«بصیرت‌افزایی» کودکان و نوجوانان راه‌کار توانمندسازی نسل تازه‌ی انقلاب در برابر تهدیدها

معصومه هادی: شناساندن انقلاب و دستاوردها و توانمندی‌های آن به کودکان و نوجوانانی که سال‎ها پس از پیروزی انقلاب به دنیا آمده‌اند و در معرض تهاجم‌های همه‌جانبه‌ی دشمنان قرار دارند می‌تواند آنان را با صلابت از گزند وزش بادهای مخالف در امان دارد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نشست خبری مدیرکل کانون استان در آستانه‌ی چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد.

معصومه هادی ضمن تبریک فرارسید سالگر پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی بر پایه‌ی یک فرهنگ قوی و از سوی بنیان‌گذار بزرگ انقلاب بنا نهاده شد، به همین خاطر هویت فرهنگی یک مسئله‌ی بسیار مهم در کشور ماست که برای پاس‌داشت از این دستاورد مهم باید به حوزه‌ی کودک و نوجوان بسیار توجه کنیم.

وی در همین خصوص گفت: همه‌ی کشورها برای ساختن آینده‌ی خود بر روی کودکان و نوجوانان سرمایه‌گذاری می‌کنند و در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز با آگاهی از این موضوع تلاش‌های گسترده‌ای برای این منظور صورت گرفته که در این مسیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به عنوان متولی تخصصی این حوزه، سال‌هاست به طور موثر خدمت‌رسانی می‌کند.

رییس کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه‌ی فجر با بیان این نکته که: تلاش می‌کنیم تا هنرمندانه دستاورده‌های انقلاب اسلامی، آرمان‌های شهدا، امام شهدا و تلاش‌های ارزشمند مقام معظم رهبری را در طول این سال‌ها به نسل تازه‌ی انقلاب منتقل کنیم، افزود: برنامه‌های ما با محوریت ابتکار عمل و جلب مشارکت حداکثری کودکان، نوجوانان، مردم و فعالان فرهنگی و در راستای بزرگداشت شعائر انقلاب طرح‌ریزی شده است.

مدیرکل کانون در بیان رویکردهای این برنامه‌ها «بصیرت‌افزایی» کودکان و نوجوانان را یکی از هدف‌های مهم کانون معرفی کرد و گفت: برای کودکان و نوجوانانی که ربع قرن پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دنیا آمده‌اند؛ شناخت روشنی از آن روزها ندارند و با توجه به تهاجم‌های همه‌جانبه‌ی دشمنان، نقدهای جدی در خصوص چرایی انقلاب دارند، بصیرت‌افزایی یکی از وظایف همه‌ی ارکان انقلاب اسلامی است که می‌تواند این نسل را با صلابت از گزند وزش بادهای مخالف در امان دارد.

«تبیین نقش امام خمینی(ره)» به عنوان معمار کبیر انقلاب اسلامی و آغاز حرکتی که در قرن بی‌سابقه بود، در شکل‌گیری انقلاب و تثبیت آن و هم‌چنین نقش مقام معظم رهبری در حرکت روبه رشد انقلاب دومین رویکرد برنامه‌های این کمیته بود که هادی به آن اشاره کرد و افزود: کودک و نوجوان اقتدار و امنیت امروز جامعه را یک امر عادی می‌پندارد و هر گونه تغییر در این روند را تفسیر به رای می‌کند و این وظیفه‌ی ما را به عنوان برنامه‌ریزان در این حوزه سنگین‌تر می‌کند.

مدیرکل کانون در بیان سومین رویکرد این برنامه‌ها گفت: برجسته‌سازی نقش مردم در پایداری انقلاب اسلامی، با توجه به تمامی مشکلاتی که در روند پیروزی انقلاب و پس از آن از قبیل ترورها، جنگ، تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و... پیش روی آنان قرار داشت و مردم با صبوری و مقاومت این گردنه‌ها را با سربلندی طی کردند، یکی از وظایف ماست که در این برنامه‌ها به آن توجه داشته‌ایم.

«تبیین هویت فرهنگی انقلاب» دیگر رویکردی بود که رییس کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه‌ی فجر از آن نام برد و گفت: انقلاب اسلامی یعنی صدور پیام انسانیت، صلح، ایمان و آزادگی به همه‌ی جهان و برعهده‌ی ماست که این هویت را، که سرچشمه‌ی آزادگی، عدالت و انسان‌دوستی است، به گوش جهانیان برسانیم.

وی سپس ادامه داد: بسترسازی برای آشنایی نسل کودک و نوجوان نسبت به ارزش‌های انقلاب اسلامی، برگزاری مراسم باشکوه توسط خود آنان و افزایش فضای شادابی و نشاط اجتماعی در دهه‌ی فجر با روایت‌گری انقلاب و بیان پیشرفت‌های علمی، فنی، اقتدار ملی و...، از زبان نسل پویای حاضر دیگر هدف ما در اجرای برنامه‌هاست.

هادی هم‌چنین با اشاره به حضور گسترده‌ی کودکان و نوجوانان در عرصه‌ی فضای مجازی و تسلط و مهارت آنان در استفاده از این ظرفیت، از تبدیل این تهدید به فرصت یاد کرد و گفت: کانون از نخستین روزهای همه‌گیری بیماری کرونا، هوشمندانه فعالیت‌های خود را در این فضا گسترش داد تا با هدفمند کردن حضور این گروه از کودکان و نوجوانان و ارایه‌ی برنامه‌های جذاب که مطابق نیاز و ذایقه‌ی آنان طراحی شده،  آسیب‌ها را به حداقل برساند و برهمین اساس در برنامه‌ریزی ستاد دهه‌ی فجر نیز این مهم لحاظ شده است.

وی سپس عنوان کرد: ما براساس رسالت‌مان که یک رویکرد خردورزانه و بر پایه‌ی کتاب و فعالیت‌های لطیف فرهنگی است، مفاهیم را با بهره‌گیری از هنر که منطبق بر فطرت انسان‌هاست، به نسل کودک و نوجوان امروز منتقل می‌کنیم تا برای آنان جذاب‌تر شود.

هادی ظرفیت کانون زبان ایران را یکی دیگر از توانمندی‌های کانون دانست و ضمن معرفی آن به خبرنگاران حاضر در نشست، از اجرای بخشی از برنامه‌های دهه‌ی فجر توسط زبان‌آموزان توانمند این موسسه خبر داد و آن را تلاشی برای ارایه‌ی برنامه‌ها به گروه بیشتری از مخاطبان و هم‌چنین صدور پیام انقلاب اسلامی ایران به سایر ملت‌های جهان دانست.

تقارن میلاد حضرت زهرا(س)، به عنوان الگوی کامل برای همه‌ی انسان‌ها، با دهه‌ی فجر یکی دیگر از محورهای سخنان هادی بود که در این بخش نیز مدیرکل کانون استان آن را فرصتی برای پرداختن بیشتر به نقش زنان در روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی و پس از آن دانست و از برنامه‌هایی برای اجرا در این روز(۱۵ بهمن‌ماه) خبرداد.

ویژه‌برنامه‌ی نورٌ علی نور، جشنواره بومی محلی امید انقلاب در سه روز(ویژه حاشیه شهرها در شمال، مرکز و جنوب استان)، مهرواره جام بازی‌های بومی و محلی، ویژه‌برنامه‌ی قصه‌های انقلاب، جشنواره طراحی پوستر با محوریت حمایت از تولیدات ملی، نمایشگاه مجازی دستاوردهای کانون، ویژه‌برنامه تیم سیار فرهنگی، وبینار بصیرت‌افزایی انقلابی ویژه نوجوانان، صبح شعر و انقلاب(آهنگ بهاران)، اجرای زنده‌ی شاهنامه‌خوانی، بازخوانی نواهای انقلابی، جشنواره مجازی کتاب آوا، رونمایی کتاب همکاران کانون، جشن ویژه پایگاه‌های سیار روستایی و شهری(در طول دهه‌ی فجر، تولید محتوای انقلابی(نظیر معرفی شخصیت امام خمینی(ره) و ایثارگران، قصه‌گویی، معرفی وقایع و ایام) و رژه‌ی کتابخانه‌های سیار در روز پیروزی انقلاب اسلامی بخشی از برنامه‌های کانون استان برای اجرا در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود که رییس کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه‌ی فجر به آن اشاره کرد.

گفتنی است در پایان مدیرکل کانون استان پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران در خصوص فعالیت‌های مراکز بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =