شعر همیشه با مخاطب حرف می‌زند

افسون امینی؛ شاعر، کارشناس ادبیات کودک و نوجوان و نویسندۀ کودک معتقد است: شعر همیشه با مخاطب حرف می‌زند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، امینی که به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در هفتمین نشست مجازی انجمن شعر صبا کانون پرورش فکری استان خوزستان با موضوع نقد و بررسی آثار شاعران نوجوان سخن می‌گفت؛ با بیان این مطلب افزود: شاعر برای مخاطب شعر می‌گوید و اگر مخاطب حرف شاعر را متوجه نشود سراینده شعر در کار خود موفق نخواهد بود پس شاعر باید با زبان درست، فصیح و دستور زبان درست شعر بگوید.

او که یکی از پایه‌گذاران کارگاه‌های ادبیات مرکز آفرینش‌های ادبی کانون است اضافه کرد: شعر نیازمند تخیل و تصاویر شاعرانه است و یکی از مؤلفه‌هایی که باعث تفاوت شعر با نثر می‌شود؛ وجود عاطفه و تخیل و استفاده از تصاویر شاعری در اثر منظوم است.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود در نقد و بررسی اشعار نوجوانان خوزستانی گفت: در شعر رعایت دستور زبان بسیار مهم است و شعر این اجازه را به ما نمی‌دهد که اجزا جمله را به خاطر زیباتر شدن شعر یا وزن آن، که نمی‌گنجد و یا به هر دلیلی دیگری حذف بکنید.

این کارشناس ادبیات کودک و نوجوان در ادامه با تاکید بر این‌که تصاویر در شعر باید برای مخاطب قابل‌قبول باشد؛ خطاب به نوجوانان گفت: همیشه اولین نفری باشید که کلمه به کلمه شعر خود را جراحی و بررسی می‌کنید که حرفی را که می‌زنید منظور شما را می‌رساند.

وی که تألیف و گردآوری 9 عنوان کتاب ازجمله دوست عجیب من، چی مثل چیه؟، صدایی عجیب در جنگل، کدو تنبل، ستاره‌های کویر (گردآوری مجموعه داستان جوان)، ساوالان (گردآوری مجموعه شعر جوان) و ... را در کارنامه خود دارد در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این‌که نوجوانان باید در استفاده از کلمه‌ها در شعر خود حساس باشند خاطرنشان کرد: کسانی شعرشان ماندگار می‌شود که در انتخاب کلمه‌هایشان خیلی وسواس دارند و تمام شاعران بزرگ ما این‌طور بوده و هستند.

گفتنی است: هفتمین نشست مجازی انجمن شعر صبا کانون پرورش فکری استان خوزستان به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با موضوع نقد و بررسی آثار ادبی اعضا مراکز کانون، با حضور مدیرکل، جمعی از اعضا مراکز کانون شهرستان اهواز، کارشناس آفرینش‌های ادبی، مسئول انجمن ادبی صبا و مربیان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =