خلاقیت، محور همه‌ی آموزش‌های کانون است

نشست تخصصی «راهکارهای ایجاد تنوع در کارگاه‌های نقاشی کودک و نوجوان» ویژه مربیان هنری اداره کل کانون فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، نشست تخصصی مجازی مربیان هنری کانون فارس با موضوع «راه‌کارهای ایجاد تنوع در کارگاه‌های نقاشی کودک و نوجوان» و با حضور بهاره یزدان‌بخش، مربی هنری مرکز فرهنگی هنری آباده به عنوان میهمان و مربیان هنری این اداره کل ، شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ برگزار شد.

بر اساس این گزارش، بهاره یزدان‌بخش، نقاشی را زیباترین، رساترین و گویاترین هنر ارتباطی دانست که می‌توان به‌وسیله‌ی آن با مخاطب ارتباط برقرار کرد.

به گفته‌ی او، هدف از آموزش نقاشی در کانون، این نیست که بچه‌ها فقط نقاش بشوند؛ هدف کشف استعدادهای نهفته‌ی آنهاست که شاید خودشان و حتی نزدیک‌ترین افراد به آنان، از وجود آن استعدادها بی‌خبر باشند. مربی، وظیفه دارد که این استعدادهای نهفته را با راه‌کارهای مناسب آشکار کند.

خلاقیت، محور همه‌ی آموزش‌های کانونی است

مربی هنری کانون فارس، خلاقیت را یکی از همین راه‌کارها بیان کرد و گفت: برای اینکه خلاقیت کودکان از بین نرود، در ابتدای راه آموزش نقاشی به کودکان نباید از اصول و قواعد نقاشی، نظیر: تناسب و پرسپکتیو و ترکیب‌بندی صحبت کرد تا کودک بتواند آزادانه و بدون هیچ محدودیتی، هر چه را در ذهن و تخیل خود دارد به روی کاغذ بیاورد. به نظر یزدان‌بخش، کودکان اصولا محیط پیرامون خود را به صورت واقعی می‌بینند، اما نمی‌توانند آنها را در ابعاد واقعی و درست بکشند و نقاشی‌هایشان شبیه می‌شود به نقاشی‌های نقاشان مدرن کودک‌گرا، که دوست دارند از روی عمد، نظم و قواعد موجود را برهم بزنند و نقاشی‌های غیرواقعی و کودکانه بکشند.

 اکثر کودکان به راحتی حالات روحی وحسی اطراف خود را جذب می‌کنند و نقاشی‌هایشان را بدون داشتن اطلاعاتی از سبک نقاشان مدرن، به سبک‌هایی مانند اکسپرسیون و یا کوبیسم می‌کشند و همین امر باعث جذابیت نقاشی‌های این گروه سنی می‌شود؛ البته این اتفاق وقتی می‌افتد که مربی بداند با بچه‌های این گروه سنی چطور رفتار کند تا کودکان دچار سردرگمی نشوند و آثار بزرگ‌ترها را تقلید نکنند و با اعتماد به نفس، تراوشات ذهنی خود را روی کاغذ بیاورند.

این مربی هنری در ادامه با اشاره به اهمیت فعال بودن کودک درون مربی گفت: مربیانی که کودک درون را از دست بدهند، زمان، کلمات و فرصت را از دست داده‌اند و دیگر قادر به برگرداندن آنها نیستند.

شناخت روح کودک از دیگر ویژگی‌هایی و راه‌کارهایی بود که یزدان‌بخش دارا بودن آن را برای مربیان هنری ضروری دانست تا بتواند به کودک کمک کند.

او در بخش دیگری از این نشست گفت: کودک ساده‌ترین و گویاترین نوع بازآفرینی دنیای ذهنی‌اش را با نقاشی نشان می‌دهد. کودکان ۴ تا ۹ ساله، کامل‌ترین و پرشکوه‌ترین حس‌های آدمی را ترسیم می‌کنند؛ هر چند از لحاظ تکنیک و مهارت به رشد کافی نرسیده باشند.

وظیفه‌ی دیگری که یزدان‌بخش آن را بر عهده مربیان هنری دانست، معرفی تکنیک‌ها و موضوعات جذاب و مناسب همراه با فضاسازی دل‌چسب برای کودکان بود تا به پرورش استعداد و خلاقیت کودکان بیانجامد.

به گفته‌ی او، اگر فضاسازی کارگاه کودک همراه با بازی‌های متنوع باشد، خلاقیت را در کودکان تقویت می‌کند؛ چون خلاقیت در وجود همه‌ی کودکان وجود دارد و نیازمند پرورش و تقویت است تا به سرحد شکوفایی برسد و این وظیفه‌ی مربی است.

از دیگر راه‌کارهایی که در این نشست تخصصی بررسی شد، بازی بود. بازی در ظهور خلاقیت نقش مهمی دارد. با بازی ذهن کودک به تحرک واداشته می‌شود. همچنین با بازی می‌توان به کودکان پرخاشگر یا گوشه‌گیر و کودکانی که از اعتماد به نفس پایین برخوردارند، کمک کرد.

پنجمین نشست تخصصی مجازی مربیان هنری کانون فارس که با حضور ۲۵ نفر از مربیان برگزار شد با معرفی چند بازی خلاق در کارگاه نقاشی کودک، همراه بود.  

بازی‌هایی که در این نشست به آن‌ها پرداخته شد، بازی‌های گروهی بود که اعضای کارگاه‌های نقاشی را با یکدیگر هم‌سو می‌کند.

به گفته بهاره یزدان‌بخش،کار گروهی این امکان را برای اعضا فراهم می‌سازد که در برداشت‌های یکدیگر از موضوع سهیم شوند و در مورد آنها به بحث و تبادل نظر بپردازند. نقاشی گروهی بهترین روش برای تعامل بیشتر است که در آن روابط اجتماعی اعضا تقویت می‌شود و یاد می‌گیرند که به نظرات یکدیگر احترام بگذارند.

در  پایان این نشست، تعدادی از آثار نقاشی اعضای موفق کانون مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

پنجمین نشست تخصصی مربیان هنری با هدف توانمندسازی مربیان در زمانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری جلسات و نشست‌های آموزشی حضوری فراهم نیست، برگزار شد تا مربیان با دانش بیشتر ، تابستان را برای اعضای کانون شیرین‌تر کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =