جایزه کتاب ماه و سال، بها دادن به ادبیات کودک و نوجوان است

برگزاری جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری، فرصتی برای پیشرفت ادبیات کودک و نوجوان است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بابک نیک‌طلب؛ شاعر و نویسنده کودک و نوجوان درباره چگونگی بررسی آثار رسیده به فصل دوم جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری اظهار کرد: ابتدا گروه‌هایی آثار را به صورت تخصصی می‌خوانند و بعد داوران کارهای تخصصی را جمع‌بندی می‌کنند؛ درواقع بررسی آثار، داوری اولیه و ثانویه دارد.
او افزود: در این دوره من به عنوان ‌داور پایانی در کنار دوستان بودم‌ و کتاب‌های مرتبط با کودک و نوجوان در بخش‌های داستان، ترجمه و شعر را مورد بررسی قرار دادم.
نیک‌طلب یادآور شد: در مجموع این حرکت اتفاق خوبی است و ناشران می‌توانند آینه فعالیت‌های خود را در آینده ببینند. اما در بخش شعر، ناشران در سال‌های گذشته ضعف‌هایی داشتند و در این دوره هم تعداد آثار ارسالی در بخش شعر کم بود؛ البته کارها با کیفیت و ارزشمند بود، اما توقع ما بیشتر است.
این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به نیاز کودکان و نوجوانان به خواندن گفت: ناشران باید به این توجه کنند که در سبک‌های مختلف آثار متنوعی ارائه شود و اگر فقط سمت رمان یا مثلا ترجمه بروند از بخش‌های دیگر غافل می‌شوند. مثلا در کتاب‌سازی‌ها اگر فقط به متن توجه کنند و تصویرسازی برای‌شان جدی نباشد و یا برعکس تصویر برای‌شان جدی باشد و به متن توجه لازم را نداشته باشند آثار آن‌ها ضعف‌هایی خواهد داشت. آنچه مسلم است بچه‌های ما نیاز به خواندن دارند و باید شعر، داستان، طنز، موضوع‌های جدی و اجتماعی و... ارائه شود تا بتوانند نیازشان را انتخاب کنند.
شاعر کتاب «تا خیابان خوشبخت» ادامه داد: بخشی از نیاز کودکان و نوجوانان سرگرمی است و چون سرگرمی پرفروش‌تر است ناشران به آن سمت گرایش بیشتری دارند، البته ما با سرگرمی مخالف نیستیم اما فکر می‌کنم ناشران باید به همه گرایش‌ها توجه کنند و دامنه توزیع گسترش یابد تا کتاب‌ها راحت‌تر به دست کودکان و نوجوانان برسد.
داور فصل دوم جایزه کتاب ماه و سال کانون تصریح کرد: علاوه بر اهدای جایزه و تقدیر از برگزیدگان، معرفی و خرید اثر نیز می‌تواند موثر باشد و به دیدن کتاب کمک کند. نویسندگان و شاعران علاقه‌مند هستند که اثرشان به دست بچه‌ها برسد اما متأسفانه در جشنواره‌های مختلفی که به عنوان داور حضور داشتم و یا کتابی از خودم جایزه گرفته است، بعد از جشنواره کلا فراموش شده و کتاب نه در جایی معرفی و نه چاپ و یا خریداری شده است، بنابراین اتفاقی برای آن کتاب نمی‌افتد. درصورتی‌که اگر این معرفی اتفاق بیفتد، نویسنده، شاعر و هر تالیف‌کننده و تصویرگری بازتاب کار خود و رسیدن آن به دست مخاطب را می‌بیند، ضمن اینکه فروش اثر هم بالا می‌رود.
شاعر کتاب «با فرفره‌ها به شادی باد بگرد» افزود: این حرکت از موثرترین کارهایی است که کانون به دلیل داشتن کتاب‌فروشی و کتابخانه امکانش را دارد. همچنین در کنار کانون می‌شود کتابخانه‌های عمومی را نیز دخیل کرد و از آن‌ها خواست تعدادی کتاب هم آنها بخرند و یا نهادهایی مانند آموزش و پرورش در مدارس به این حرکت کمک کنند. آن کتاب‌هایی هم که اول نشده و به‌عنوان نامزد معرفی می‌شوند به نظر من کتاب‌های ارزشمند و مفیدی هستند که به این مرحله رسیده‌اند و می‌شود از آنها هم استفاده کرد.
نیک‌طلب با اظهار امیدواری نسبت به تداوم برگزاری رویدادهایی چون جایزه کتاب، خاطرنشان کرد: این‌که چه آثاری برگزیده می‌شود چندان مهم نیست بلکه مهم ادبیات کودک و نوجوان است که از این طریق امکان رشدش فراهم می‌شود و ما به همین دلیل از چنین رویدادهایی استقبال می‌کنیم. با برگزاری برنامه‌هایی مانند جایزه کتاب، به ادبیات کودکان و نوجوان بها می‌دهیم.
یادآوری می‌شود ۱۴ اثر، نامزدِ مرحله‌ی داوری جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری در فصل تابستان ۱۳۹۹ شدند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =