کد خبر: 298842
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
بازدید 148
نشست مجازی مشترک انجمن‌های‌ شعر کانون کرمان برگزار شد

انجمن‌های شعر کانون کرمان در نشستی مجازی از مجتبی احمدی به عنوان کارشناس دعوت کردند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، انجمن‌های شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان در نشستی مشترک از مجتبی احمدی به عنوان کارشناس برای نقد و بررسی آثار اعضای انجمن‌ها دعوت کردند.

بنابر این خبر، در این نشست که ۱۶ مرداد ۹۹ به میزبانی انجمن شعر کانون سرچشمه و سرپرستی زهره علیایی برگزار شد، سمیه یاوری و طیبه شجاعی کارشناسان آفرینش‌های ادبی کانون کرمان هم حضور داشتند و در کنار کارشناس جلسه به نقد و بررسی آثار بچه‌ها پرداختند.

این در حالی است که، احمدی شاعر و روزنامه‌نگار درباره آثار بچه‌ها بیان داشت:« در هر اثر ادبی تاکید روی شروع محکم و پایان تاثیرگذار است. اما چیزی که شاعر باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد نگاه متفاوت و تازه به همه پدیده‌های هستی است. »

وی ادامه داد:«شعر گفتن در حمد و ستایش خداوند از سنت‌های شعری قدیم ما بوده است، همانطور که در نعت پیامبر و دیگر ائمه شاعران شعر سرایی می‌کردند و خیلی از آنها را در حال حاضر ما حفظ هستیم. از آنجا که این سنت در دوره معاصر خیلی کمرنگ شده است پرداختن به این قالب ارزشمند خواهد بود. »

احمدی گفت:«استفاده از ابهام از شگردهای جذاب شاعری است و با این کار شاعر دستش را برای  مخاطب رو نمی‌کند و صریح و ساده صحبت نمی‌کند و برای مخاطب هم این معماگونه بودن لذت‌بخش خواهد بود. »

شاعر کرمانی اظهار داشت:«شگرد دیگر تکرار است که اگر درست و به جا استفاده شود در کنار عاطفه و احساس، زبان و نگاه شاعرانه به بهتر شدن شعر کمک خواهد کرد. در رابطه با وزن شعر هم برای نوجوانان خواندن شعر در این  مرحله کفایت می‌کند و نیازی به مطالعه عروض و قافیه در ابتدای راه نیست. »

ایشان نقد و بررسی آثار بچه‌ها را اینگونه پایان داد:« برای حرکت در سرزمین شعر و ادبیات، نوجوانان باید نگاه شاعرانه و قوه تخیل خودشان را تقویت کنند و مهمترین عنصر سازنده یک متن ادبی و بخصوص یک شعر خیال است. کلام و گفتار خیال‌انگیز یک عنصر ادبی را شاعرانه می‌کند. برای این کار باید آثار شاعران قدیم و معاصر را خواند. توصیه می‌کنم شعرهای فروغ فرخ‌زاد، احمد شاملو، سهراب سپهری، احمدرضا احمدی را بخوانید و ببینید با چه شگردی زبانشان از زبان کوچه و بازار جدا شده است و به جهان شاعرانه نگریستند. »

انجمن‌های ادبی کانون کرمان از سال ۷۴ آغاز به فعالیت کردند، در طول این سالها شاعران و نویسندگانی در دل همین انجمن‌ها بالیده‌اند و به جامعه ادبی معرفی شده‌اند. انجمن ادبی سرچشمه نیز به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و به جمع ۷ انجمن ادبی دیگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان پیوسته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =