رسالت شاعر «ایجاد تفکر در مخاطب» است

کارشناس انجمن شعر کانون سیستان و بلوچستان «ایجاد تفکر در مخاطب» را یکی از رسالت‌های شاعر امروز خواند که در قالب شعر و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های زبانی میسر می‌شود

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، ششمین نشست مجازی انجمن شعر نوجوان کانون استان برگزار شد.

کارشناس انجمن شعر کانون در ابتدای سخنان خود گفت: شعر در هر قالب، فضا یا شرایطی سروده شود باید سه عنصر عاطفه، خیال و اندیشه را در خود داشته باشد به گونه‌ای که حتی کوتاهی و بلندی شعر هم در عمومیت این قانون خللی ایجاد نمی‌کند.

سیده محدثه حسینی افزود: در این میان آنچه می‌تواند با وجود عاطفه‌ی سرشار، آرایه‌ها و صور خیال، «تلنگری» را در ذهن مخاطب ترسیم کند؛ او را به تفکر وادارد و یک کشمکش فکری در او به وجود بیاورد عنصر «اندیشه» است.

وی ادامه داد: شاعر آنچه را که حس می‌کند؛ آنچه را درک می‌کند و هر آنچه را که در اندیشه دارد می‌تواند به جامعه منتقل و از این رهگذر جریانی را در تفکر و زندگی مردم ایجاد کند.

صاحب اثر «بن‌بست یعنی آسمان» سپس گفت: شعر همان شعور شاعرانه‌ای است که بر زبان و قلم هر کسی جاری نمی‌شود و شاعر باید پیام خود را با انتخاب زبان مناسب از شعارزدگی محفوظ دارد تا تاثیر آن بیشتر شود.

حسینی نگاه عمیق و داشتن اندیشه را دو عنصر مهم برای دوری از شعارزدگی دانست و گفت: شاعر قرار است بصیرت مخاطب را زنده کند نه چشم و گوش ظاهری را.

وی در پایان با بیان این نکته که زبان شعر باید نزدیک‌ترین زبان به زبان امروز باشد، گفت: رسیدن به این نقطه احتیاج به مطالعه، تمرین و خواندن شعر خوب دارد.

گفتنی است ششمین نشست انجمن شعر نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان به نقد آثار اعضا اختصاص داشت و اعضای انجمن نیز، با توجه به آموزه‌های خود، آثار ارایه شده را نقد کردند.

سیده محدثه حسینی، دانش‌آموخته‌ی دکتری زبان و ادبیات فارسی، شاعر، مربی فرهنگی مرکز فرهنگی‌هنری گالیکش کانون گلستان و عضو هیئت مدیره‌ی انجمن ادبی بیدل شهرستان مینودشت است که تا کنون سه دفتر شعر با نام‌های بن‌بست یعنی آسمان، ریلهای کاغذی و مثل چای صبحانه از وی منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =