بررسی عناصر موثر بر جذابیت داستان برای خواننده

کارشناس انجمن داستان نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان: «طرح جذاب» در کنار رعایت ساختار یک داستان خوب می‌تواند مخاطب عام را به خواندن تشویق کند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نشست مجازی انجمن داستان نوجوان کانون استان برگزار شد.

در این نشست ناصر نخزری‌مقدم سخنان خود را با اشاره به اهمیت «اسم‌گذاری» داستان آغاز کرد و گفت: اسم داستان دروازه‌ی ورود به دنیای داستان است و نویسنده از همان ابتدا باید برای خواننده فضایی مناسب اسم داستانش ایجاد کند.

کارشناس انجمن داستان سپس ویژگی‌هایی برای انتخاب اسم بیان کرد که از آن‌جمله می‌توان به ارایه‌ی نمایی از داستان، توجه به لو نرفتن سوژه‌ی داستان و ایجاد کشش برای خواننده اشاره کرد.

وی در خصوص طرح داستان نیز با ذکر مقدمه‌ای در خصوص شخصیت‌پردازی و اهمیت آن در استحکام ساختار داستان گفت: بسیاری از خوانندگان داستان، مخاطبانی عام هستند که نمی‌توانند با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنند و به همین دلیل نیاز به محرک دیگری دارند که در این قسمت «طرح جذاب» داستان می‌تواند نظر این گروه را نیز به سمت داستان جلب کند و البته در این میان باید مراقب باشیم که داستان آسیب نبیند.

نخزری‌مقدم، که از ابتدای تشکیل انجمن با نویسندگان کانون همراه و هم‌قدم بوده با آثار آنان آشنایی دارد، علاوه بر معرفی چند کتاب و دعوت آنان به خواندن داستان‌های کوتاه بیشتر، گفت: داشتن اطلاعات در مورد موضوع داستان می‌تواند ما را در ارایه‌ی دقیق جزییات و باورپذیری داستان برای خواننده کمک کند به عنوان مثال کسی که داستانی درباره‌ی صعود به قله‌ی اورست می‌نویسد باید ابزار کوهنوردی و شیوه‌ی استفاده از آن را بداند، مسیر را بشناسد، حس سرما را به خواننده منتقل کند و... .

قابل ذکر است در بخشی از این گفت‌وگو نیز چند داستان از نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، که در گروه حضور داشتند، به اشتراک گذاشته شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =