کد خبر: 301271
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
بازدید 198
چوب‌کاری داستان با «ترکه‌های درخت آلبالو»

طیبه شجاعی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون کرمان دوباره مهمان انجمن داستان «هور» کردستان شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، هفتمین جلسه مجازی انجمن داستان هور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان با حضور طیبه شجاعی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان کرمان ۲۹ آبان ۹۹ برگزار شد.

بنابر این خبر، طیبه شجاعی در دومین حضور خود به عنوان کارشناس مهمان انجمن داستان هور نوشته‌های بچه‌ها را مطالعه و برای بهتر شدن هر اثر توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی بیان کرد.

بر همین اساس، شجاعی ابتدا دغدغه نوشتن را برای نویسنده شدن مهمترین خمیرمایه دانست و پایبندی به قوانین و قواعد هر ژانر ادبی را برای طی کردن مسیر درست یادآور شد.

همچنین او به توضیح تفاوت انواع نوشته ادبی پرداخت و ذکر کرد: «اولین خصوصیت تبدیل یک متن ادبی به داستان شخصیت و اتفاق است. نویسنده تازه‌کار ابتدا با این دو عنصر داستان را آغاز می‌کند و در ادامه و به تدریج دیگر عناصر داستان را هم می‌آموزد، مهندسی می‌کند و بال و پر می‌دهد.»

طیبه شجاعی ادامه داد: «یکی از ویژگی‌های برجسته در داستان توصیفات قوی و تصویری است. استفاده از صفت‌ها و غیرمستقیم‌گویی به تداعی‌های بیشتر برای مخاطب و عمق‌بخشی به داستان کمک می‌کند اما باید مراقب بود که این عدم یکنواختی، توصیفات را مثل وصله به داستان نچسباند بلکه آن‌ها در دل داستان بنشینند.»

کارشناس مهمان انجمن هور در جایی که نکات مثبت یک داستان را برمی‌شمرد گفت: «در داستان شخصیت‌ها، نگاه‌ها و دیدگاه یا به قولی جهان‌بینی نسبت به وقایع اطراف مهم است و نویسنده باید روی شخصیت و دیالوگ‌ها توجه و تمرکز داشته باشد.»

نکته دیگری که در مورد داستان در این گفتگو بیان شد، روح حماسی موجود در داستان‌ها بود: «  اشاره به افسانه‌ها، حماسه‌ها و معجزات نشان دهنده مطالعه گسترده نویسنده و به ویژه مطالعه شاهنامه است که به عنوان ابزاری قدرتمند برای داستان‌نویس خواهد بود.»

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان در پایان کتاب «ترکه‌های درخت آلبالو» نوشته اکبر خلیلی را معرفی کرد و یادآور شد خودش با این کتاب به کردستان سفر کرده و در کوچه‌ پس کوچه‌هایش  قدم زده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =