لزوم توجه به «پژوهش‌در عمل» باهدف جذب و پایدارسازی اعضا در فضای مجازی

در نخستین گردهم‌آیی رابطان اقدام‌پژوهی مراکز کانون پرورش فکری استان اردبیل که روز چهارشنبه، ۱۹ شهریورماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد، بر لزوم توجه به «پژوهش‌در عمل» باهدف جذب و پایدارسازی اعضا در فضای مجازی در ایام کرونایی تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، این گردهم‌آیی در قالب سامانه وب کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(اسکای روم) و با حضور رابطان و اعضای نهاد اقدام پژوهی کانون استان اجرا شد.

در ابتدای این نشست تخصصی، زعفر احدزاده مدیرکل کل کانون استان اردبیل گفت: Action Research یا «پژوهش در عمل» نوعی از مطالعه و بررسی است که افراد برای تغییر وضعیت نامطلوب و رسیدن به وضعیت نسبتا مطلوب و درنهایت بهسازی کارها در محیط شغلی‌شان بکار می‌برند.

احدزاده ادامه داد: با عنایت به رسالت کانون و انتقال مفاهیم و مهارت‌ها به نسل کودک و نوجوان‌، لزوم توجه به یافته‌های پژوهشی و دستاوردهای علمی یک ضرورت است و این مهم در برنامه‌های کشوری و استانی به‌صورت جدی و در راستای بهبود کارها در محیط کاری در اولویت قرار دارد.

وی افزود: در این خصوص اقدام پژوهی گامی است در بهبود کارکردها که با تعمیم نتایج حاصله، می‌توان کسانی که با مشکل مشابهی مواجه هستند را در مسیر تصمیم درست یاری نمود.

در ادامه، ایرج حسینی کارشناس آموزش‌وپژوهش، بابیان پیشینه‌ی فعالیت‌های اقدام پژوهی در مراکز کانون استان و موفقیت‌های مربیان در سطح کشوری، اظهار کرد: پژوهش در عمل از ضروریات توسعه‌ی بهینه فعالیت‌های کانون است و با توجه به اینکه سامان‌دهی فعالیت‌های فرهنگی هنری، ادبی و اسلامی درگرو پژوهش‌های کاربردی است، این امر باید موردتوجه برنامه‌ریزان و کارشناسان قرار گیرد.

او خاطرنشان کرد: پیرو جلسه‌ی روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریورماه سال جاری اعضا نهاد اقدام پژوهی کانون استان، بررسی طرح‌های تحقیق(پروپوزال) مراکز به‌خصوص کتابخانه‌های سیار و پستی، موردتوجه قرار گرفت و در خصوص ارتقا وضعیت کیفی و کمی طرح‌ها اظهارنظر  شد.

حسینی افزود: درمجموع تعداد ۲۸ طرح اقدام پژوهی به واحد آموزش‌وپژوهش استانی ارسال شد و بررسی‌ها در خصوص کاربردی بودن عنوان‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا در دستور کار قرار گرفت.

چگونگی انتخاب موضوع با توجه به وضعیت موجود (شناسایی مشکل، ریشه‌ها و ابعاد آن) و از همه مهم‌تر جذب و پایدارسازی اعضا بالأخص نوجوانان، با استفاده از فرصت‌های ایجادشده جهت انجام فعالیت‌ها در فضای مجازی از موضوعات مهم جلسه بود که مطرح شد و اصلاح عنوان‌های اقدام پژوهی به مراکز ابلاغ شد.

کارشناس آموزش‌وپژوهش کانون استان در این خصوص خاطرنشان کرد: به علت شیوع ویروس کرونا، باید فرصت‌ها، تهدیدها و توان‌های فضای مجازی جهت انجام فعالیت‌ها در کانون موردبررسی و سنجش کاربردی قرار گیرد تا بسترهای لازم توسعه و رشد فراهم‌شده، برنامه‌ریزی و قابلیت اجرایی داشته باشد.

شایان‌ذکر است، هدایت، ساماندهی و کاربردی کردن موضوعات باهدف ارتقا فعالیت‌ها در فضای مجازی از طریق اقدام‌پژوهی، تهیه بانک اطلاعات تولیدات مربیان مراکز کانون استان در فضای مجازی با موضوعات مختلف نظیر کاردستی، قصه‌گویی، معرفی کتاب، بازی و سرگرمی، نمایش و ادبی و ... در یک لوح فشرده جهت بررسی کارشناسی و هم‌چنین بازآموزی مهارت‌های اقدام‌پژوهی به رابطان استانی از مصوبات جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =