ساده بنویسید و قصه‌ای برای روایت داشته باشید

ساده بنویسید و ضمن توجه به یکدستی و باورپذیرسازی داستان، قصه‌ای برای تعریف‌کردن داشته‌باشید.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان، این بخشی ازسخنان «آناهیتا آروان» نویسنده و منتقد در نشست مجازی انجمن ادبی داستان( آفرینش) کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان است.

این نویسنده و منتقد ادبی سخنان خود در این نشست مجازی را با نقد آثار اعضا آغازکرد و با تاکید برضرورت ساده‌نویسی، یکدستی فضای داستان و لزوم باورپذیرسازی آن گفت: لازم‌نیست برای تحریک احساسات خواننده و با ایجاد فضای حزن‌انگیز، همه جزئیات را به نمایش‌بگذاریم.

وی ادامه‌داد: چنانچه شخصیت داستان مدام سخن‌گفته و بدون توصیف ماجرا از خود سخن‌بگوید نیز قصه‌ای برای تعریف‌کردن ارایه‌نداده‌ایم .

نویسنده کتاب «بگذارتروا بسوزد»درهمین‌حال،  استفاده از زاویه دید مشخص و نظم‌بخشی به سیر داستان را مورد تاکیدقرارداد و نظم فکری نویسنده و شکل‌گیری درست چارچوب داستان، به ویژه داستان‌های کوتاه را مهم ارزیابی‌کرد.

مربی فرهنگی کانون پرورش فکری استان گیلان ادامه سخنان خود را به اهمیت ایجاز، ساده‌نویسی، معلوم‌کردن زمان و مکان، گره‌افکنی، غافلگیری مخاطب و ملموس‌سازی خیال و تصورهای داستان اختصاص‌داد و افزود: برای نوشتن یک داستان خوب، افزون بر احساس و استعداد، نیازمند بهره‌گیری از لوازم و مقدماتی هستیم که مستلزم تجربه‌اندوزی و فراگیری است.

میهمان این برنامه اهمیت مطالعه و نقدپذیری را نیز خاطرنشان‌کرد و با مهم توصیف‌کردن آن برای نویسندگان و نوقلمان گفت: یادگیری، مهم‌ترین گام برای رسیدن به موفقیت است و علاقه‌مندی صرف به تحسین و تشویق می تواند نقطه‌ی ضعف یک نویسنده برای نیل به موفقیت باشد.

تجزیه و تحلیل آثار اعضا و ارایه‌ی پیشنهادها و نقطه‌نظرات سازنده اعضای انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان ازدیگر برنامه‌های این نشست مجازی در ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ به‌شمارمی‌رفت.

گفتنی است، آناهیتا آروان مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رودسر، کارشناس زبان و ادبیات فارسی و  ارشد رشته پژوهش هنر است.

وی فعالیت مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۷۹ در کیهان بچه‌ها آغازکرده و افزون بر پذیرش مسوولیت بخش شعر و داستان نشریه شاپرک و بخش داستان کیهان بچه‌ها، از اعضای طرح پالایش کتاب بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و هم‌چنین عضو تدوین فرهنگ قصه‌شناسی یلدا محسوب‌می شود.

آناهیتا آروان در حال حاضر از نویسندگان مجله‌ی اینترنتی الف یا محسوب می‌شود و مجموعه‌ی داستان «پسرم قدش بلند است»  و «بگذار تروا بسوزد» از جمله آثار این مربی فرهنگی کانون به‌شمارمی رود.

 شایان ذکر است، رمان «بگذار تروا بسوزد» این نویسنده، عنوان تنها اثر شایسته تقدیر هشتمین دوره جایزه ادبی پروین را به خود اختصاص‌داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =