زیبایی‌شناسی شعر آیینی عاشورایی با محوریت محتشم‌خوانی

انجمن ادبی کانون پرورش فکری استان گیلان نشست مجازی آموزش متون‌کهن را با نگاهی ویژه به زیبایی‌شناسی شعرآیینی عاشورایی و با محوریت «محتشم‌خوانی» برگزارکرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌ کل کانون استان گیلان، این نشست هم‌زمان با سال‌گرد شهادت امام زین‌العابدین (ع) و به‌منظور افزایش‌آگاهی‌های اعضای انجمن ادبی(آفرینش)  کانون گیلان در زمینه‌ی شعرآیینی و  عاشورایی صورت‌گرفت.

مدیرکل کانون استان گیلان در این نشست برخط به جایگاه شاعران و اهمیت آثار آنان پرداخت و سُرایش اشعار آیینی، به‌ویژه خلق اثر در منقبت معصومین‌(ع) و ذکر هنرمندانه مصائب آنان را موهبتی ارزش‌مند و الهامی وارده از غیب عنوان‌کرد.

اسفندیارضیائی در این میان به محتشم کاشانی و سوگ‌سرود این شاعرشهیر در توصیف واقعه کربلا پرداخت و ضمن اشاره به پیشینه‌ی آیین محتشم‌خوانی در ایران گفت: فعالیت در این عرصه و آفرینش یک اثر در این زمینه، همواره عنایتی از سوی پروردگار و معصومین(ع) تلقی‌شده‌ و بیان‌گر اتصال قلبی شاعر به این بزرگواران است.

این مدیرفرهنگی درهمین‌حال به انقلاب روحی مقبل‌ اصفهانی اشاره و دگرگونی فکری و روحی این شاعر مسلمان  را  ناشی از عرض ارادت به امام حسین (ع) و عنایت اهل‌بیت(ع) دانست.

کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان نیز ازجمله حاضران در این نشست بود که سخنان خود را با نگاهی به ادبیات کودک و نوجوان آغازکرد و ضمن تاکیدبر ضرورت تربیت شاعرانی که به صورت تخصصی به خلق آثار آیینی بپردازند،‌ اظهارداشت: حرکت در مسیر آموزش شاعران کودک و نوجوان و تشویق آنان به مطالعه و کنکاش، نقش موثر و سازنده‌ای در این زمینه دارد.

حمیراخدابنده هم‌چنین به اهمیت مطالعه متون کهن و آثار شاعران معاصر پرداخت و با مهم‌توصیف‌کردن آشنایی با ظرافت‌های شعری، تعابیر و آرایه‌های ادبی به‌کاررفته درآثار آنان افزود: آموختن این آگاهی‌ها و آمیختن آن با خلاقیت‌های فردی نقش مهمی در خلق آثاری فاخر و ارشمند ایفامی‌کند.

وی درهمین زمینه به معرفی آثاری از شاعران پیشین و معاصر اقدام‌کرد و درادامه، به خوانش و تشریح زوایای پنهان و پیدای ترکیب‌بند محتشم‌کاشانی در رثای امام حسین(ع) پرداخت.

برپایه‌این‌گزارش، خوانش‌شعر و ارایه‌ی اثر از سوی حاضران و به اشتراک‌گذاری نماهنگ‌های مرتبط، ازدیگر برنامه‌های نشست‌ انجمن ادبی(آفرینش) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در ۱۱شهریور ماه ۱۳۹۹ بود.

خوانش شعر از سوی عضو انجمن ادبی کانون استان گیلان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =