودانه کرده‌اند.

وی در پایان با بیان این‌که ادبیات پایداری به‌دلیل تغییر تجربیات نسل، موضوع سختی برای نویسنده‌های امروزی است به اعضا پیشنهاد داد برای نوشتن داستان‌هایی با موضوع مقاومت و پایداری به مطالعه‌ی کتاب‌های دفاع مقدس، روایت‌ها و خاطرات جنگ و مشاهده‌ی ‌فیلم‌هایی با مضمون جنگ بپردازند.

گفتنی است؛ در این جلسه اعضای انجمن ادبی آفرینش ضمن نقد و بررسی آثار دوستان خود با چگونگی تبدیل اثر داستانی با رویکرد پایداری به‌صورت روایت، کاربرد زبان در داستان، زاویه دید، شخصیت‌پردازی، نقش گفت‌وگو در داستان، پرهیز از هرگونه شعاری‌نویسی و... بیش‌تر آشنا شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =