بررسی «نقش ترکیب‌بندی» در انجمن عکاسان نوجوان کانون سمنان

دومین جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان با بررسی «نقش ترکیب‌بندی در عکاسی» برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، دومین جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری سمنان پیش از ظهر چهارشنبه ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۹ با دعوت از علی خوش‌جام کارشناس عکاسی کانون استان تهران با موضوع «نقش ترکیب‌بندی در عکاسی» در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

خوش‌جام ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی اعضا و مربیان کانون استان سمنان و ارائه‌ی تعریف کوتاهی از ترکیب‌بندی، اظهار داشت: به نوع چیدمان المان‌ها؛ حتی نور، رنگ و عناصر بصری موجود در کادر گفته می‌شود که در ارتباط با کادر عکاسی است و حس یا مفهومی را به بیننده منتقل می‌کند.

خوش‌جام در ادامه با اشاره به نقش ترکیب‌بندی در عکاسی تأکید کرد: ترکیب‌بندی درواقع کمک می‌کند تا عکاس به هدفش که می‌تواند یک ایده، بیان یک صحنه‌ی زیبا، یک احساس یا یک بیان هنرمندانه باشد، برسد و آن چیزی که در فکر عکاس برای ثبت در عکس است با ترکیب‌بندی اصولی اتفاق بیفتد.

وی هم‌چنین در تعریف کار عکاس گفت: عکاس مانند کارگردان یک فیلم است و برای عکسی که ثبت می‌کند به انتخاب سوژه، کادر، زاویه دید، ترکیب‌بندی و مطالعه‌ی آن فکر کرده و در لحظه‌ی عکاسی هم برای نوع عکس و چیدمان آن تصمیم‌گیری می‌کند.

خوش‌جام با اشاره به ۱۰ قانون ترکیب‌بندی مبنی بر قانون یک‌سوم، نقطه‌ی طلایی، تقارن در کادر، توازن در کادر، فضای روبه‌رو، تناسب رنگی، نقطه دید، کادر در کادر، پلان‌بندی(پیش‌زمینه) و خط و ربط(خطوط هدایت‌گر)، یادآور شد: قانون «تقارن در کادر» را در اصل بیش‌تر در عکاسی معماری شاهد هستیم و یکی از ویزگی‌هایی که بناهای معماری از آن بهره بردند، استفاده از قرینه‌سازی است که باعث تعادل و توازن منظم و هندسی می‌شود و برای بیننده بسیار جذاب و لذت‌بخش است.

میهمان انجمن عکاسان نوجوان کانون سمنان در بخش دیگری از سخنانش بر محلّ قرارگیری عکاس، تأکید و خاطرنشان کرد: در غیر این‌صورت، عکاس، قانون سوم یا همان تقارن در عکس را از دست خواهد داد.

خوش‌جام با بیان این‌که عکاس به نسبت موضوعی که دارد، ترکیب‌بندی را انتخاب می‌کند، گفت: عنصر دیگری که در لحظه‌ی عکاسی برای حفظ قرینگی، مهم است، زاویه برداشت عکس است؛ یعنی سطح دوربین بایست موازی با سوژه قرار گیرد تا پرسپکتیو یا همان خطوط، نظم هندسی خود را حفظ کنند.

وی نقطه‌ی دید را یکی از قوانین خیلی‌مهم و تأثیرگذار در انتقال مفهوم و ترکیب‌بندی زیبا و معمولی دانست و بیان داشت: گاهی لازم است ارتفاع دید عکاس یا همان نقطه‌ی دید را تغییر داد و علاوه بر حالت ایستاده در حالت نشسته یا خوابیده از سوژه عکس گرفت.

گفتنی است؛ خوش‌جام در بخش تجزیه و تحلیل تعدادی از آثار اعضای انجمن عکاسان نوجوان کانون استان سمنان به توصیف عکس، توجه به بیان احساسات و عواطف موجود در سوژه، کادر افقی و عمودی عکس، نقش مؤثر نور و رنگ، نوع ترکیب‌بندی و... اشاره کرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =