کد خبر: 298892
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
بازدید 148
انتقال تفکر و پیام در ژرف‌ساخت داستان بررسی شد

نشست مشترک مجازی انجمن‌های داستان کانون کرمان با حضور علی ملازاده برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، اعضای نوجوان هفت انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان در نشست مجازی که ۲۰ مرداد ۹۹ به میزبانی انجمن ادبی«حیاط خلوت» رفسنجان برگزار شد دور هم جمع شدند و از نقد و نظرهای علی ملازاده مدرس داستان‌نویسی بهره بردند.

بنابر این خبر، در این انجمن مشترک مجازی محسن روحی مدیرکل و نجمه‌خاتون خداترس معاون فرهنگی، سمیه یاوری و طیبه اعتمادی کارشناسان آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان کرمان، زهرا قدیری مسئول انجمن حیاط خلوت و اعضای انجمن را همراهی کردند.

این در حالی است که، علی ملازاده بعد از خواندن هشت داستان اعضا بیان کرد:« نویسنده‌های نوجوان از دو منبع و آبشخور اطلاعات اولیه مورد نیازشان را کسب می‌کنند. اول حواس پنج‌گانه هستند که تجربیات خود را در توده احساساتی انسان ذخیره می‌کنند. تجربیات دسته دوم که دیگری بازتولید کرده است چون موسیقی، داستان، تابلوی نقاشی و ...هم می‌توانند منبعی برای نویسنده‌ها باشد. »

او ادامه داد: «نویسنده خوب در اثر مطالعه و تجربه باید بتواند از هر دو منبع اطلاعاتی‌اش استفاده کند. البته برای شروع استفاده از آثار دیگران طبیعی است و تقلید محسوب می‌شود ولی ایرادی ندارد و نویسنده در قدم‌های اول باید این مرحله را طی کند و به تدریج نویسنده باید تجربیات توده احساساتی‌اش و اطلاعات دیگران و تخیل خود را ادغام کند و چیزی را خلق کند که تا به حال نبوده است. »

مدرس داستان‌نویسی به نقل از کتاب راه داستان کاترین جوینز گفت:« در داستان‌نویسی چهار چیز مهم است، اول نشستن، دوم نوشتن، سوم نوشتن و چهارم نوشتن و مهمترین آنها نشستن است و خوشبختانه اعضای کانون پرورش فکری مقید به نوشتن هستند. »

ملازاده ضمن اشاره به اینکه بینهایت سوژه برای نوشتن داستان وجود دارد تاکید کرد همیشه اتفاق و حادثه بزرگ داستان خوبی نمی‌سازد. در واقع داستان امروز پرداختن به تاثیری که اتفاق و حوادث روی شخصیت داستان می‌گذارد است.

او یادآوری کرد:«داستان یک روساخت دارد که وظیفه آن فقط ایجاد جذابیت، لذت و سرگرمی است و مخاطب موقع خواندن آن خودش را فراموش می‌کند. در مرحله بعد می‌تواند در ژرف‌ساخت داستان و در لایه‌های‌ زیرین، معنا و پیام دیگری را منتقل کند. نویسنده وظیفه‌اش تولید زیبایی و سرگرمی است و اگر ایدوئولوژی و تفکری دارد نباید در ظاهر و روساخت داستان نمود پیدا کنند. »

مهمان نشست مجازی انجمن داستان کانون استان کرمان در پایان توصیه کرد:«بازنویسی به مراتب از نوشتن مهم‌تر است و نویسنده کسی نیست که می‌نویسد بلکه کسی است که بازنویسی می‌کند. »

علی ملازاده، مدرس شعر، نوشتن خلاق و داستان است و مسئول و کارشناس واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان، عضو هیات‌مدیره و دبیرانجمن شعر خواجوی کرمانی، انجمن شعر و داستان استان هم بوده است.  ملازاده برگزیده چندین جشنواره‌ شعر و داستان استانی و ملی است و سردبیری مجله‌هایی چون پیام داستان، فردوس کویر، خط فاصله و ماهنامه سرمشق را هم عهده‌دار بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =