کد خبر: 302676
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
بازدید 69
آراستن داستان، هنر است

انسجام مطالب و افزودن مزه‌های داستانی، گویای هنر یک نویسنده در مسیر ایجاز و آراستن داستان در منظر خواننده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، فرزانه رحمانی در نشست مجازی اعضای انجمن داستان (آفرینش) با تاکید بر این مهم افزود: زاوید دید، طراحی و صحنه‌پردازی مناسب، باورپذیری و منطق داستان، از دیگر شاخصه‌هایی است که نقش به‌سزایی در شکل‌گیری سیر داستانی و همراه‌سازی مخاطب‌ایفامی‌کند.

این نویسنده و منتقد ادبی که پیشینه‌ی روشنی در عرصه‌ی ادبیات داستانی دارد درعین‌حال، پاسخ به این پرسش‌ها که شخصیت‌اصلی کیست، برای رسیدن به خواسته‌ها چه موانع را از سر راه‌برمی‌دارد و منشاء چه تغییرات ماندگاری‌است را ورودیه داستان‌نویسی عنوان‌کرد و تشریح آن برای حاضران را در دستورکارقرارداد.

خالق آثاری چون: «این نامه برای شماست» و «قورباغه‌ات را با ساندویچ عوض‌کن» هم‌چنین درنقد و بررسی ۵ اثر داستانی اعضای انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان گفت: نخستین گام در مسیر نوشتن، آشنایی با نویسندگان برجسته است و برهمین اساس نیز نیازمند تقویت حس جستجوگری و نقش‌آفرینی درقالب یک خواننده حرفه‌ای هستیم.

او در این ارتباط توضیح‌داد: آنچه یک نویسنده را ازدیگران ممتاز می‌کند، فضاسازی، توصیف‌های حرفه‌ای و موشکانه و توانایی کشف زوایای پیدا و پنهان یک اثر داستانی است.

برگزیده جشنواره‌های داستان‌نویسی کشوری  دربخش دیگر این نشست به اهمیت بهره‌گیری از نثر امروزی و روایت خلاقانه موضوع‌های تکراری پرداخت و با مهم‌توصیف‌کردن مطالعه کتاب و بهره‌گیری از منابع دیداری و شنیداری افزود: استفاده از تجربه‌های دیگران هنگامی ارزش‌مند است که نقش خودمان را در قالب یک نویسنده به تصویربکشیم.

نویسنده کتاب «اتاق دوست‌داشتنی من» درپایان این نشست مجازی که حضور اعضا، کارشناسان، مربیان و رابطان انجمن ادبی داستان(آفرینش) کانون گیلان را به همراه‌داشت، به پرسش‌های حاضران پاسخ‌گفت و به نوقلمان عرصه‌ی داستان‌نویسی توصیه‌کرد تا با بهره‌گیری از امکان آزمون و خطا،  شیوه‌های مختلف داستان‌نویسی را تجربه‌کرده و در کسوت راویان مختلف، قلم‌فرسایی کنند.    

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =