بررسی ایده‌های نمایشی اعضای نوجوان در انجمن کانون سمنان

ایده‌های نمایشی مربیان و اعضای دختر نوجوان انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان با حضور نویسنده و کارگردان تئاتر ایلام در بستر فضای مجازی، نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، ملیحه آقاحسینی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهرود و نماینده انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان از برگزاری دومین جلسه‌ی مجازی مربیان و اعضای دختر نوجوان این انجمن با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان و با دعوت از علی‌رضا آقایی نویسنده، کارگردان و کارشناس‌مسئول فرهنگی، هنری و ادبی کانون ایلام، شامگاه سه‌شنبه ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹ در پیام‌رسان واتساپ خبر داد و گفت: اعضای انجمن در این جلسه در راستای موضوع «طرح نمایش‌نامه(ساختمان اصلی)» با چگونگی خلق ایده و پردازش آن در قالب طرح برای نگارش نمایش‌نامه آشنا شدند.

آقایی ضمن نقد و بررسی زوایای مختلف ۵۵ ایده‌ی ارائه‌شده از سوی اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان، تأکید کرد: موضوع در ایده‌پردازی فراموش نشود و سیر داستان و قصه در آن بایست نمایان باشد.

هنرمند ایلامی با بیان این‌که برای نوشتن یک نمایش‌نامه بایست موضوعی را انتخاب کنیم، اظهار داشت: موضوع از یک ایده، شروع و سبب می‌شود تا نویسنده در مسیر نمایش‌نامه‌نویسی قرار گیرد.

وی در ادامه‌ی سخنانش حضور منطق در ایده را یکی از ضروریات ایده‌پردازی عنوان و اضافه کرد: پرداخت خوب ایده می‌تواند عاملی برای دوام و قوام‌یافتن آن شود.

آقایی با بیان این‌که عناصر ایده و نمایش‌نامه بایست در ارتباط، هم‌سو و نزدیک به هم باشند تا اتفاقات برای خواننده قابل لمس باشد از اعضای نوجوان انجمن خواست تا در ایده‌پردازی از توصیف صحنه دوری کنند.

طرح اولیه نمایشنامه همانند چهارچوب و ستون‌های یک خانه است

نویسنده و کارگردان تئاتر کانون ایلام در بخش دیگری از سخنانش، طرح اولیه نمایشنامه را همانند چهارچوب و ستون‌های یک خانه دانست و گفت: اگر طرح اولیه بنا، صحیح و اصولی چیده شود می‌توان انتظار داشت خانه‌ای محکم ساخت و طبقات ساختمان را منظم روی آن ادامه داد.

آقایی هم‌چنین با معرفی طرح اولیه به‌عنوان نقشه‌ی یک سفر یادآور شد: اگر نقشه نداشته باشیم سردرگم می‌شویم و قبل از این‌که وارد نمایش‌نامه‌نویسی شویم بایست در طرح، گره‌ها و راه‌حل‌ها را داشته باشیم تا اتفاقات، منطقی به نظر برسد و دور از ذهن نباشد.

هنرمند ایلامی در پاسخ به سؤال یکی از مربیان انجمن درخصوص تفاوت ایده در نمایش عروسکی و صحنه‌ای اظهار داشت: ایده و طرح نمایش‌نامه‌ی عروسکی و نمایش صحنه‌ای تفاوت چندانی ندارد و زمانی‌که در نمایش‌نامه سحر و جادوی بسیاری وجود داشته باشد بهتر است آن را برای نمایش عروسکی در نظر گرفت.

آقایی در پایان با اشاره به این مطلب که در اثر خواندن و تجربه‌ی نمایش‌نامه‌ها می‌توان یک ایده را که قابلیت اجرایی داشته باشد تشخیص داد و محتوای غنی‌تری برای آن در نظر گرفت، تصریح کرد: ایده‌هایی هستند که هم قابلیت نمایش صحنه‌ای و هم نمایش عروسکی دارند و این بستگی دارد که نمایش برای چه گروه سنی اجرا می‌شود.

گفتنی است؛ راحله دانایی کارشناس آفرینش‌های هنری کانون استان سمنان نیز در این جلسه‌ی مجازی درخصوص چرایی اهمیت طرح و عنوان‌کردن یک سؤال به‌منظور کمک به شکل‌گیری طرح داستانی و تلاش برای پاسخ‌گویی به سؤال و...، مطالبی بیان کرد و از اعضای انجمن خواست تا ایده‌های خود را به طرح تبدیل و اتفاقات نمایش را به‌صورت خلاصه در چند سطر ارائه دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =