«توجه به پیرامون و حساس بودن به مسایل جامعه» یکی از رسالت‌های شاعر است

کارشناس انجمن شعر: جهان پر از دریچه‌هایی است که باید آنها را بیابیم و به سمت معنا و مضمون و نگرش‌های نو بگشاییم

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، پنجمین نشست انجمن شعر نوجوان کانون استان به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، که با رویکرد نقد آثار اعضا تشکیل شد، کارشناس انجمن نکاتی را با توجه به شعرهای ارایه شده به اشتراک گذاشت و از این رهگذر یک کارگاه آموزشی فعال را با مشارکت شاعران نوجوان برگزار کرد.

سیده محدثه حسینی در ابتدای سخنان خود گفت: جهان پر از دریچه‌هایی است که باید آنها را بیابیم و به سمت معنا و مضمون و نگرش‌های نو بگشاییم.

وی سپس با بیان این نکته که به‌روز بودن، توجه به مسایل پیرامون و حساس بودن به مسایل جامعه از رسالت‌های یک شاعر و هنرمند و نقطه‌ی قوت اثر اوست، عنوان کرد: البته در این مسیر باید آگاه باشیم که آنچه اثر ما را ماندگار و مخاطب را با آن همراه می‌کند «گُنگ سخن گفتن» نیست بلکه متفاوت دیدن و متفاوت حرف زدن است.

حسینی گام بعدی در ماندگاری یک اثر را «دقت در گزینش واژه‌ها و استفاده از آنها در جای مناسب» دانست و گفت: گاهی یک تغییر کوچک در انتخاب واژه یا جابه‌جا کردن آن در محور افقی شعر می‌تواند یک موقعیت و مسیر و فضای جدید به شعر ما ببخشد.

شاعر دفتر «ریلهای کاغذی» در ادامه با ذکر این نکته که بهترین مضمون‌ها باید به بهترین شکل بیان شوند، خطاب به حاضران در کارگاه گفت: رعایت توازن در ساختار درونی و بیرونی شعر یکی از ضرورت‌های کار شاعر هنگام سرودن است که برای موفقیت در این کار ابزار گوناگونی چون عناصر شعری( اندیشه، احساس، خیال و آهنگ) و آرایه‎های ادبی در اختیار دارد.

شروع مناسب، مشخص بودن موضوع، پرهیز از پراکنده‌گویی و رعایت ایجاز دیگر نکته‌هایی بود که حسینی در جمع اعضای انجمن مطرح کرد.

کارشناس انجمن، در پایان در خصوص استفاده از زبان روایت در شعر نیز به شاعران نوجوان توصیه کرد به تفاوت‌های شعر و داستان، حتی در نقطه‌های مشترکی چون توصیف و فضاسازی، توجه کنند و مراقب باشند به سمت داستان‌گویی پیش نروند.

گفتنی است در بخشی از این نشست نیز ، اعضا در نقد آثار دوستان خود، نظرشان را بیان کردند.

سیده محدثه حسینی، دانش‌آموخته‌ی دکتری زبان و ادبیات فارسی، شاعر، مربی فرهنگی مرکز فرهنگی‌هنری گالیکش کانون گلستان و عضو هیئت مدیره‌ی انجمن ادبی بیدل شهرستان مینودشت است که تا کنون سه دفتر شعر با نام‌های بن‌بست یعنی آسمان، ریلهای کاغذی و مثل چای صبحانه از وی منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =