کد خبر: 299358
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
بازدید 240
صدا، ابزار انتقال احساس در موسیقی است

میهمان انجمن مجازی سرود کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان گیلان از اهمیت صدا و جایگاه آن در انتقال احساس سخن‌گفت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان گیلان، سهیل مطیعا، با بیان این مطلب افزود: شناخت ویژگی، محدوده و گستره‌ی صدایی افراد از جایگاه ویژه‌ای برخورداراست و نقش تعیین‌کننده‌ای در ارایه‌ی یک اثر هنری دارد.

دبیر انجمن سرود کانون کشور ادامه سخنان خود را به تبیین معانی واژه‌های «سرود» و «کُر» اختصاص‌داد و با تاکید برکارکردهای مشترک این واژگان افزود: چنان‌چه دنیای موسیقی را به درخت تشبیه‌کنیم، گروه کُر یا سرود، از زیرشاخه‌های این درخت محسوب‌شده و به‌نوبه‌خود دارای شاخه‌های بسیاری است.

این آهنگ‌ساز، مدرس موسیقی و رهبر اکستر هم‌چنین به ارایه تعریفی از موسیقی پرداخت و از گروه‌های صدایی آقایان و بانوان برای حاضران سخن‌گفت.

وی توضیح‌داد: حجم و وسعت صدای انسان‌ها متفاوت است و با توجه به ساختار حنجره و ژنتیک، شاهد تفاوت بلندا و رنگ صدای هرفرد در خواندن و صحبت‌کردن هستیم.

مطیعا هم‌چنین به‌تشریح اجزای صدایی  یک گروه کُر یا سرود پرداخت و افزود: بهترین حالت‌صدادهی زمانی اتفاق‌می‌افتد که تمامی گروه صدایی را هم‌زمان دراختیار داشته‌باشیم.

او درعین‌حال، اهمیت متعادل‌سازی(بالانس‌کردن) صدا در گروه کُر را یادآورشد و ضمن ارایه‌ی راه‌کارهای مناسب برای دست‌یابی به این هدف اظهارکرد: آن‌چه در این میان پذیرفتنی است، سلیقه‌های متفاوتِ درچارچوب و بهره‌گیری از خلاقیت فردی مربی یا رهبر گروه در پیش‌برد کارهاست.

سهیل مطیعا روند برنامه‌های هنری کانون به ویژه توسعه هم‌زمان فعالیت «سرود» و «سرودنمایش» را نیز موردتوجه قرارداد و با اشاره به ظرفیت‌های گسترده اعضا اظهارامیدواری‌کرد با کشف و هدایت استعدادهای ذوقی کودکان و نوجوانان، زمینه‌های توسعه این فعالیت ارزش‌مند در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری فراهم‌شود.

بخش پایانی نشست اعضای انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان که تحت عنوان «آشنایی با بخش‌های صدایی انسان»‌ صورت‌گرفت، به ‌ارایه‌ی نمونه‌های صدایی، طرح پرسش از سوی حاضران و پاسخ‌گویی میهمان اختصاص‌داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =