کد خبر: 297348
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
بازدید 476
انجمن ادبی «پاتوق» سرچشمه افتتاح شد

دومین نشست مجازی انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرچشمه با حضور سمیه یاوری تشکیل شد

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، انجمن ادبی «پاتوق» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرچشمه از ابتدای سال ۹۹ با حضور ۱۵ عضو نوجوان فعال و سرپرستی زهره علیایی مربی ادبی کانون سرچشمه شروع به کار کرده است و دومین جلسه مجازی خود را ۷ خرداد ۹۹ با دعوت از سمیه یاوری کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی اداره‌کل کانون کرمان برگزار کرد.

برهمین اساس سمیه یاوری در ارتباط با اشعار هشت نفر از اعضای انجمن بیان داشت: «در روزگاری که خیلی‌ها فرصت خواندن ندارند، کوتاه‌نویسی در شعر، داستان و یا هر قالب دیگری شبیه معجزه است. با وجود اینکه کوتاه نوشتن سختی‌های خودش را دارد و نویسنده و شاعر باید با کمترین واژه‌ها احساس، نگاه یا اندیشه‌اش را به مخاطب منتقل کند، کوتاه نوشتن و خوب نوشتن هنر است.»

وی ضمن اشاره به اینکه شعر خوب می‌تواند لایه‌های پنهان زیادی داشته باشد و هر کس از آن تداعی متفاوتی داشته باشد، ادامه داد: «ادبیات یعنی دلتنگی و حال‌ و هوای هر لحظه‌ات را در قالب واژه‌ها بریزی و ابزار واژه‌ها آرام‌بخش است و رفع دلتنگی می‌کند.»

یاوری در مورد زبان شعر گفت: «سعی کنید در اشعارتان از کلمه‌هایی که در گفتگوهای روزانه استفاده می‌کنید، بیاورید یعنی واژه‌هایی از جنس خودتان داشته باشید. با این کار شعرهایتان رنگ و بوی دیگری می‌گیرند و خیلی زود بدون این که به شعرتان سنجاق شوید همه متوجه می‌شوند که این شعر از آن شماست و این واژه‌ها، این طرز نگاه و این احساس متفاوت متعلق به شماست.»

همچنین موضوعاتی چون جان‌بخشی و استفاده از آواها در اشعار بچه‌ها و در ادامه نشست ادبی انجمن پاتوق مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و نمونه اشعاری از قیصر امین‌پور هم آورده شد و کارشناس انجمن خوانش شعرهایی از قیصر امین‌پور و سیدعلی میرافضلی را به اعضای انجمن توصیه کرد.

سمیه یاوری شاعر و نویسنده کودک و نوجوان و کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان است و همچنین برگزیده‌ی جشنواره‌های مختلف ادبی در سطح کشور بوده و با نشریات کودک و نوجوان همکاری دارد. از آثار منتشر شده او کتاب‌های «بوق نزن، سوت بزن»،، «فشنگی که می‌خواست قشنگ باشد» و «شبیه شاپرک‌ها» است.

شایان ذکر است که انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال ۷۴ با جلسات نقد و بررسی آثار کودکان و نوجوانان کار خود را آغاز کرده است و استان کرمان که از استان‌های پیشرو در کشور بوده است، در حال حاضر با اضافه شدن انجمن ادبی «پاتوق» سرچشمه از ابتدای سال ۹۹، هشت انجمن ادبی فعال ویژه نوجوانان دارد و هم‌اکنون با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی‌هنری به صورت مجازی به فعالیت می‌پردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =