ویژگی‌های قصه‌های فولکلور بررسی شد

سومین نشست مجازی از سلسله گفتگوهای خودمانی قصه و قصه گویی کانون کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان سومین نشست مجازی خود را از طریق پخش زنده صفحه اینستاگرامش و با دعوت از الهام دارابی به عنوان کارشناس در قالب سلسله گفتگوهای خودمانی قصه و قصه‌گویی و با موضوع«اهمیت و جایگاه قصه‌های فولکلور» برگزار کرد.

بنابر این خبر، در این نشست برخط که ۲۱ مرداد ۹۹ به صورت زنده از صفحه anjomanghesehgouee_kerman  پخش شد، الهام دارابی ابتدا با اشاره به اینکه قصه‌های کهن و عامیانه نشانه تمدن و فرهنگ ما هستند گفت: قصه‌گویان باید ذائقه مخاطبان را شناسایی کنند و پاسدار و میراث‌دار این قصه‌ها باشند. انسان دست به قلم امروز می‌تواند با کمک ابزارهایی چون تحقیق، پژوهش و دانش روز قصه‌های شفاهی را ثبت و ضبط کند.

مدرس قصه‌گویی اصلی‌ترین مشخصه‌ قصه‌های عامیانه را شفاهی‌ بودن و عدم وابستگی و تعلق آنها به فردی خاص بیان کرد و ادامه داد: هر چند این قصه‌ها از جمله سمک عیار، رموز حمزه، ابومسلم‌نامه، سندبادنامه، امیرارسلان و اسکندرنامه نیز گاه مکتوب شده‌اند، اما هیچ‌گاه نویسنده آن شهرتی فراتر از نام قصه نیافته است و نویسنده از بازنویسی اثر به مرحله بازآفرینی و خلق اثری تازه نرسیده است.

دارابی همچنین در تعریف قصه‌های فولکلور اظهار داشت: قصه‌های عامیانه بخشی از ادبیات عامیانه به شمار می‌روند و ادبیات عامیانه نیز خود بخشی از دانش مردمی و یا فرهنگ عامه است که معادل آن همان «فولکلور» است که برای اولین بار در سال ۱۸۸۵ میلادی از سوی «آمبرویز مورتن» به کار برده شد.

وی دسته‌بندی قصه‌های سنتی را با مطالعه مکاتب، روش‌ها وانواع به قالب‌های قصه، ساختار روایت، مضمون و درونمایه‌، منشا، پایان، سطح، چگونگی بیان و ارائه، حوادث، حجم و تیپ‌ها مرتبط دانست و در مورد هر قسمت توضیحات کاملی داد.

رییس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی، ویژگی‌های قصه‌های عامیانه را به خرق‌عادت، پیرنگ ضعیف، مطلق‌گرایی، کلی گرایی، ایستایی زمان و مکان فرضی، همسانی، بیان شخصیت‌ها، شگفت‌آوری، استقلال یافتگی حوادث و کهنگی، تکرار، مسیرمشخص، جابجایی، تصنع، ناهماهنگی وقایع وحوادث، اغراق، فشردگی حوادث و... تقسیم‌بندی کرد و هر قسمت را شرح داد.

در پایان این نشست تخصصی مخاطبان قصه پیچک‌های کویر را با قصه‌گویی شبنم سیدی برگزیده جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به صورت زنده شنیدند.

دیگر نشست‌ها از سلسله گفتگوهای خودمانی قصه و قصه‌گویی کانون کرمان پیش از این با حضور مهدی آرایی، فاطمه جعفرزاده برگزار شده است و سومین نشست این گفتگوها با حضور الهام دارابی  

تشکیل شد و همچنین چهارمین نشست انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان سه شنبه ۲۸ مرداد با حضور علیرضا آقایی ساعت ۲۱ به صورت زنده از صفحه اینستاگرام انجمن قصه‌گویی کانون کرمان به نشانیanjomanghesehgouee_kerman  پخش خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند در این نشست شرکت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =