کد خبر: 302462
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
بازدید 410
جایگاه ادبیات در عکاسی بررسی شد

نشست انجمن عکاسی کانون کرمان با حضور ریحانه‌سادات هاشمیان مسئول انجمن عکاسی کانون خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، ریحانه‌سادات هاشمیان مربی آفرینش‌های هنری و مسئول انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی در نشستی مجازی مهمان انجمن عکاسی کانون کرمان شد و در مورد «جایگاه ادبیات در عکاسی» و به ویژه روایت‌گری عکس و عکس‌نوشت صحبت کرد.

بنابر این خبر، در این نشست که ۱۶ دی ۹۹ تشکیل شد هاشمیان ابتدا به این موضوع پرداخت که آیا هر عکس به تنهایی می‌تواند روایت‌کننده یک داستان باشد و یا به نوشته و متن نیاز دارد و آیا این دو از هم متمایز هستند یا تکمیل‌کننده هم هستند و از چه تکنیکی برای این کار باید استفاده کرد.

همچنین وی به پیوند ادبیات و عکاسی پرداخت و معنایی که با یک نگاه متفاوت و معنادار به مخاطب منتقل می‌شود را عامل عکس خوب دانست و ادامه داد: «عکاس باید هدفش از عکاسی و پیامی که به وسیله عکس قصد انتقال آن را دارد بداند و نه فقط به خاطر زیبا بودن سوژه‌ای عکاسی کند و در این راه آشنایی با قوانین عکاسی، انواع سبک‌های عکاسی و ادبیات و ارتباط این دو لازم است که از طریق مطالعه میسر خواهد شد.»

وی درباره ارتباط ادبیات و عکاسی ذکر کرد: باید به این نکته توجه کرد که آیا عکس برای انتقال پیامش باید همراه با نوشته باشد و یا این‌که با استفاده از تک تک عناصر موجود در صحنه برای تکمیل داستان خود عکس به تنهایی کامل است و می‌تواند چندین دقیقه برای مخاطب حرف بزند.

مسئول انجمن عکاسی کانون خراسان جنوبی به هنر عکاسی و ‌ادبیات، جایگاه‌شان و نظریه‌های مختلف در مورد ارتباط این دو با هم و این‌که برای شروع کار و ‌تمرین چه موضوع یا عکسی می‌تواند شروع کننده یک پروژه در قالب روایت داستان باشد اشاره کرد و گفت: «بعضی‌ها معتقدند که عکاسی و ادبیات دو مقوله جدا هستند و ترکیب این دو با هم شاید از ارزش همدیگر کم کند و به آن لطمه بزند. ولی بعضی از نظریه‌پردازان و هنرمندان این قضیه را رد می‌کنند و این دو را تکمیل‌کننده همدیگر می‌دانند.»

او افزود در کنار عکس‌هایی که متن، پیام آن‌ها را کامل می‌کند عکس‌های گویایی داریم که نیازی به شرح ندارند و حتی عکاس ذهن مخاطب را در نوع انتخاب حس و ‌روایت‌گری باز می‌گذارد که البته بیشتر این حوزه شامل عکاسی مستند و خبری است.

هاشمیان عکس‌های روایت‌گر را به دو نوع «مجموعه عکس‌ها» و «تک عکس» دسته‌بندی کرد و برای این‌که عکسی روایت‌کننده باشد ترکیب‌بندی و چیدمان را برای انتقال حس به مخاطب موثر دانست و برای تمرین از اعضای انجمن خواست تا

در مورد هر عکس سه تا پنج کلمه گذرا را که با اولین نگاه به ذهن می‌رسد بنویسند و سپس این سه کلمه را تا یک یا دو خط ادامه بدهند و اگر عکس، شعر و نوشته ای را تداعی می‌کند ذکر کنند. به این شکل عکس‌هایی که قابلیت عکس معنادار را داشته باشند به عکس‌نوشت تبدیل می‌شوند.

مهمان انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان درباره تاثیر رنگ در عکاسی صحبت کرد و تکنیک‌های مختلف استفاده از عکس رنگی را توضیح داد و همچنین موارد استفاده از سرعت شاتل دوربین در حرکت و کاربردهایش را تشریح کرد.

این نشست با جمع‌بندی این‌که عکس روایت‌گر باید داستانی داشته باشد تا حس مخاطب را برانگیزد و باعث شود مخاطب خیلی سریع از روی آن نگذرد و عکاس با زاویه مناسب و ترکیب‌بندی خاص عکس را سوال‌برانگیز می‌سازد و تفکر را به مخاطب منتقل می‌کند پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =