رحماندوست: شعر نوجوان باید سرشار از نشاط، پویایی و خلاقیت باشد

شاعر نام‌آشنای کودک و نوجوان معتقد است شعر نوجوان باید سرشار از نشاط، پویایی و خلاقیت باشد و از حیث صمیمیت، احساس و عواطف به مخاطبانش دست دوستی بدهد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مصطفی رحماندوست در وبینار آموزشی «ویژگی‌های شعر نوجوان» کانون استان سمنان با تاکید بر این مطلب گفت: شاعر شعر نوجوان لازم است با این موارد آشنایی کامل داشته‌باشد تا بتواند برای نوجوانان شعر بسراید.
وی هم‌چنین نخستین ملاک سرودن شعر نوجوان را شناخت مسایل زندگی، دغدغه‌های فکری، حساسیت‌ها، خوبی‌ها و بدی‌های دوره‌ی نوجوانی دانست و افزود: مخاطب‌شناسی در آفرینش تمام آثار ادبی از اهمیت بسزایی برخوردار است و در سرودن شعر به‌ویژه برای نوجوان اهمیت بیش‌تری دارد.
رحماندوست راه سرودن شعر برای هر گروه سنی را شناخت ویژگی‌های فکری، نیازها و مشکلات مخاطب، خواندن متون کلاسیک، درک و دریافت زبان معاصر برای خلق تصویر ذهنی جدید و ایجاد لذت به‌جای نصیحت برشمرد.
شاعر و نویسنده کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان با بیان این‌که محیط اجتماعی، طبیعت و افکار نوجوان در سرودن شعر نوجوان تأثیر دارد، یادآور شد: یکی از چهار عنصر مهم برای سرودن شعر خوب، لذت است و بخشی از شعر نوجوان، در ارتباط با نوجوانانی است که اهل کتاب، مطالعه و شعر هستند و بخشی از این شعر، شعر حکمی و شعر عامیانه است.
وی هم‌چنین اظهار داشت: درون‌مایه شعر نوجوان، عشق، دوستی و عواطف دوران نوجوانی است که تداعی‌کننده‌ی قهرها و آشتی‌ها، تنهایی‌ها، انتظار و خاطره‌های این دوران است و نسبت به شعر کودک دارای تصاویر انتزاعی بیش‌تری است.
عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد مخاطب نوجوان، توقع دارد از سوی شاعر دستِ‌کم گرفته نشود و شعرهایی که می‌خواند متناسب با نیازهای حقیقی دنیایش باشد و شاعر از منظر یک نوجوان به مسائل و دغدغه‌های او نگاه کند و به موضوع‌هایی بپردازد که مسایل خودِ اوست.
رحماندوست هم‌چنین ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی بیش از 40 عضو نوجوان کارگاه‌های ادبی کانون استان سمنان گفت: نوجوانی هویت خاص خودش را دارد و نباید آن را به‌عنوان حد واسطی بین کودکی و جوانی ببینیم و اگر من به تعریف ۱۰ سال پیش نوجوانی بازگردم، شاید با تعریف امروزم متفاوت باشد.
دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان افزود: پرشورترین خاطره‌های من در دوره نوجوانی شکل گرفته است و با این‌حال فکر می‌کنم نوجوانی اتمام دوره کودکی نیست؛ بلکه آغاز دوره‌ی جوانی است و عشق نوجوانان هم، عشقی پاک، آسمانی، زیبا و دوست‌داشتنی است و تا آدمی این عشق را نشناسد نمی‌تواند در مورد آن حرفی بزند.
وبینار آموزشی «ویژگی‌های شعر نوجوان» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان روز 8 آبان ۱۳۹۹ هم‌زمان با روز نوجوان در بستر فضای مجازی برگزار شد.
گفتنی است؛ در بخشی از این وبینار، رحماندوست ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی قیصر امین‌پور و بیان ویژگی‌های شعری آثارش به پرسش‌های اعضا و مربیان درخصوص تفاوت شعر کلاسیک با شعر سپید، چگونگی شناخت شعر جوششی از شعر کوششی و...، پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =