برنامه‌های روز جهانی معلولان در مراکز کانون سراسر کشور اعلام شد

برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور به مناسبت روز جهانی معلولان با عنوان «بر بال فرشتگان» از روز ۱۳ آذر ١٣٩٩ در فضای مجازی آغاز می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ویژه‌برنامه‌های گرامی‌داشت روز جهانی معلولان در کانون پرورش فکری با شعار «با توانایی‌های متفاوت آینده را خواهیم ساخت» از روز ۱۳ تا ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
این برنامه‌ها با هدف شناسایی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه و معرفی کانون و خدمات مراکز فراگیر به آن‌ها و والدین‌شان و همچنین ایجاد زمینه‌های تعامل بچه‌ها با همسالان دارای نیازهای ویژه همراه با حس برابری و همدلی برگزار می‌شود.
در این میان کانون پرورش فکری، بستر پرتال اینترنتی به نشانی kpf.ir و صفحه‌های رسمی خود را در شبکه‌های اجتماعی به برگزاری برنامه‌های این مناسبت برای کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه اختصاص داده است.
نشر قصه‌گویی‌ با زبان اشاره و صوتی
صفحه‌های مجازی کانون به مناسبت روز جهانی معلولان اقدام به پخش و انتشار قصه‌های‌ صوتی در گروه‌های سنی‌ مختلف، قصه‌گویی مربیان مراکز فراگیر کانون برای ناشنوایان با زبان اشاره، قصه‌گویی اعضای با نیازهای ویژه، فیلم قصه‌گویان برگزیده جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی با محوریت کودکان با نیازهای ویژه، قصه‌گویی مجازی صوتی و... در فضای مجازی و اشتراک‌گذاری از طریق برنامه شاد از ۱۳ تا ۲۰ آذر خواهند کرد.
تولید نماهنگ و انتشار در فضای مجازی
تهیه و تولید چندین نماهنگ از معرفی فعالیت‌های مراکز فراگیر، معرفی شخصیت خیران مدرسه‌ساز مدارس استثنایی، نماهنگ آموزشی «نقاشی روی سنگ» برای معلولان، نماهنگ عکاسان معلول جهان و ایران، نماهنگ با موضوع دنیای کودکان معلول، نماهنگ اعضای کم‌توان حسی و حرکتی مراکز فراگیر با مضمون قدردانی از کادر درمان، نماهنگ معرفی کتاب بریل از سوی اعضای روشندل کانون در قالب طرح «دوست من را بشناس»، نماهنگ کارگاه توانبخشی و تولیدی یکی از معلولان کارآفرین و معرفی مشاغل ویژه معلولان، نماهنگ توانمندی‌های اعضای معلول مراکز فراگیر و انتشار آن‌ها در فضای مجازی و گروه‌های شاد، از جمله برنامه‌هایی است که برای این هفته تدارک دیده شده است.
برگزاری نشست‌های مجازی
برگزاری نشست‌های تخصصی مجازی در شبکه‌های اجتماعی و پرتال اینترنتی کانون با حضور کارشناسانِ آموزش کودکان و نوجوانان آسیب‌دیده بینایی، برگزاری وبینار چگونگی رفتار مربیان کانون با کودکان دارای نیازهای ویژه با حضور سیدمحمد موسوی، نشست آشنایی با کودکان معلول و دارای نیازهای ویژه با حضور متخصصان آگاه، نشست با حضور نویسندگان و تصویرگران همچون عزت ا... الوندی، زهره پریرخ و مانلی منوچهری، نشست با موضوع‌های «بررسی اقدامات ویژه برای کودکان دارای نیازهای ویژه، «بررسی خصوصیات رفتاری و روان‌شناختی کودکان دارای نیازهای ویژه»، «انتخاب قصه مناسب برای کودکان با نیازهای خاص» و نشست با معلمان مدارس استثنایی ویژه مربیان در فضای مجازی از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده  برای این مناسبت است.
برپایی مسابقه‌های مجازی
برگزاری مسابقه‌های فرهنگی، ادبی و هنری به صورت مجازی برای اعضای کم‌توان جسمی و حرکتی و کودکان اوتیسم، با محوریت نقاشی و متن ادبی، مسابقه بازی با کلمات، مسابقه‌ کتاب‌خوانی، مسابقه ساخت کارت پستال در دو بخش دیجیتال و دستی و ارسال بهترین کارت پستال‌ها به جامعه معلولان، مسابقه معرفی کتاب‌های بریل به صورت فیلم از سوی نابینایان، انتشار فراخوان مسابقه‌های نقاشی با موضوع «مـن می‌توانـم» و «با وجود برخی تفاوت‌ها... همیشه در کنار هم هستیم» و ارسال این فراخوان‌ها برای شرکت همه کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، از دیگر برنامه‌هایی به شمار می‌رود که برای این روزها تدارک دیده شده است.
اهدا کتاب‌های بریل و بسته‌های فرهنگی
اهدای کتاب‌های بریل به کتابخانه‌های مراکز بهزیستی و نگهداری از معلولان نابینا و دارای نیازهای ویژه، اهدا کتاب‌های بریل به کتابخانه‌های عمومی، اهدای رمان‌های نوجوان به مرکز خیریه‌ی توان‌بخشی، اهدا بسته‌های فرهنگی به اعضای دارای نیازهای ویژه مراکز فراگیر کانون، اهدای مجموعه کتاب شنیداری «کتاب آوا» کانون به انجمن نابینایان و اعضای مراکز فراگیر، اهدای کتاب و سرگرمی از طریق کتابخانه سیار برای اعضای با نیازهای ویژه و اهدای لوح‌های فشرده قصه‌گویی مربیان کانون به مراکز بهزیستی از جمله برنامه‌های کانون در سراسر کشور است.
بر همین اساس، در این هفته نمایشگاه‌های آثار اعضای مراکز فراگیر همچون نقاشی، هنرهای تجسمی و دست‌سازه‌ها با عنوان «ما می‌توانیم» و دیگر کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص همچون کودکان اوتیسم و... در فضای مجازی برپا خواهد شد.
همچنین نابغه‌ها، مشاهیر و شخصیت‌های علمی و معروف با معلولیت جسمی و ذهنی و نیز افراد فعال و تاثیرگذار در این عرصه از جمله رودکی سمرقندی شاعر نابینا و... در فضای مجازی معرفی خواهند شد.
در عین حال، برگزاری کارگاه‌های مجازی از جمله کارگاه ادبی (نوشتن خلاق) با عنوان «خدا گر ز حکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در دیگری»، کارگاه مجازی اوریگامی و کاردستی برای کودکان با نیازهای ویژه، اختصاص کارگاه بر خط ویژه اعضای معلول در فصل زمستان از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده‌ در کانون است.
رونمایی از کتاب‌های صوتی ویژه کودکان و نوجوانان نابینا و کم‌بینا از سوی اعضا، تجلیل از اعضای موفق دارای نیازهای ویژه و مادران اعضای مراکز فراگیر، معرفی کتاب‌های ویژه نابینایان از انتشارات کانون و کتاب‌هایی با موضوع‌های «من ناشنوا هستم، کاش قصه‌اش را می‌گفت و قصه‌گویی در آینه»، اجرای برنامه‌های ادبی (دل‌نوشته و ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «اگر یک روز به حواس پنجگانه و یا اعضای بدن مرخصی بدهیم»، وبینار معرفی و بررسی کتاب (معرفی کتاب ویژه کودکان سندرم‌دان)، تولید سه کتاب گویا از انتشارات کانون با عنوان‌های «حلزون من گم شده»، «نگهبان چشمه» و «مثل چشم‌های بابا» با صدای کارشناسان و مربیان باسابقه کانون، برگزاری پویش‌های فرهنگی با رویکرد اجرای فعالیت‌هایی نظیر قصه‌گویی، نمایش فیلم و انیمیشن، نقاشی و کاردستی ویژه مدارس استثنایی و... از دیگر برنامه‌هایی است که کانون در نظر گرفته است.
یادآوری می‌شود تعدادی از این برنامه‌ها با همکاری ‌اداره آموزش و پرورش استثنایی، اداره بهزیستی در استان‌ها و... برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =