بررسی تعیین و تطبیق گستره‌ی صدایی در انجمن سرود کانون سمنان

دومین جلسه‌ی مجازی اعضا و مربیان انجمن سرود کانون پرورش فکری استان سمنان با بررسی تعیین و تطبیق گستره‌ی صدایی روی ساز مرجع برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، دومین جلسه‌ی مجازی انجمن سرود اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با حضور آذر مشهدی کارشناس هنرهای تجسمی کانون کشور و سهیل مطیعا نوازنده، آهنگساز و مهمان جلسه، پیرامون موضوع «تعیین و تطبیق گستره‌ی صدایی روی ساز مرجع» به تفکیک جنسیت در دو بازه‌ی زمانی، عصر یک‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

مهمان انجمن سرود کانون سمنان در ابتدای سخنانش با تشبیه دنیای موسیقی به درخت، اظهار داشت: یکی از شاخه‌های اصلیِ درخت موسیقی، گروه کر یا سرود است و هریک از این شاخه‌ها برای خود زیرشاخه‌هایی دارد.

مطیعا در ادامه با اشاره به چهار بخش اصلی صدا یادآور شد: در هر زبانی، الفبایی وجود دارد و الفبای زبان موسیقی هم نت نامیده می‌شود که هفت عدد است و به ترتیب «دو»، «ر»، «می»، «فا»، «سل»، «لا» و «سی»، خوانده و از چپ به راست نوشته می‌شود.   

وی با بیان این‌که الفبای موسیقی در زبان بین‌المللی به‌صورت علامت اختصاری نشان داده می‌شوند، گفت: همه‌ی نت‌های موسیقی بر روی ساز قرار دارند و در واقع سازهای موسیقی، الفبا و زبان موسیقی را اجرا می‌کنند.

مطیعا در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: پیانو، ساز مرجع، ساز مادر و ساز آکادمیکی است که تمامی مباحث  تدریسی، دانشگاهی و تئوری موسیقی با آن بیان و آموزش داده می‌شود.

مهمان انجمن سرود کانون سمنان هم‌چنین بیان داشت: در پیانو یا ساز مرجع، گستره و محدوده‌ی فراوانی از نت‌های زیر و بم وجود دارد که تکرار می‌شوند و فرکانس موسیقایی ایجاد می‌کنند و در موسیقی و آهنگ‌های مختلف چه با کلام و چه بی‌کلام استفاده می‌شوند.

وی در ادامه افزود: کلاویه به کلیدهای سیاه و سفید پیانو گفته می‌شود که نوازنده با فشردن آن صدای نت مورد نظر را ایجاد می‌کند و اکتاو(octav) هم یک واژه‌ی یونانی به معنی «هشت» است و به بیانی دیگر، هشت‌نت پشت سر هم است که از همان نتی که شروع شود با همان نت هم تمام می‌شود؛ چون در موسیقی هفت نت وجود دارد.

مطیعا خاصیت اکتاو را در دو مقوله عنوان و خاطرنشان کرد: اکتاو، نت‌های زیر و بم و هم‌چنین جایگاه نت را نشان می‌دهد.

گفتنی است؛ مهمان انجمن سرود کانون استان سمنان با ارسال چند تصویر و دو فیلم کوتاه به تشریح نت‌های مختلف بر روی ساز مرجع و چگونگی شناسایی نت‌ها روی این ساز پرداخت و درخصوص صداهای زیر و بم، میانه، قابلیت و گستره‌ی صداها مطالبی بیان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =