آموزش نت‌خوانی ویژه‌ی انجمن سرود کانون سیستان و بلوچستان

مدرس کارگاه نت‌خوانی انجمن سرود کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان ادامه‌ی آموزش نت‌خوانی را برای اعضای این انجمن بیان کرد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، آموزش نت‌خوانی ویژه‌ی اعضای انجمن سرود کانون استان به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، که در تکمیل موضوع کارگاه پیشین انجمن برگزار شد، مدرس کارگاه با مروری بر بحث‌های گذشته در خصوص نت‌ها و محل قرار گرفتن آنها بر روی خط میزان توضیحاتی ارایه و در ادامه نت‌های سُل، لا و سی را به حاضران در کارگاه آموزش داد.

فرشید جعفری سپس با ارسال تمرین‌های صوتی به گروه روش صحیح خواندن نت‌ها را برای اعضای انجمن شرح داد. وی در بخشی از آموزش‌های تئوری خود از «کشش‌های موسیقی» نام برد و گفت: این کشش‌ها با نت گِرد آغاز می‌شود که واحد موسیقی است و علامت آن یک دایره‌ی توخالی است و به آن چهار ضرب نیز گفته می‌شود.

جعفری در توضیح بیشتر این بحث عنوان کرد: این به معنای این است که صدا یا ساز خود را به اندازه‌ی چهار ضرب باید بکِشیم و پس از آن نت سفید است که دو ضرب دارد که دیدن این نشانه یعنی اینکه باید نت به اندازه‌ی دو ضرب کشیده شود و علامت آن هم یک دایره‌ی خالی دسته دار است و نت‌های سیاه نیز یک ضرب باید اجرا شوند که شعرها هم باید مطابق این کشش‌ها خوانده شوند.

این کارشناس هم‌چنین در بیان نکته‌های دیگری از موسیقی و خواندن علامت‌ها و نشانه‌های آن از (وُلت ۱ و ولت ۲) نام برد و در توضیح آن گفت: گاهی برای خواندن یک قطعه، قسمت‌هایی با خط‌کشی مشخص شده و با عدد ۱ یا ۲ شماره گذاری شده که این به ما نشان می‌دهد قطعه‌ی مورد نظر را یک بار از اول تا شماره ۱ می‌خوانیم و در تکرار آن، قطعه را بار دیگر از اول می‌خوانیم ولی این بار قسمت مشخص شده‌ی شماره ۱ را حذف می‌کنیم و شماره ۲ را می‌خوانیم.

در پایان جعفری از اعضای انجمن و علاقه مندان خواست تا تمرین‌های خود را در گروه به اشتراک بگذارند که مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است این سومین نشست فرشید جعفری با انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =