شادی‌آفرینی مهم‌ترین پیام طنز است

نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوانان در کارگاه آموزش طنزنویسی «خنده‌واژه» ویژه مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، بزرگ‌ترین پیام طنز را شادی‌آفرینی عنوان کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون احمد اکبرپور در این وبینار آموزشی از مربیان و کارشناسان کانون خواست تعریف‌های خود از طنز را بیان کنند و در ادامه به توضیح درباره آن پرداخت.
اکبرپور در ادامه گفت آنچه برای طنز تعریف شده تنها بخشی از کارکرد آن است  و اگرچه هیچ یک از این تعریف‌های ارائه شده، اشتباه نیست اما تعریف کامل طنز هم نیست.
وی با انتقاد از این‌که برخی طنز را تنها بیان تلخی‌های اجتماع می‌دانند افزود: گرچه در طنز به دنبال آنیم که یک مساله تلخ را به شیرینی بیان کنیم، اما اگر مشکل تلخی وجود نداشت آیا طنز وجود نخواهد داشت؟
نویسنده کتاب «شب‌به‌خیر فرمانده» به بیان کارکردهای طنز پرداخت و یادآور شد: بیان حقایق، انتقاد اجتماعی و سیاسی، تغییر فهم یا ایجاد درک تازه و شادی‌آفرینی از مهم‌ترین کارکردهای طنز است.
اکبرپور در پایان این وبینار آموزشی خطاب به مربیان کانون استان فارس خاطرنشان کرد: اجازه بدهید کودکان و نوجوانان، آزادانه با کتاب طنز مواجه شوند، به جای آن‌ها فکر نکنید، بگذارید شادی طنز، تخیل آن‌ها را شکوفا کند.
نویسنده کتاب «من نوکربابا نیستم» اضافه کرد: به دنبال این نباشید که حتما با طنز مفهومی را به کودک و نوجوان آموزش دهید اما تلاش کنید طنزی را که می‌خوانید یا می‌نویسید، حتما حرفی برای یاد دادن داشته باشد.
اولین نشست مجازی آموزش طنزنویسی ویژه مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، روز ۲۴ دی برگزار شد و ادامه‌ی آن نیز در روزهای اول و هشتم بهمن ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =