کارگاه آموزشی دختران آگاه؛ مادران پویا و فعال برگزار شد

مدیرکل کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان: فضای خانه امن‌ترین محل برای رشد و تربیت است که مادران در آن نقش محوری دارند و مادر خردمند و آگاه هم نقش اجتماعی و هم نقش مادری خود را به خوبی ایفا می‌کند که با مهرورزی و گفت‌وگو می‌تواند نسلی آگاه و سرآمد تربیت کند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، کارگاه آموزشی دختران آگاه؛ مادران پویا و فعال در مجتمع کانون استان برگزار شد.

مدیرکل کانون استان در این کارگاه، که با حضور تعدادی از دختران و مادران برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و فرارسین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، سخنان خود را با بیان این جمله که «برای تربیت پسران خوب، باید مادران خوب تربیت کنیم» آغاز کرد و گفت: انسان ناگزیر است در هر دوره‌ای با آگاهی از شرایط عصر خویش، زندگی خود را متناسب با آن شرایط بسازد تا بتواند بهترین بهره‌مندی را داشته باشد.

معصومه هادی در تاکید بیشتر بر اهمیت عنصر «آگاهی» و تلاش بر بالابردن سطح آن با بیان مثالی از همه‌گیری بیماری کرونا و به چالش کشیدن دانش بشری عنوان کرد: در عصر پیشرفت‌های شگفت‌انگیز امروز نباید تنها به داشته‌های خود مغرور شویم بلکه ضروری است برای کسب دانش بیشتر پیوسته تلاش کنیم.

وی در ادامه افزود: بسیار خوشایند است که فرزندان ما آنقدر خوب رشد کنند؛ پرورش یابند و با اصول زندگی عصر خویش آشنا باشند تا بتوانند با «آگاهی» آینده‌ی خویش را بسازند که در این مسیر ضروری است هم دختران و هم پسران علاوه بر شناخت خود با خصوصیات یکدیگر نیز آشنا باشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سپس همرا با ذکر این نکته که خداوند استعدادهای ویژه‌ای را در نهاد هر انسان به امانت گذاشته بیان کرد: هر دختر آگاه وظیفه دارد خصوصیت‌های وجودی و استعدادهای خود را، که با دیگران متفاوت است و به صورت‌های گوناگون بروز می‌کند، بشناسد و برای شکوفا کردن آنان تلاش کند.

مولف کتاب پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بیان یکی دیگر از پیامدهای «آگاهی» عنوان کرد: دختران آگاه در برابر چالش‌ها عملکرد و پاسخ مناسب ارایه می‌دهند که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یک اصل اساسی است.

هادی هم‌چنین خطاب به مادران حاضر در کارگاه، همراه با بیان این سخن که اگر بین پدر و مادرها و فرزندان فاصله ایجاد شود و تلاشی برای ترمیم آن صورت نگیرد، آسیب‎های فراوانی متوجه بنیان خانواده و جامعه خواهد شد گفت: فضای خانه امن‌ترین محل برای رشد و تربیت است که مادران در آن نقش محوری دارند و مادر خردمند و آگاه هم نقش اجتماعی و هم نقش مادری خود را به خوبی ایفا می‌کند که با مهرورزی و گفت‌وگو می‌تواند نسلی آگاه و سرآمد تربیت کند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد همه‌ی فعالان حوزه‌ی کودک و نوجوان با همکاری و همدلی بتوانند زمینه‌ساز ایجاد جامعه‌ای سالم و شهروندانی پویا در آینده شوند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده‌ی استانداری نیز در سخنانی ضمن ارایه‌ی آماری از جمعیت زنان استان که نیمی از جمعیت سیستان و بلوچستان را تشکیل می‌دهند، «زن» را مرکز قوام خانواده دانست و گفت تاثیرگذاری زنان نه تنها بر بانوان بلکه بر کل جمعیت قابل مشاهده است و از این نظر زنان بسیار اهمیت دارند.

زهرا ابراهیمی سپس عنوان کرد: در گذشته فقط مادران وظیفه‌ی تربیت فرزندان را برعهده داشتند اما الان شریک‌های دیگری چون فضای مجازی و... کاملا فعال هستند و ما باید خود را از این بخش‌ها قوی‌تر کنیم تا همچنان نقش محوری خود را ایفا کنیم.

وی در پایان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه‌ی آگاهی‌بخشی به دختران و مادران، این فعالیت‌ها را رضایت‌بخش دانست و تاکید کرد که این جریان باید مستمر باشد.

در بخش پایانی این کارگاه نیز مدیرعامل انجمن سرای امید و همدلی با تاکید بر این نکته که فعالیت در حوزه‌ی کودکان باید کاملا آگاهانه باشد گفت: اگر این فعالیت‌ها برنامه‌ریزی نشود زیان آن بیشتر خواهد بود.

رامین نارویی، که خود عضو ارشد کانون پرورش فکری استان است، هم‌چنین گفت: جامعه نیازمند مادران و دختران قوی است تا سلامت فرهنگی و اجتماعی آن تامین شود و برای رسیدن به این مهم باید به بهداشت روحی و جسمی این بخش از جمعیت توجه ویژه صورت گیرد.

گفتنی است انجمن سرای امید و همدلی، یک موسسه مردم‌نهاد و حامی کودکان است که در تعریف هدف از تشکیل آن آمده است: آشنا ساختن جامعه با حقوق کودک و حمایت از کودکان آسیب‌دیده، برگزاری کلاس‌های سوادآموزی و تقویتی برای کودکان، برگزاری کارگاه‌های آگاه سازی کودکان در برابر آسیب‌های اجتماعی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =