«مراقبت از زبان» یکی از رسالت‌های مهم شعر است

چهارمین نشست مجازی انجمن شعر نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان با حضور سیده محدثه حسینی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، چهارمین نشست مجازی انجمن شعر نوجوان کانون استان برگزار شد.

مدرس این نشست گفت: یک نوشته هنگامی از نثر فاصله می‌گیرد که از عاطفه و تخیل سرشار باشد که این دو عنصر در شکل‌گرفتن اندیشه‌ی شعر به شاعر کمک می‌کنند.

سیده محدثه حسینی در ادامه افزود: اندیشه در شعر خواننده را وادار به اندیشیدن می‌کند و روح و ذهن او را درگیر خود می‌کند و این امر امکان‌پذیر نیست مگر با رعایت درست روابط علّی و معلولی در شعر.

کارشناس شعر کانون گلستان، که در جمع شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان سخن می‌گفت، با بیان این نکته که حفظ دستور زبان فارسی یکی از رسالت‌های مهم زبانی شعر است، عنوان کرد: «واژه سازی و ساختن ترکیب‌های تازه» یکی دیگر از رسالت‌های شعر است اما باید مراقب انتخاب واژه‌ها باشیم به ویژه در بخش خلاقیت و نوآوری در زبان.

مولف ریلهای کاغذی سپس عنوان کرد: شاعر برای انتخاب صحیح واژه‌ها و همنشینی آنها در متن، که زبان شعر را به وجود می‌آورد، باید بسیار مراقب باشد که «مطالعه و تمرین» دو ابزار مطمئن برای رسیدن به این توانایی هستند زیرا هم جغرافیای زبانی ما را گسترش می‌دهد و هم در دست‌یافتن به یک زبان مستقل شعری به ما کمک می‌کند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، که با توجه به آثار اعضای انجمن در نظر گرفته بود، در بیان تفاوت شعر سپید با دیگر انواع شعر، تنها داشتن عاطفه و خیال را کافی ندانست بلکه وجود یک اندیشه‌ی قوی، که در چارچوب شاعرانه و تخیل مناسب (که در بستر زمان قابل تغییر است) گنجانده شده باشد، را ضروری خواند.

سراینده «بن‌بست یعنی آسمان» هم‌چنین با خواندن آثار ارایه شده توسط اعضا در گروه نکاتی را مناسب با شعر آنان به شاعران نوجوان یادآور شد.

گفتنی است سیده محدثه حسینی، دانش‌آموخته‌ی دکتری ادبیات فارسی، شاعر، سرپرست مرکز فرهنگی‌هنری گالیکش در استان گلستان و عضو هیئت مدیره‌ی انجمن ادبی بیدل شهرستان مینودشت است که تا کنون سه دفتر شعر با نام‌های بن‌بست یعنی آسمان، ریلهای کاغذی و مثل چای صبحانه از وی منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =