ویژه‌برنامه‌ی ادبی پیراهن بهار در کانون سمنان

ویژه‌برنامه‌ی ادبی «پیراهن بهار» با رویکرد «بررسی تحلیلی چهار دهه ادبیات شعری» از سوی مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل  کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از اجرای ویژه‌برنامه‌ی ادبی «پیراهن بهار» با رویکرد «بررسی تحلیلی چهار دهه ادبیات شعری پس از انقلاب» ویژه اعضا و مربیان انجمن شاعران و نویسندگان کانون سمنان، خبر داد و گفت: این برنامه به‌منظور معرفی شاعران برتر انقلاب و آشنایی بیش‌تر با آرمان ها، اهداف و خدمات انقلاب اسلامی پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ با هم‌کاری مربیان آفرینش‌های ادبی مراکز فرهنگی‌هنری و تدریس زهرا دیانی مربی مجتمع و مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان در بستر فضای مجازی برگزار و با استقبال اعضا و مربیان روبه‌رو شد.

دیانی در تعریف ادبیات انقلاب اسلامی، آن را منتسب به انقلاب اسلامی، عنوان و اظهار کرد: این ادبیات مربوط به رویدادها، اتفاق‌ها و بنیادهای اندیشه‌ای بود که در انقلاب اسلامی مطرح شده و منشاء تاریخی آن، سال ۱۳۵۷ بوده است.

وی در ادامه افزود: شعر انقلاب در میان همه‌ی مقاطع تاریخ طولانی ایران، این ویژگی را دارد که تقریباً یک‌دست و کامل در جهت آرمان‌ها و هدف‌های والا و هم‌چنین سخنگوی احساسات، افکار و جهت‌گیری‌های ملتی است که شاعر از متن آن برخاسته و بدان وابسته است.

دیانی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: شعر انقلاب یادآور جان‌فشانی، رزم‌آوری، اقتدار و آرمان‌گرایی هنرمندان شاعری ازجمله سیدحسن حسینی، قیصر امین‌پور، حمید سبزواری، طاهره صفارزاده، علی موسوی‌گرمارودی، نصرالله مردانی، علی معلم دامغانی، احمد عزیزی، سلمان هراتی و... است که با مطالعه‌ی آن‌ها حس آرمان‌گرایی و میهن‌دوستی مخاطب بیدار می‌شود

وی با بیان این‌که کثرت و فراوانی شاعران و نویسندگان چه در حوزه‌ی ادبیات بزرگسال و چه در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان در هیچ دوره‌ای به اندازه‌ی دوره انقلاب اسلامی نیست، گفت: شعر انقلاب اسلامی هم درون‌مایه حماسی دارد هم عارفانه، عاشقانه، مذهبی، اجتماعی و سیاسی و بهتر است بگوییم هیچ موضوع و مضمون الهی، انسانی و جهانی نیست که شاعران انقلاب بدان نپرداخته باشند.

دیانی خاطرنشان کرد: از نظرگاه قالب و شکل نیز نه تنها قالب‌های کلاسیک و سنتی و قالب‌های نو(نیمایی و سپید) به‌وفور در تمام دوره‌های حیات انقلاب به‌کار گرفته شده‌، نوآوری‌هایی هم در فرم و شکل صورت پذیرفته است همان‌گونه که در حوزه‌ی معنا، نگاه تازه و مضامین تازه را در شعر انقلاب می‌توان جست‌وجو کرد.

مدرس ویژه‌برنامه‌ی ادبی کانون استان سمنان در پایان سخنانش با اشاره به حوزه‌های شعر انقلاب اسلامی هم از لحاظ محتوا و درون‌مایه و هم به اعتبارهای کمی و کیفی مبنی بر حوزه‌ی شعر دینی و آیینی، شعر دفاع مقدس، شعر عارفانه و عاشقانه، شعر اجتماعی، شعر جهانی انقلاب اسلامی، شعر حکمت‌آمیز فلسفی، تعلیمی‌آموزشی، شعر طنز، شعر کودک و نوجوان انقلاب به تشریح و تبیین آن‌ها پرداخت.

گفتنی است؛ شعرخوانی و ارسال کلیپ‌های کوتاه با مضمون دهه‌ی فجر از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =