گرامی‌داشت هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل؛ آذرماه۱۳۹۹

هم‌زمان با گرامیداشت هفته پژوهش با شعار «آینده ساختنی» است، ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری و ادبی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با محوریت شهید دانشمند هسته‌ای، محسن فخری‌زاده در فضای مجازی اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، هم‌زمان با دوازدهمین ویژه‌برنامه‌های گرامی‌داشت هفته پژوهش، اعضا و مربیان مراکز کانون استان اردبیل طبق جدول پیش‌بینی برنامه‌ها، از روز سه‌شنبه ۲۵ لغایت۳۰ آذرماه، با هدف نهادینه ساختن «از مساله‌شناسی تا آینده‌پژوهی» فعالیت‌های مختلف فرهنگی هنری و ادبی به صورت حضوری و مجازی برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، آغاز هفته پژوهش امسال با محوریت شهید دانشمند هسته‌ای، محسن فخری‌زاده بود و در این خصوص  تهیه بولتن و نشریه الکترونیکی، دل‌نوشته‌های ادبی، تهیه کلیپ، کارت پستال‌سازی باهدف معرفی و شناساندن این شهید والامقام و پژوهشگر به نسل کودک و نوجوان، از اهم فعالیت‌ها بود.

- مرکز شماره ۱ کانون اردبیل

مرکز شماره ۱ کانون اردبیل مجری فعالیت‌های ذیل در هفته پژوهش بود؛ تقویت مهارت پرسشگری اعضا در قالب تهیه کلیپ، شعرخوانی با موضوع دانشمند هسته‌ای محسن فخری‌زاده و به اشتراک گذاشتن انیمیشن‌هایی جهت معرفی شخصیت و آشنایی اعضا با اخلاق و خصوصیات این شهید والامقام، معرفی دانشمندان بزرگ جهان، به ویژه آلبرت انیشتین که ضمن معرفی، روخوانی بخش‌هایی از کتاب او به صورت حضوری انجام شد. هم‌چنین انتشار محتواهای علمی در گروه‌های مجازی باهدف آشنایی اعضا با مشاهیر علمی، معرفی کتاب‌های علمی به صورت تهیه کلیپ با عنوان‌های بچه‌های حیوانات و دائره‌المعارف کوچک من و اشتراک‌گذاری آن‌ها در گروه‌های مجازی، تهیه و انتشار کلیپ علمی نجوم (سفر به مریخ و مشتری) به منظور معرفی سیارات منظومه شمسی باهدف علاقه‌مندسازی به مباحث نجوم و پژوهش، از اهم برنامه‌ها بود.

- مرکز شماره ۲ کانون اردبیل

با توجه به فرارسیدن هفته پژوهش مربیان مرکز ۲ کانون اردبیل همگام با سایر مراکز، فعالیت‌های پژوهشی خود را در فضای مجازی انجام دادند که به شرح ذیل است؛

معرفی شخصیت‌های علمی( شهدای هسته‌ای): این فعالیت در قالب تهیه کلیپ به مناسبت شهادت پدر علم هسته‌ای ایران، محسن فخری‌زاده و با معرفی شخصیت این شهید بزرگوار و چهار تن از دانشمندان شهید ایران در۲ گروه کودک و نوجوان اعضای دختر و پسر به اجرا درآمد.

بازی با علم: سایه‌بازی، عنوان برنامه‌ای بود که برای اعضای کودک مرکز در قالب بازی و کاردستی اجرا شد. در این فعالیت با استفاده از دور ریختنی‌ها، روش ساخت جعبه سایه‌بازی آموزش داده شد و اعضا با منبع نور، تشکیل سایه و دوری و نزدیکی اجسام آشنا شدند.

بحث آزاد: در این فعالیت اعضا با ابعاد علمی نمازخواندن آشنا شدند و پس از توضیحات لازم توسط مربیان و ارایه فیلمی در این خصوص، اعضا به بحث و گفتگو پرداختند.

آشنایی با مساله‌یابی: از دیگر فعالیت‌های اجراشده چگونگی آشنایی با مساله‌یابی بود که مربیان اعضا را بااهمیت آن آشنا کردند، با این توضیح که نخستین گام برای انجام یک پژوهش مناسب و اصولی انتخاب موضوع درست و قابل پژوهش است، در ادامه اعضا با روش‌های اصولی انجام تحقیق و پژوهش آشنا شدند. معرفی اعضای علاقه‌مند به تحقیق و دعوت از آن‌ها برای تشکیل گروه پژوهشی در مرکز از دیگر برنامه‌های اجرایی در این ایام بود.

- مرکز شماره ۳ کانون اردبیل

هم‌زمان با هفته پژوهش فعالیت‌های مختلف فرهنگی هنری در مرکز شماره ۳ کانون اردبیل اجرا شد. در این ویژه‌برنامه که به صورت مجازی و با محوریت شهید محسن فخری‌زاده برگزار شد، با تهیه اینفوگرافی به معرفی اجمالی از زندگی‌نامه این دانشمند هسته‌ای کشور پرداخته شد.

در اینفوگرافی تهیه‌شده مطالبی درباره تاریخ و محل ولادت، مسؤولیت‌ها، جایگاه علمی، اهداف ترور، نحوه شهادت و پیام رهبر معظم انقلاب در پی ترور شهید فخری‌زاده نگاشته شده است.

همچنین در دیگر برنامه‌های فرهنگی مرکز با تولید محتوا توسط مربی فرهنگی مرکز به معرفی کتاب شگفتی‌های طبیعت اقدام شد.

معرفی نرم‌افزار پاورپوینت به عنوان یکی از برنامه‌های کاربردی در تهیه و ارایه گزارش‌های پژوهشی، از دیگر فعالیت‌های بود که برای آشنایی بیشتر اعضای نوجوان درباره نحوه ارایه پروژه‌های تحقیقاتی انجام شد. هم‌چنین در تداوم اجرای فعالیت‌های فرهنگی برای اعضای فراگیر، معرفی زندگی‌نامه شهید فخری‌زاده و معرفی کتاب‌های علمی با عناوین شگفتی‌های طبیعت و کدام‌یکی‌ها می‌توانند پرواز کنند، به صورت فایل تصویری در برنامه شاد مدرسه استثنایی امید بارگذاری شد.

- مرکز شماره ۴ کانون اردبیل

به مناسبت هفته پژوهش فعالیت‌های ویژه‌ای به صورت مجازی و با محوریت گرامیداشت شهید محسن فخری‌زاده در مرکز شماره۴ کانون اردبیل به اجرا درآمد؛ مربیان ضمن تبریک هفته پژوهش  و گرامیداشت یاد و خاطره شهید محسن فخری‌زاده، در کارگاه‌های مجازی، اعضا را با بیانات مقام معظم رهبری در خصوص پیشرفت جامعه در سایه فعالیت مستمر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقی از طریق پژوهش آشنا نموده و آن‌ها را به امر مطالعه  و تحقیق تشویق کردند. مربیان به صورت ویژه‌برنامه در کارگاه مجازی اعضا را با شخصیت علمی محسن فخری‌زاده آشنا ساخته و فعالیت‌ها و زندگینامه این شهید بزرگوار را برای اعضا توضیح دادند.

از دیگر برنامه‌ها معرفی کتاب بود که با معرفی منابع علمی، در قالب کلیپ که توسط مربیان مرکز از قبل طراحی و آماده‌شده بود، انجام گرفت. با معرفی این کتاب‌ها اعضا با مراحل انجام پژوهش و خصوصیات یک پژوهش کامل آشنا شده و ضرورت انجام پژوهش برای بچه‌ها یادآور شد. هم‌چنین برگزاری مسابقه‌های علمی، طراحی معما و چیستان و خوانش قصه‌های علمی در کارگاه‌های مجازی، ساخت کلیپ معرفی شخصیت محسن فخری‌زاده توسط مربی مسئول و مربی امور فرهنگی مرکز و برگزاری کارگاه‌های هنری و ادبی از دیگر فعالیت‌های این ایام بود.  

- مرکز شماره ۵ کانون اردبیل

در مرکز شماره ۵ کانون اردبیل هفته پژوهش با ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری و ادبی همراه بود. برنامه‌ها معرفی کتاب‌های چشم حیوانات چگونه می‌بینند، مجموعه کتاب‌های سلام زمین هستم، سلام زمان هستم، سلام صفر هستم و نقد و بررسی کتاب‌ها آغاز شد.

تهیه تیزر هفته پژوهش، بحث آزاد با موضوع تقویت نگاه پژوهشی و پرسشگری، معرفی کتاب تحقیق چیست و محقق کیست، معرفی شخصیت شهید والامقام محسن فخری‌زاده و تهیه کارت‌پستال با همین موضوع، هم‌چنین خلق آثار هنری در کارگاه خوشنویسی با موضوع پژوهش و شهادت با محتوای شهید فخری‌زاده از دیگر برنامه‌ها بود.

- مرکز فرهنگی هنری کانون خلخال

مرکز فرهنگی هنری کانون شهرستان خلخال در ایام هفته پژوهش برنامه‌های متعددی را در فضای مجازی اجرا نمود که در ادامه به اهم آن‌ها اشاره می‌شود؛

معرفی کتاب: در این هفته سه کتاب علمی(نجوم و فضا، چگونه پژوهش کنیم و دایناسورها) به روش‌های پرسش و پاسخ، تهیه کلیپ، ارسال تصاویر و ارایه توضیحات تکمیلی توسط مربی به اعضا معرفی شد.

مسابقه علمی: مسابقه‌های علمی شامل؛حل تست هوش، چیستان‌های علمی، معماهای قرآنی و بازی پرسشگری حدس بزن با کودکان و نوجوانان اجرا شد که هدف از برگزاری این مسابقه‌ها به چالش کشیدن تفکر اعضا و تقویت هوش و دقت و تمرکز آنان بود.

معرفی بازی علمی: بازی علمی(سؤال بازی) به روش تهیه کلیپ و پخش برای اعضای کودک و نوجوان انجام شد.

تهیه پوستر: تهیه‌ پوستر شهید محسن فخری‌زاده از دیگر برنامه‌هایی بود که در این هفته اجرا شد. معرفی شخصیت: در این هفته ۳ شخصیت برجسته(شهید فخری‌زاده، ناصر کشاورز و عرفان نظرآهاری) به روش نشان دادن تصاویر و بیان زندگی‌نامه و معرفی آثار و خدمات به اعضا معرفی شد.

روخوانی کتاب: دو کتاب(صدای ساز سهراب، شب و جغد نقاش و ابر او مد و باد اومد) مورد روخوانی قرار گرفت که هدف تقویت مهارت‌های روخوانی، روان‌خوانی و آشنایی اعضا با کتاب‌های جذاب مرکز بود.

شرکت در دوره کتاب‌خوانی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی: در این برنامه زهرا محیطی، مربی مسئول مرکز خلخال به مدت ۴ روز در این دوره آموزشی مجازی شرکت نمود.

- مرکز فرهنگی هنری کانون نمین

در راستای هفته پژوهش، برنامه‌های متنوعی در فضای مجازی برای اعضای کودک و نوجوان اجرا شد. مصادف با روز پژوهش، مربیان مرکز با اجرای فعالیت‌های مختلف در فضای مجازی به اجرای برنامه‌های علمی و پژوهشی پرداختند. برگزاری نمایشگاه کتاب‌های علمی و معرفی کتاب‌های مختلف ازجمله: نجوم و فضا، چرا و چگونه، اختراعات، پستانداران ایران و...، اجرای مسابقه علمی پرسش و پاسخ و مهارت پرسشگری بین اعضا با طرح چند سؤال علمی ساده، تهیه بروشور علمی و ارسال در گروه‌های مجازی برای اعضا و... ازجمله برنامه‌هایی بود که به مدت یک هفته برای اعضا به صورت مجازی برگزار شد. 

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون مشگین‌شهر     

با تشکیل گروه «پژوهشگران آنلاین کیمیا» هفته پژوهش سال ۱۳۹۹، رویکردی جدیدی را در فعالیت‌های علمی پژوهشی مرکز یک کانون مشگین‌شهر رقم زد.

گروه فعالیت‌های علمی به مربی‌گری و مدیریت نیلوفر صفروند؛ مربی مسوول مرکز یک کانون مشگین‌شهر، پس از چند ماه فعالیت و انجام کارهای زیرساختی در فضای مجازی، به صورت سازمان‌یافته با عنوان جدید «پژوهشگران آنلاین کیمیا» به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

اعضای این گروه در ردیف دختران نوخوان اعضای کانون قرار می‌گیرند و از تکنیک‌های مناسب این گروه سنی برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی استفاده می‌شود.

با توجه به شرایط حاکم دورکاری و فعالیت در فضای مجازی، از امکانات موجود در منزل و هم‌چنین کتاب‌های کانون و محتواهای علمی تولیدشده در کانون، برای اداره این گروه بهره گرفته شد.

لازم به توضیح است از شروع فعالیت‌های این گروه، چندین محتوا و فیلم با اجرای مستقیم این اعضا توسط مربی مربوطه تهیه‌شده و در اختیار واحد کارشناسی ستاد قرارگرفته شده است. فعالیت‌های گروه کیمیا همچنین به صورت آنلاین و در فضای اسکای روم تداوم خواهد داشت.

در ادامه برنامه‌های هفته پژوهش ماکت علمی روز و شب توسط نیلوفر صفروند ساخته شد و مراحل ساخت آن به صورت فیلم تولید و در اختیار واحد کارشناسی قرار گرفت. شخصیت دانشمند شهید هسته‌ای ایران؛ «محسن فخری‌زاده» در قالبی متفاوت به اعضای کانون معرفی شد در فیلم معرفی شخصیت این شهید علمی که توسط صفروند تهیه شد، ابتدا در مورد انرژی هسته‌ای و استفاده‌های صلح‌آمیز آن در دنیا و کشورمان اطلاعات موردنیاز آورده شد و سپس شهید فخری‌زاده به عنوان یکی از مهندسین هسته‌ای فعال در زمینه انرژی‌های نو معرفی شد.

در برنامه‌ای دیگر «طبقه‌بندی علمی» عنوان کارگاه آموزشی بود که توسط مربی گروه پژوهشگران آنلاین کیمیا با اعضای این گروه کار شد و محتوایی در قالب فیلم تهیه و در اختیار واحد کارشناسی استان قرار گرفت.  

قصه‌گویی علمی سفر قطره‌های آب توسط گروه پژوهشگران آنلاین کیمیا، دیگر فعالیت علمی مرکز بود که به صورت محتوای فیلم علمی انجام شد که در این فعالیت اعضا  به اجرای خلاق این قصه‌گویی و انجام آزمایش ساده‌ای در منزل پرداختند. هم‌چنین آموزش و تهیه ساعت آفتابی دیگر فعالیت اجراشده توسط پژوهشگران آنلاین مرکز یک کانون مشگین‌شهر در هفته پژوهش بود که اعضا با استفاده از امکانات موجود در منزل این ساعت را ساخته و تصاویر و فیلم فعالیت خود را در اختیار مربی مربوطه قراردادند.

در ادامه معرفی کتاب (شاید سیب باشد) از مجموعه کتاب‌های فیلسوف کوچک، به صورت تولید محتوا در فضای مجازی، معرفی و کتاب‌خوانی در گروه کارگاه برخط و بحث پیرامون آن، کار بر روی قسمت فلسفی آن و درواقع کار فلسفی برای نونهالان در قالب کارگاه با روش دیالکتیک سقراطی توسط معصومه رحیم‌زاده مربی امور فرهنگی مرکز انجام گرفت.

هم‌چنین پژوهشکده پروفسور حسابی شهرستان مشگین‌شهر توسط معصومه رحیم‌زاده به صورت گفتگو با اعضا در کارگاه برخط معرفی شد. معرفی کتاب دائره‌المعارف نوآموز هم به صورت تولید محتوا توسط معصومه رحیم‌زاده کار شد و هم در کارگاه برخط معرفی شد و در مورد تک‌تک فصل‌های کتاب به صورت مختصر بحث و گفتگو شد.

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون مشگین‌شهر  

به مناسبت هفته پژوهش با توجه به شرایط کرونایی و دورکاری مراکز، تمامی فعالیت‌ها در فضای مجازی برای اعضای کودک و نوجوان برگزار شد.

برنامه‌های اجراشده در این هفته با محوریت معرفی شخصیت شهید محسن فخری زاده بود. به همین مناسبت معرفی شخصیت این شهید پاسدار در قالب کلیپ، دل‌نوشته و کارت‌پستال سازی توسط اعضا انجام گرفت.

هم‌چنین معرفی شخصیت سردار دل‌ها و پخش دل نوشته‌های شهید قاسم سلیمانی، معرفی شخصیت حضرت امام جعفر صادق(ع) به عنوان مؤسس شیعه جعفری، تحقیق و پژوهش در این زمینه از دیگر فعالیت‌های اعضا در گروه‌های مجازی بود.

معرفی کتاب‌های علمی چون؛چشم،«چرا، چگونه»، حل مسئله علمی در قالب فیلم از دیگر فعالیت‌های انجام‌گرفته برای اعضای کودک و نوجوان بود. هم‌چنین برگزاری کارگاه مهارت پرسشگری مجازی هم برای اعضای نوجوان در کنار کارگاه بحث آزاد برگزار شد.

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون کوثر

مرکز شماره یک کانون شهرستان کوثر برنامه‌های متنوعی را در فضای مجازی با اعضای کودک و نوجوان به اشتراک گذاشت.

کلیپ معرفی کتاب‌های «چگونه پژوهش کنیم» و «حل علمی مسئله» توسط مربیان مرکز تهیه‌شده و در فضای مجازی برای اعضا پخش شد و در ادامه به اعضا اطلاع‌رسانی شد که در صورت علاقه‌مندی می‌توانند جهت تهیه کتاب به مراکز کانون پرورش فکری مراجعه کنند.

«مراحل آشنایی با انجام یک پژوهش علمی» به صورت کلیپی تهیه‌شده و در فضای مجازی برای اعضا پخش و نحوه نوشتن گزارش یک پژوهش علمی در فضای مجازی برای اعضا توضیح داده‌شده و به سؤالات آن‌ها در این زمینه پاسخ داده شد.

شخصیت بزرگوار دانشمند بزرگ هسته‌ای ایران «شهید محسن فخری‌زاده» که چندی پیش موردحمله تروریست‌ها قرارگرفته و به درجه شهادت نائل آمد، به صورت کلیپی تهیه‌شده و در فضای مجازی در اختیار اعضا قرار داده شد.

فعالیت علمی آشنایی با زنبور عسل در ۳ کلیپ با عناوین« رقص، ابزار موقعیت‌یاب زنبور عسل»،«زنبور عسل، تشخیص شکل با بو»، «داروسازان بالدار» تهیه‌شده و در فضای مجازی برای اعضا پخش شد. گفتنی است که تهیه کلیپ در رابطه با زنبور عسل ادامه دارد.

- مرکز فرهنگی‌ هنری شماره ۲ کانون کوثر  

به مناسبت هفته پژوهش مرکز دو کانون کوثر برنامه‌های متنوعی در فضای مجازی برگزار کرد.

شخصیت شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان که به صورت کلیپ تهیه‌شده بود در برنامه‌های برخط عمومی به اجرا درآمد.

 کتاب‌های مرجع ازجمله؛ دانستنی‌های اسلامی و فرهنگ آسان در فضای مجازی معرفی شد و هم‌چنین بخشی از کتاب شگفتی‌های طبیعت، آبی که می‌نوشیم و هنگام خوردن غذا چه اتفاقی می‌افتد؟ توسط مربی و اعضا در فعالیت عمومی برخط معرفی و خوانده شدند.

روخوانی کتاب علمی بدن شما چگونه کار می‌کند؟ از مجموعه دائره‌المعارف بدن انسان برای نوجوانان توسط اعضا در فعالیت برخط عمومی برگزار شد و پس از روخوانی، اعضا سؤالاتی در مورد مری، معده، روده و... مطرح نمودند که به صورت بحث و گفتگو جلسه ادامه یافت.

گفتگو در مورد چگونگی انجام مراحل پژوهش و هر یک از مراحل آن به صورت مصداقی شرح داده شد و سپس مرحله‌به‌مرحله به مثال‌هایی در این خصوص اشاره شد.    

 - کانون انگوت  

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انگوت با توجه به وضعیت کرونا، برنامه‌های پژوهشی خود را در فضای مجازی اجرا نمود. ۲۵ آذر روز پژوهش، اعضا کودک و نوجوان توسط کلیپ آموزشی با مراحل مختلف پژوهش آشنا شدند. معرفی شخصیت شهید محسن فخری زاده به صورت کلیپ در گروه مجازی ارائه و اعضا با شخصیت این شهید بزرگوار بیشتر آشنا شدند.

کتاب «بازی کن بیاموز» برای اعضا معرفی شد و اعضا در منزل  به انجام آزمایش‌های ساده علمی شامل:آزمایش انحلال پوسته تخم‌مرغ در سرکه، آزمایش کوه آتش‌فشان با جوش‌شیرین و سرکه، پرداختند، در گروه به اشتراک گذاشته و گزارشی از آزمایش‌ها خود را بازگو کردند.

معرفی نیوتن کاشف جاذبه زمین توسط یکی از اعضا، معرفی کتاب ماشین‌های ساده و روخوانی کتاب چگونه یک گیاه تبدیل به نفت می‌شود، از دیگر برنامه‌های اجراشده در طول این هفته بود.

- کانون بیله‌سوار

با توجه به شرایط خاص کرونایی فعالیت‌های هفته پژوهش کانون بیله سوار به صورت مجازی و در قالب ذیل اجرا شد؛ معرفی ستاره‌ها و اشتراک‌گذاری در فضای مجازی، تهیه کلیپ منظومه شمسی در دو جلسه، تهیه کلیپ ماه و زمین، معرفی کتاب و معرفی شخصیت دانشمند هسته‌ای، شهید محسن فخری‌زاده از اهم فعالیت‌ها بود.

- کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد استان اردبیل در هفته‌ی پژوهش با برگزاری ویژه‌برنامه‌های مجازی پژوهشی اعضا را با این فعالیت مهم آشنا کرد.

کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز با تشریح نقش پژوهش در توسعه کشور گفت: پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید که اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت. بنابراین هفته‌ی پژوهش فرصتی است برای اندیشیدن و سن کودکی بهترین زمان است تا کودکان با پژوهش آشنا شوند و اهمیت جایگاه آن را درک کنند.

معرفی شخصیت دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده و تولید محتوای علمی پژوهشی و بارگذاری در فضای مجازی، اجرای فعالیت علمی همراه با  پرسش و پاسخ در مورد سیاره زمین، معرفی کتاب‌های علمی ازجمله؛ دائره‌المعارف پاسخ به چگونه‌های من، چگونه یک استخوان تبدیل به سنگواره می‌شود، چگونه زمین‌لرزه تبدیل به سونامی می‌شود و کتاب انرژی زیست توده از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش بود.

- کانون رضی

با توجه به اپیدمی کرونا و اعمال محدودیت‌های ستاد ملی کرونا، برنامه‌های هفته پژوهش سال ۱۳۹۹ با شعار «پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید» از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ آذرماه در مرکز به اجرا درآمد.

به همین منظور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رضی در گرامیداشت هفته پژوهش و باهدف افزایش شناخت علمی پژوهشی اعضا، برنامه‌های متنوعی به صورت مجازی برگزار کرد. تهیه پوستر به مناسبت هفته پژوهش و اشتراک‌گذاری در گروه مجازی اعضا، معرفی کتاب علمی چگونه یک زمین‌لرزه تبدیل به سونامی می‌شود، معرفی کتاب علمی کدام‌یکی‌ها می‌توانند حفر کنند؟، معرفی شخصیت دانشمند شهید محسن فخری‌زاده‌، آشنایی اعضا با میکروسکوپ و انواع آن و چگونگی اختراع میکروسکوپ و کاربرد آن‌، معرفی و آشنایی با مراحل انجام یک آزمایش و پژوهش علمی، ازجمله برنامه‌های اجراشده توسط مربیان فرهنگی مرکز رضی در هفته پژوهش بود.

- کانون گرمی

در هفته پژوهش مرکز فرهنگی هنری گرمی به اجرای برنامه‌های مختلف با محوریت آشنایی اعضا با دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده پرداخت. تهیه کلیپ در فضای مجازی و برگزاری کارگاه ادبی تحت عنوان دلنوشته‌های ادبی برای این شهید بزرگوار، تهیه نشریه الکترونیکی با عنوان پدر هسته‌ای ایران از اهم برنامه‌ها بود.

همچنین معرفی پروفسور سمیعی، انجام آزمایش‌های عملی به صورت مجازی، معرفی کتاب‌هایی تحت عنوان بازیافت، سیارات دور و نزدیک، خورشید، دنیای شگفت‌انگیز بدن ما به صورت کلیپ در فضای مجازی ازجمله برنامه‌های اجراشده در هفته پژوهش بود که باهدف تقویت روحیه کنجکاوی و کاوشگری کودکان، آموختن چگونه اندیشیدن و درست فکر کردن، آشنایی با دانشمندان و ایثار این بزرگ‌مردان برای نجات کشور از دست اهریمنان زمانه، آموختن مسیر درست زندگی کردن و چگونگی آن و همچنین پرورش دیدگاه‌های انتقادی در کودکان و نوجوانان به انجام رسید. از دیگر برنامه‌های این ایام که مورد استقبال اعضا قرارگرفته است می‌توان به اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و علمی با محوریت پژوهش نام برد.

- کانون نیر

با توجه به فرارسیدن هفته پژوهش و دورکاری مراکز، فعالیت‌های مجازی جایگزین فعالیت‌های حضوری پیش‌بینی‌شده در این هفته شد. فعالیت‌هایی از قبیل معرفی شخصیت شهید محسن فخری‌زاده، معرفی وقایع، معرفی کتاب اختراعات، آشنا کردن اعضا با ذره‌بین، فضا، انواع دایناسورها و پروانه‌ها ازجمله فعالیت‌های اجراشده در این هفته بود.

- کانون هشتجین

هم‌زمان با هفته پژوهش تولید، محتوا در راستای گرامیداشت این ایام فرخنده به صورت معرفی کتاب‌های علمی ازجمله؛ کتاب«هنگام حرکت چه اتفاقی می‌افتد؟» و «کدام‌یکی‌ها می‌توانند شنا کنند؟» به اجرا درآمد. شخصیت دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده به صورت کلیپ آماده و به اشتراک گذاشته شد. مراحل حل مساله نیز برای اعضا در قالب کلیپ تهیه و بارگذاری شد.

همچنین از محتواهای تولیدشده توسط سایر مربیان جهت بهره‌مندی اعضا در گروه مجازی  استفاده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =