نخستین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

نخستین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان با حضور نویسنده‌ی مطرح استان و اعضای نوجوان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نخستین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان برگزار شد.

در این نشست که با حضور اعضای انجمن، نخزری‌مقدم، کارشناس و مربیان ادبی برگزار شد، وحیده جعفری، مربی ادبی و مجری نشست، آثار اعضای انجمن را به اشتراک می‌گذاشت و حاضران پس از خواندن اثر، نظرهای خود را در گروه منتشر می‌کردند.

در نخستین اثر، برشی از زندگی بهناز، شخصیت اصلی داستان کوتاه روایت می‌شد، که با کمک دوستش ساناز، امیدی تازه برای دست یافتن به آرامش درد دلش جوانه می‌زد.

تعلیق‌های خوب و چیدن مناسب صحنه از جمله نقطه‌های قوت داستان بود که اعضا به آن اشاره کردند، گنگ بودن موضوع، گره‌گشایی نکردن از موضوعی که بهناز را رنج می‌داد، عدم توضیح کافی در خصوص شخصیت‌هایی که در داستان از آنها نام برده شده بود از جمله نقدهای حاضران در گروه مجازی به داستان مطرح شده بود.

در داستان دوم، که متاثر از روزهای همه‌گیری کرونا بود، نویسنده در قالبی طنز، این ویروس را با اسم چنگیز به تصویر کشیده بود که قهرمان داستان با رعایت مسایل بهداشتی در جنگ با این دشمن سرسخت پیروز می‌شد.

«سادگی، انتخاب موضوع خوب، به‌روز بودن و زاویه دید مناسب» از جمله ویژگی‌های مثبت این داستان بود که از سوی اعضا مطرح شد و «نداشتن اوج و فرود در داستان و نداشتن گره در آن» از جمله نقدهای اعضا به این داستان عضو انجمن نویسندگان نوجوان بود.

در ادامه داستان‌های کوتاه دیگری از اعضا به اشتراک گذاشته شد و حاضران در این نشست دو ساعته‌ی مجازی دیدگاه خود را برای دوستان خود نوشتند.

در پایان این نشست ناصر نخزری‌مقدم علاوه بر نقد داستان‌های کوتاه مطرح شده، در خصوص زاویه دید در داستان‌های کلاسیک برای حاضران در نشست توضیحاتی بیان کرد. در این بخش از نخزری مقدم، دانای کل، دانای کل محدود(که خودش می‌تواند از دید شخصیت اصلی روایت شود یا شخصیت فرعی)، زاویه دید اول شخص و زاویه دید بیرونی(که داستان از طریق گفت‌وگو و حرکات و رفتار بیان می‌شود) را برای نویسندگان نوجوانان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان شرح داد.

در پایان هم نویسنده‌ی رمان تقاص برادری توصیه‌هایی  به اعضا کرد که از آن جمله می‌توان به این نکته‌ها اشاره کرد: مطالعه‌ی فراوان، آشنایی با تکنیک‌های نوشتن داستان، اجزا و عناصر آن و داشتن طرح برای داستان(تا توالی آن حفظ شود و باعث سردرگمی خواننده نشود).

معرفی چند کتاب مفید هم‌چون عناصر داستانی از جمال میرصادقی، تاملی دیگر در باب داستان اثر لارنس پرین و چند تمرین برای اعضای انجمن بخش پایانی سخنان نخزری‌مقدم بود.

در پایان این نشست نیز حسین تولایی، کارشناس انجمن‌های ادبی کانون کشور، ضمن تشکر از کارشناس ادبی کانون استان و مربیان، در خصوص نخستین نشست مجازی انجمن گفت: جلسه بسیار مفیدی بود، گفتگوهای بچه‌ها و اعتماد به نفسی که در ارایه‌ی نظرها داشتند در کنار رعایت ادب و احترام‌شان در طول جلسه و هنگام نقد آثار، بسیار قابل توجه بود.

وی در خصوص حضور نویسنده‌ی مطرح استان در گروه اعضا نیز عنوان کرد: نکته قابل توجه تسلط بسیار دانشی و مهربانانه‌ی استاد نخزری‌مقدم بود؛ ایشان بسیار دقیق و باحوصله نقد کردند؛ فرصت بهره‌مندی از اینچنین استادانی برای ما و بچه‌های انجمن نعمت است.

قابل ذکر است ناصر نخزری‌مقدم متولد سال ۱۳۴۷ در زاهدان است که در دوران کودکی عضو مرکز فرهنگی‎هنری شماره دو زاهدان بود و اکنون به عنوان دبیر در مدارس زاهدان مشغول ارایه‌ی خدمت است.

وی علاوه بر مشارکت در تألیف کتاب‌های آموزشی، مجموعه داستان های: استخوان، سالم، زیبا و لطیف و رمان‌های: تقاص برادری و بادسر را در کارنامه‌ی کاری خویش دارد.

گفتنی است با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و اهمیت قطع زنجیره‌ی انتشار آن، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز با تعطیلی مراکز فرهنگی‌هنری در سطح کشور فعالیت‌های خود را برای پرورش استعدادهای اعضا از طریق آموزش تخصصی در فضای مجازی پیگیری می‌کند که راه‌اندازی انجمن‌های مجازی بخشی از این تلاش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =