کد خبر: 299590
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
بازدید 317
آغاز فعالیت مجازی انجمن سرود کانون سمنان

نخستین جلسه‌ی مجازی انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با موضوع «شناخت بخش‌های صدایی انسانی» در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نخستین جلسه‌ی مجازی انجمن سرود مربیان و اعضای دختر نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در راستای موضوع «آموزش مقدماتی آشنایی و شناخت بخش‌های صدایی انسانی برای اجرا در گروه کُر» با حضور آذر مشهدی کارشناس هنرهای تجسمی کانون کشور و سهیل مطیعا نوازنده، آهنگساز و مهمان جلسه، عصر دوشنبه ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۹ در بستر فضای مجازی و پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

مطیعا در ابتدای سخنانش ضمن قدردانی از نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان و ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی اعضا و مربیان کانون سمنان، اظهار داشت: اگر دنیای موسیقی را به یک درخت تشبیه کنیم، شاخه‌های اصلی و فرعی دارد و یکی از شاخه‌های اصلی درخت موسیقی، گروه کُر یا گروه سرود است که خود به زیرشاخه‌هایی تقسیم می‌شود.

وی با بیان این‌که «موسیقی، بیان احساس به‌وسیله‌ی صدا است»، افزود: به جمعی از خواننده‌ها که دورِ هم جمع شده و سعی می‌کنند کاری را در قالب جمع‌خوانی اجرا کنند، گروه سرود(کر) نامیده می‌شود.

مهمان انجمن سرود کانون استان سمنان یادآور شد: دو واژه‌ی «سرود» و «کُر» از نظر ریشه، معنا و مفهوم تفاوتی ندارند و سرود برگرفته از لغت «سرایش» و ترجمه‌ی واژه‌ی بین‌المللی «کُر» است.

مطیعا  در ادامه بیان داشت: بخش‌های صدایی انسان به دو بخش اصلی «صدای بانوان» و «صدای آقایان» تقسیم و هرکدام نیز خود به سه بخش اصلی، تقسیم می‌شوند.

مهمان انجمن سرود کانون استان سمنان از صداهای «سوپرانو(صدای زیر)»، «آلتو یا کنترآلتو(صدای بم یا معمولی)» و «مزوسوپرانو یا متسوسوپرانو(نیمه‌نازک)» به‌عنوان سه بخش اصلی صدای خانم‌ها و از صدای «تِنور(صدای زیر یا معمولی)»، «صدای باس(صدای بم یا کلفت)» و «باریتون(صدای بین دو صدای قبلی)» به‌عنوان سه بخش اصلی صدای آقایان نام برد و گفت: از این شش بخش صدایی، چهار بخش اصلی صدا؛ یعنی «سوپرانو، آلتو، تنور و باس» در واقع بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ی یگ گروه اصلی(کُر) هستند که بهترین تولید و خروجی صدا را برای مخاطب به‌وجود می‌آورند.

مطیعا تأکید کرد: بر اساس آناتومی حنجره و ژنتیک مادرزادی، حجم، وسعت و رنگ صداها با یک‌دیگر متفاوت است.

وی هم‌چنین تصریح کرد: برای چیدمان گروه سرود بایست دو بخش صدایی را در نظر گرفت که بخش اول آن بالانس‌کردن یا ولوم‌گیری به‌معنای «تعادل و به اندازه‌کردن صداها»، است و بخش دوم آن نیز تنظیم فرکانس صداها در گروه با تغییر جایگاه‌ها و کم و زیاد کردن تعداد افراد گروه یا با استفاده از میکروفن توسط رهبر گروه است تا چهار بخش صدا را مخاطب بشنود.

مطیعا در بخش پایانی انجمن نیز به‌منظور آشنایی بیش‌تر مربیان و اعضای نوجوان با چهار بخش صداهای اصلی زنان و مردان، چند نمونه موسیقی کلامی در گروه فرستاد تا آن‌ها تشخیص دهند که در کدام بخش صدایی قرار می‌گیرد.

گفتنی است؛ انجمن سرود کانون سمنان با پیگیری راحله دانایی کارشناس مرکز آفرینش‌های هنری استان و اکرم سلیمانی مربی کارگاه‌های هنری مرکز فرهنگی‌هنری کانون ایوان‌کی و نماینده این انجمن، فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =