کد خبر: 297788
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
بازدید 277
اقتباس در تئاتر کودک مورد بررسی قرار گرفت

نشست مجازی انجمن نمایش کانون کرمان با حضور سعید زین‌العابدینی و با موضوع اقتباس برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان ۱ تیر ۹۹ با حضور سعید زین‌العابدینی نویسنده و کارگردان تئاتر و با سرفصل‌های، تعریف اقتباس، اقتباس در تاتر کودک چگونه باید باشد و چه کاربردهایی دارد و یک قصه یا داستان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که بتواند برای اقتباس انتخاب شود برگزار شد.

 بنابراین خبر، سعید زین‌العابدینی ابتدای جلسه بیان داشت:« چند نوع اقتباس داریم. اقتباس کاملا وفادارانه مثل نمایشنامه‌هایی که با کمترین تفاوت با داستان نوشته می‌شود، اقتباسی که به متن وفادار نمی‌ماند و نویسنده با پس و پیش کردن ماجرا داستان را پیش می‌برد و اقتباس آزاد که نویسنده با الهام از داستان اصلی و خلاقیت ماجرای جدیدی را خلق می‌کند و انواع آن اولویتی نسبت به هم ندارند و انتخاب بهترین برای انواع نمایشنامه مهم است. »

وی درباره نوع اقتباس نمایش‌های عروسکی که در مراکز فرهنگی‌هنری کانون ساخته می‌شوند، هر سه مورد اقتباس را براساس نوع جهانبینی، بضاعت‌های اجرایی و عوامل هنری مناسب دانست.

این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد، اقتباس تنها از یک اثر داستانی نمی‌تواند باشد بلکه از کتب تاریخی، کتب آسمانی زندگی‌نامه‌ها، اساطیر، برخی شخصیت‌های تاریخی یا ادبیات حماسی و مذهبی هم می تواند انجام شود اما اقتباس نمایشی از منابع ادبی بهترین گزینه است. به این دلیل که عناصر داستان چون نقطه اوج و فرود، شخصیت‌پردازی‌ها، شروع، پایان و میانه توسط نویسنده دیگری شکل گرفته و آماده است و اقتباس‌گر باید ابتدا ذهنیت نویسنده را درک کند و بعد بخشی از علایق و دغدغه‌هایش را در آن اثر داستانی کشف کرده و آن را به یک نمایشنامه تبدیل کند و معمولا موفق‌ترین نمونه‌های جهانی هم از این نوع هستند.

ایشان با اشاره به اینکه شاهنامه یکی از بهترین منابعی است که نمایشنامه‌نویسان می‌توانند از آن استفاده کنند در رابطه با مقابله داستان و نمایشنامه گفت:«داستان نویس هم نمایش دهنده یک واقعه است و اولویت با تعریف و توصیف است نمایشنامه‌نویس هم داستان یک واقعه را نمایش می‌دهد و اولویت نمایش، عمل نمایشی با استفاده از گفتگو است. از شعر روایی هم می توان اقتباس داشت. مثل شاهنامه، قصه‌های مولوی و ... اما عنصر روایت در اقتباس خیلی مهم است. »

زین‌العابدینی همچنین گفت:«تئاتر و ادبیات از جهت نوع مصالحی که برای ساختار خود به کار می‌برند دارای وجه مشترک‌های زیادی هستند. شخصیت‌ها و خلق و خو، کشمکش، ماجراهای فرعی و اصلی، ایجاد کشش و دلهره، معما، راز و رازگشایی  و نمایشنامه‌نویس باید بداند با برجسته کردن کدام یک از این عناصر می‌تواند دغدغه‌هایش را بهتر بیان کند. »

او این‌چنین ادامه داد که:« نوشتن نمایشنامه تبدیل داستان به گفتگوی محض نیست و دیالوگ باید دارای عمل نمایشی باشد. داستان روایت عینی از ذهنیت یک نویسنده است و تئاتر روایت عینی از ذهنیت یک کارگردان است و از همه آثار موفق می‌توان اقتباس کرد اما باید دید این اقتباس چقدر برای تئاتر موفق خواهد بود و روی صحنه هم به همان جذابیت در بیاید و قابلیت اجرا داشته باشد. »

بر همین اساس او کتاب «شاخص‌های اقتباس در ادبیات کودک و نوجوان» نوشته مریم جلالی را معرفی کرد و پیشنهاد داد با توجه به کتاب‌محور بودن فعالیت‌های کانون، کتاب‌های مناسب برای تبدیل شدن به تئاتر از سوی اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون کرمان جمع‌آوری و در جلسات بعدی انجمن درباره اینکه چرا تمایل دارند این کتاب به تئاتر تبدیل شود بحث و گفتگو شود.

سعید زین العابدینی نویسنده، کارگردان و فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده هنر و معماری تهران است. وی کارگردانی نمایش‌هایی چون «تاول»، «چاه»، «سنگ»، «خاکستری» و نویسندگی و کارگردانی نمایش‌هایی چون «خرده روایت های مچاله»، «کمدی نه چندان خنده‌آور مضحکه‌های زناشویی» و ... را برعهده داشته است.

او همچنین نگارش نقد، یادداشت، مقاله در روزنامه و نشریات تخصصی را داشته است، مدرس دوره‌های مختلف شناخت تاتر و عوامل نمایش و دبیر مجله  تخصصی نمایش، تک، پیرنگ و ... بوده است.

انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان از سال گذشته با عضویت  مربیان و اعضای علاقه‌مند از مراکز فرهنگی‌هنری کانون سراسر استان فعالیت خود را آغاز کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =