آشنایی با «نمایش سایه‌ای» در انجمن نمایش کانون سمنان

مربیان و اعضای نوجوان انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان با تاریخچه‌ی نمایش سایه‌ای و چگونگی اجرای آن، آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، ششمین جلسه‌ی مجازی مربیان و اعضای نوجوان انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با موضوع «نمایش سایه‌ای» با دعوت از محسن اکرمی نویسنده، کارگردان، مدرس نمایش عروسکی و مربی فرهنگی و هنری کانون یزد، چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

اکرمی در ابتدای سخنانش با بیان تاریخچه‌ی کوتاهی از نمایش سایه‌ای، اظهار داشت: نواحی جنوب شرق آسیا ازجمله چین، هند، اندونزی، مالزی، کامبوج، تایلند و سنگاپور، خاستگاه نمایش عروسکی سایه در جهان هستند و به‌همین دلیل این شیوه‌ی اجرای عروسکی در این کشورها اهمیت زیادی دارد و در بسیاری از روستاهای هند شاهد اجرای منظم نمایش عروسکی سایه هستیم که جزء آیین و رسوم این منطقه است.

وی در ادامه افزود: داستان‌هایی که برای این نمایش‌ها در نظر گرفته شده، در هر منطقه‌ای فرق می‌کند و معمولاً داستان‌های حماسی هستند به‌طوری‌که تأثیر داستان‌ها به حدی است که نمایش عروسکی سایه را با نام «رامایانا» می‌شناسند.

میهمان انجمن نمایش کانون استان سمنان یادآور شد: «رامایانا»، حماسه‌ی معروف هندوها و در اصل منظومه‌ای به زبان سانسکریت است که در ۴۸هزار بیت نوشته شده و سرگذشت و جنگ‌های راما یکی از پادشاهان اساطیری هند را روایت می‌کند و این افسانه برخلاف داستان بودا، داستانی زنده و فعال است که در انواع سبک‌ها و شیوه‌های نمایشی و تجسمی هند ریشه دوانده و اغلب هنرها مثل آوازه‌خوانی، نمایش عروسکی، نمایش سایه‌ای و... به موضوع راما اختصاص دارد.

اکرمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: عروسک‌های این‌منطقه معمولاً کوچک هستند و از پوست و چرم ساخته می‌شوند و چون به شکل دو بُعدی هستند، سایه‌های مات و نیم‌رخ دارند و گرچه هیچ مفصل‌بندی خاصی در نقطه‌ی اتصال خود با اعضای بدن ندارند با توجه به مهارت قابل توجه گردانندگان عروسک‌ها یک نمایش مؤفقیت‌آمیز به شمار می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: در اندونزی نمایش سایه را با عنوان «والانگ‌کولیت» می‌شناسند که در اصل عروسک‌های چرمی سایه هستند و این نمایش در طول شب تا پنج صبح اجرا می‌شود و از گذشته به‌همین شکل بوده است.

اکرمی تصریح کرد: در اندونزی «دالانگ» در اصل به معنی مرشد، رهبر، قصه‌گو و در واقع هدایت‌کننده‌ی گروه عروسکی و یک قصه‌گوی بسیار توانمند و ماهر در زمینه‌ی اجرای نمایش عروسکی سایه است و در جاوه هم دالانگ به معنی «سایه» یا «تخیل» بوده و «والانگ‌کولیت» از همین واژه، نشات گرفته است.

وی درباره‌ی نمایش سایه‌ای مناطق جنوب شرق آسیا گفت: این نمایش‌ها همان‌طور که داستان‌های حماسی مختلفی را روایت می‌کنند و گاه در هر منطقه نیز هر نمایش، داستان خاص خودش را دارد، در نمایش سایه اندونزی هم هر نمایشی شخصیت‌های عروسکی دارد که شناخته‌شده هستند و برای خود نام‌هایی دارند مانند شخصیت مبارک یا سلطان‌سلیم در ایران.

میهمان انجمن نمایش کانون استان سمنان در پایان با ارائه‌ی چند تصویر به‌منظور آشنایی بیش‌تر اعضای انجمن با نمایش سایه، تأکید کرد: ساخت و ساز عروسک‌های نمایش سایه، بستگی به نمایشی دارد که قرار است اجرا شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =