«مبانی سلفژ» موضوع دومین نشست انجمن سرود کانون سیستان و بلوچستان

دومین نشست انجمن سرود با موضوع مبانی سلفژ ویژه‌ی مربیان و اعضای دختر کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، دومین نشست انجمن سرود کانون استان برگزار شد.

در این نشست، که با حضور مربیان علاقه‌مند و اعضای دختر انجمن سرود صورت گرفت، مدرس این کارگاه با بیان این نکته که گام اول موسیقی یادگرفتن نت‌های موسیقی است گفت: این نت‌ها، که الفبای موسیقی هم نامیده می‌شود، از چپ به راست نوشته می‌شود.

فرشید جعفری پس از نام بردن نت‌های موسیقی گفت: موسیقی از سکوت‌ها و کشش‌هایی تشکیل شده است که به صورت منظم کنار هم قرار گرفته‌اند تا بدانیم که یک آوا را در طول چه مدت زمانی اجرا کنیم.

وی در ادامه «نُت گرد» را واحد اندازه‌گیری موسیقی خواند و افزود: این نت چهار ضرب دارد و خود به دو نت سفید تقسیم می‌شود که هر کدام از دو ضرب تشکیل شده‌اند که این نت هم از دو نت سیاه(هر کدام با یک ضرب) به وجود آمده است.

جعفری سپس از پنج خط حامل که به صورت موازی در کنار هم قرار دارند گفت و افزود: مجموع این خط‌ها یک خط موسیقی را تشکیل می‌دهند و نت‌ها روی این خط‌ها یا بین آن قرار می‌گیرند و از پایین به بالا شماره گذاری می‌شود.

مدرس کارگاه در ادامه‌ی این نشست مجازی، فایل‌های صوتی انجام این تمرین‌ها را برای هنرآموزان در گروه به اشتراک گذاشت و از آنان خواست تمرین‌ها را انجام دهند و به گروه ارسال کنند که پس از انجام این کار، جعفری با دقت تمرین‌های حاضران را مورد نقد و بررسی قرار داد و نکته‌هایی را به آنان یادآور شد.

گفتنی است فرشید جعفری، کارشناس‌مسئول آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، آهنگساز، مدرس و پژوهشگر موسیقی، مربی سرود و عضو هیئت مدیره‌ی انجمن موسیقی شهرستان آباده است که در طول سال‌های فعالیت خود رتبه‌های ممتازی را در جشنواره‌ها و مهرواره‌های گوناگون ملی و استانی کسب کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =