بررسی تفاوت بنیادین شعر کهن با شعر امروز در انجمن شاعران کانون سمنان

چهارمین جلسه‌ی مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با دعوت شاعر و منتقدی از لرستان برگزار و درخصوص شناخت عناصر شعری و تفاوت بنیادین شعر کهن با شعر امروز گفت‌وگو شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری چهارمین جلسه‌ی مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان در پیام‌رسان واتساپ خبر داد و گفت: در این جلسه‌ی مجازی که نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون، معاون فرهنگی و جمعی از کارشناسان اداره‌کل، مربیان و اعضای انجمن ادبی آفرینش حضور داشتند هشت اثر اعضای نوجوان این انجمن از سوی اسماعیل اله‌دادی شاعر، منتقد و مربی فرهنگی مرکز فرهنگی‌هنری کانون استان لرستان، نقد و بررسی شد.

اله‌دادی، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی مربیان و اعضای نوجوان انجمن ادبی آفرینش کانون سمنان بر شناخت عناصر شعری و به‌ویژه تسلط بر زبان شعر، تأکید و اظهار کرد: رعایت این موارد و هم‌چنین داشتن وسواس بیش‌تر در انتخاب واژگان و ترکیب‌های کاربردی در اثرگذاری شعر نقش بسزایی دارد.

وی در ادامه افزود: این‌که هر کلمه‌ای اجازه‌ی ورود به دنیای شعر را داشته باشد بستگی به استفاده و کاربرد شاعر از آن واژگان در بافت شعر دارد.

اله‌دادی، تفاوت شعر با غیر شعر و نظم را در تخیل و خیال‌انگیزی، عنوان و خاطرنشان کرد: عنصر خیال بایست در جای‌جای شعر، مشاهده و احساس شود و شاعر نگاهی خیال‌انگیزتر به هستی داشته باشد و در اننخاب کلمات، وسواس بیش‌تری به خرج دهد.

شاعر و منتقد لرستانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: هر اثری که وزن و قافیه‌ی صِرف دارد، شعر نیست؛ بلکه کلام، یا نثر است یا نظم یا شعر و ملاک تشخیص شعر، عناصر دیگری است که بایست به آن‌ها توجه شود.

شعر؛ محصول نگاه تازه شاعر به طبیعت و دنیای اطراف

اله‌دادی با بیان این‌که شعر محصول نگاه تازه شاعر به طبیعت و دنیای اطراف است که به زبان شاعرانه به مخاطب انتقال داده می‌شود، شعر خوب را شعری دانست که دو پاسخ به مخاطب خود ارائه دهد، یکی این‌که شعر چه چیزی می‌خواهد بگوید و نکته‌ی دوم این‌که شاعر چه مقدار در بیان هدفش، مؤفق بوده است؟

وی با تأکید بر توجه به عنصر اندیشه در شعر و حرفِ تازه داشتن برای مخاطب، گفت: «کشف» و «اندیشه» در شعر کوتاه بسیار مهم است و شاعر بایست بتواند در کم‌ترین کلمات با زبان و نگاهی موجز و فشرده، مخاطب را به جهانی دعوت کند که تاکنون به آنجا سفر نکرده باشد؛ چراکه شعر، سفر به سرزمین‌های ناشناخته است.

اله‌دادی در نقد اثر یکی از اعضای نوجوان انجمن ادبی آفرینش کانون سمنان، تصریح کرد: تفاوت بنیادین شعر کهن با شعر امروز در جزیی‌نگری است و شعر شاعران گذشته، کلی و ذهنی‌گرا و آثار شاعران عصر حاضر، جزیی‌ و عینی‌گرا است و شاعر بایست از تصاویر و تعابیری استفاده کند که برای مخاطب اثرش، ملموس، روان‌تر و قابل فهم‌تر باشد.

شاعر و منتقد لرستانی در نقد اثر عضو دیگر این انجمن، اظهار داشت: قالب چهارپاره بستر مناسبی برای ارائه‌ی روایت و بیان مفاهیم داستان‌واره و قصه‌های منظوم است.

اله‌دادی در پایان سخنانش نیز از اعضا خواست تا برای تسلط بر وزن و قافیه، بیش از پیش مطالعه داشته باشند و به حفظ شعر بپردازند تا وزنِ اشعار، ملکه‌ی ذهن ‌آن‌ها شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =