جستاری در نمایش عروسکی و بیان ضرورت‌های این هنر برای مخاطب کودک و نوجوان

دومین نشست تخصصی هنرهای نمایشی پیرامون جستاری در نمایش عروسکی و بیان ضرورت‌های این هنر برای مخاطب کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، دومین نشست تخصصی هنرهای نمایشی کانون با حضور همکاران و اعضای علاقه‌مند، به صورت مجازی، برگزار شد.

در این کارگاه یک ساعته، که اداره‌ی آن را کارشناس‌مسئول فرهنگی، هنری و ادبی استان برعهده داشت، پیشینه‌ی نمایش عروسکی در جهان و ایران برای حاضران بیان و در ادامه در بیان تفاوت عروسک نمایشی با دیگر عروسک‌ها به قابلیت حرکت آن اشاره شد که در این مورد مهتاب سارونی گفت: عروسک‌های نمایشی با توجه به هدف از ساخت آنها و نوع نقشی که در صحنه برعهده دارند، قابلیت حرکت در دست‌ها، انگشتان، دهان، چشم، سر و گردن و... دارند در صورتی که عروسک‌های معمولی بیش از چند حرکت محدود ندارند.

سارونی در خصوص کاربردهای نمایش عروسکی در کانون به مواردی از قبیل آشنایی کودکان و نوجوانان با یک فعالیت گروهی جذاب، آشنایی با دیگر هنرها چون موسیقی، حجم‌سازی، طراحی، فراهم آوردن شرایط برای کشف استعدادهای اعضا و آشنایی با متون اشاره کرد و در خصوص ضرورت اجرای نمایش، علاوه بر موارد ذکر شده، آن را یک ابزار آموزشی موثر دانست که به طور غیر مستقیم بر مخاطب اثرگذار خواهد بود.

وی در بخشی از کارگاه با معرفی منابع مرتبط با نمایش عروسکی گفت: برای یک عروسک‌گردان ضروری است با مجسمه‌سازی، صحنه‌آرایی، بازیگری و صحنه‌گردانی نیز آشنایی قابل قبولی داشته باشد تا بتواند بر مخاطب تاثیر بگذارد و این جز با مطالعه و تمرین حاصل نمی‌شود.

سارونی در پایان این نشست پاسخگوی همکاران و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بود.

گفتنی است این کارگاه، دومین نشست هنرهای نمایشی کانون استان بود که با حضور ۹۰ شرکت‌کننده از حوزه‌های گوناگون برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =