کانون و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

به‌منظور بسترسازی و ارتقای مشارکت دانشجویان در طراحی و تولید بازی‌های رومیزی و محیطی با رویکرد بازی‌های فکری و حرکتی، اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این تفاهم‌نامه با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ بازی در سطح جامعه به‌ویژه جوانان و دانشجویان، برگزاری رویدادهای بازی‌محور در محیط‌های دانشگاهی، اجرای طرح‌های مطالعاتی، برگزاری دوره‌های آموزشی، ایجاد شبکه تولید بازی‌های منطبق با فرهنگ ایرانی‌اسلامی و تاسیس مراکز مرتبط با بازی و برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی در این حوزه امضا شد.
مهدی عباسی سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این همکاری قرار است میان دو نهاد باسابقه کشور در حوزه فرهنگی صورت گیرد.
وی افزود: همکاری کانون به عنوان یکی از باسابقه‌ترین مجموعه‌های فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان که بسیاری از فعالان فرهنگی کشور دوره‌ای از فعالیت کاری خود را در آن سپری کرده‌اند و نقش آن در توسعه فرهنگی کشور انکارناپذیر است و از سوی دیگر سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان فراگیرترین تشکل دانشجویی از نظر فرهنگی و رویکرد علمی و فناوری در کشور می‌تواند به توسعه و ترویج فعالیت‌های فرهنگی کمک کند.
عباسی در ادامه یادآور شد: با توجه به مطالعاتی که صورت گرفته اصلی‌ترین رویکرد دانشجویان، ابتدا فعالیت گروهی در حوزه علم و فناوری، پس از آن حوزه فرهنگی و در نهایت فعالیت‌های سیاسی است و همین امر موجب اهداف مشترکی میان کانون و مجموعه جهاد دانشگاهی شده است.
سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هم‌چنین خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین وظایف سازمان دانشجویان بهره‌گیری از قالب‌های جدید در ارایه فعالیت‌های فرهنگی است و استفاده از قالب بازی یکی از جذاب‌ترین قالب‌هایی است که دانشجویان به آن روی آورده‌اند.
وی ادامه داد: حتی اگر اهداف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی هم داشته‌باشیم قالب بازی می‌تواند موثرترین راه برای جلب مشارکت دانشجویان باشد و ایده‌ی اصلی ما ایجاد شبکه‌ی دانشجویی با هدف تقویت مشارکت دانشجویان است.
عباسی در پایان اظهار امیدواری کرد با امضای این تفاهم‌نامه‌ی همکاری، ظرفیت‌های دو مجموعه در خدمت اهداف  فرهنگی، آموزشی و پژوهشی مشترک قرار گیرد.
محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون نیز در این نشست ضمن تبریک هفته‌ی ملی کودک گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی امیدواریم گام‌های مهمی برای شناسایی ظرفیت‌های علمی و عملیاتی بازی و اسباب‌بازی در کشور برداشته شود.
 وی افزود: تاثیر بازی و اسباب‌بازی در مباحث آموزش، انتقال مفاهیم و فرهنگ‌سازی در تمام مقاطع سنی در جامعه بر کسی پوشیده نیست و شناسایی ظرفیت‌های خلاق جوانان و علاقه‌مندان به این صنعت، می‌تواند آینده درخشانی را رقم بزند.


حموله هم‌چنین خاطرنشان کرد: طراحی اسباب‌بازی‌های ایرانی، نبود رشته دانشگاهی، ساز و کار مناسب برای پیگیری مسایل صنفی و مشکلات بخش صادرات و جهانی‌شدن از جمله موانع موجود در این صنعت است.
حموله با اشاره به نبود اتحادیه مستقل در این حوزه صنعت اسباب‌بازی کشور یادآور شد: در حال حاضر اسباب‌بازی ایرانی زیر نظر اتحادیه نایلون و پلاستیک است و مسئولیت اسباب‌بازی‌های خارجی را اتحادیه خرازی‌ها برعهده دارد و اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای، کاغذی و... متولی ندارند.
 مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون اضافه کرد در صنعت اسباب‌بازی گروه‌های متعددی از جمله پژوهشگران و محققان، طراحان، گرافیست‌ها، تولیدکننده‌ها، سرمایه‌گذاران، توزیع ‌کنندگان و فروشندگان فعالیت می‌کنند که اگر به این‌ها استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان علاقه‌مند به طراحی اسباب‌بازی هم اضافه شود وجود اتحادیه مستقل صنعت اسباب‌بازی از ضرورت‌ها است.
حموله هم‌چنین اظهار داشت: در کشورهای توسعه‌یافته اتاق‌های فکر و پژوهشکده‌ها در سطح دانشگاه و دانشجویان حرف‏ اول را می‏زند و این افراد استراتژی کار را برای تولیدکنندگان بزرگ طراحی می‌کنند به همین دلیل امروز گردهم آمده‌ایم که با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ بازی در سطح جوانان دانشجو و دانشگاه این تفاهم‌نامه را امضا کنیم.
مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان با اشاره به تجربه‌ی 30 ساله کانون در حوزه بازی و اسباب‌بازی‌ها گفت: این مجموعه همواره به‌دنبال ایجاد فرهنگ صحیح و زاویه دید به روز در میان جوانان است تا با استفاده از ظرفیت ارزش‌مند و کمک جوانان خوش فکر و خلاق بتواند قدم‌های مثبت و تأثیرگذاری را برای اعتلای این صنعت جوان در کشور بردارد.
آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون با سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با حضور مدیران کل و کارشناسان دو مجموعه روز 15 مهر 1399 در ساختمان شماره 2 جهاد دانشگاهی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =