ثبت ۳۰ آذر به نام «روز قصه و قصه‌گویی» در تقویم ملی اقدام سنجیده‌ای است

محمد میرکیانی معتقد است قصه‌گویی هنر ارزشمندی است که در بعد تربیتی، اخلاقی و انتقال فرهنگ بین نسلی جامعه ما از ارزش بالایی برخوردار است و جا دارد با چنین ویژگی‌هایی در تقویم ملی ما ثبت شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان و مدرس قصه‌گویی گفت: بخش مهمی از فرهنگ ما در ارتباط با قصه‌گویی شکل گرفته است و چه روزی بهتر از ۳۰ آذر که مصادف با شب یلدا است، می‌تواند به عنوان روز «قصه و قصه‌گویی» باشد.
وی تصریح کرد: قصه‌گویی به عنوان یک هنر اصیل و ریشه‌دار می‌باید در تقویم ملی ما به ثبت برسد.
نویسنده مجموعه ۱۰ جلدی «قصه ما مثل شد» تاکید کرد: یکی از کارهای قصه گویان انتقال فرهنگ بین نسل‌ها بوده است. قصه‌گویی سبب توسعه فرهنگ لغت‌ها و تحکیم زنجیره گفتار بچه‌ها می‌شود و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. مضاف بر اینکه قصه‌گویی عاملی است برای ایجاد محبت و پرکردن اوقات فراغت. آموزش بسیاری از مهارت‌های زندگی در قالب قصه‌گویی ممکن است و اگر امروز روز بحث اختصاص روز «قصه و قصه‌گویی» مصادف با شب یلدا در تقویم ملی مطرح است، اقدامی کاملاً سنجیده به شمار می‌آید و باید از آن حمایت کرد.
نویسنده کتاب پرتیراژ «پاپر» افزود: بین قصه‌گویی و شب یلدا از دیرباز از نظر ذاتی و منطقی پیوند ناگسستنی وجود داشته است. شب یلدا را عمدتاً به نام شب قصه‌گویی می‌شناسیم. بنابراین انتخاب یک روز به نام «روز قصه و قصه‌گویی» اقدامی است که ما از آن حمایت می‌کنیم.
میرکیانی گفت: شب یلدا با قصه آمیخته شده است ولی وقتی این رویداد وارد تقویم می‌شود، برنامه‌ریزی‌های فرهنگی برای آن معنادارتر می‌شود و بدین ترتیب به ابزاری موثرتر در حوزه فرهنگ مبدل می‌شود، چرا که همه دستگاه‌های فرهنگی در آن حالت مسئول خواهند بود تا برای آن در چنین شبی برنامه‌ریزی کنند. این واقعیت است که اگر ما به آن توجه نکنیم، احتمال دارد که کشورهای دیگر این کار را بکنند و ثبت شب یلدا به عنوان روز «قصه و قصه‌گویی» به نام آنان رقم بخورد و در این حالت با توجه به پیشینه فرهنگی جامعه ما، خسرانی بزرگ تلقی می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =