نقد و بررسی کتاب «فقط بابا می‌تواند مرا از خواب بیدار کند» برگزار شد

کتاب «فقط بابا می‌تواند مرا از خواب بیدار کند» در انجمن ادبی مجازی پاتوق سرچشمه از سوی مجتبی احمدی نویسنده و شاعر و اعضای انجمن نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، در این نشست که ۱۶ بهمن ۹۹ و به مناسبت چهل‌ودومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار شد، مجتبی احمدی نویسنده، شاعر و کارشناس انجمن و اعضای انجمن ادبی پاتوق سرچشمه کتاب «فقط بابا می‌تواند مرا از خواب بیدار کند» نوشته مژگان بابامرندی را نقد کردند.

بنابر این خبر، مجتبی احمدی درباره موضوع و محتوای کتاب بیان کرد: «یکی از بلندترین و حماسی‌ترین فرازهای انقلاب ما که در حال حاضر چهل‌ودومین سالگردش را جشن می‌گیریم جنگ هشت ساله‌ای است که به ما تحمیل شد. هنرمندان زیادی این موضوع را برای خلق اثر هنری انتخاب کرده‌اند و این پرداختن به موضوع جنگ محدود به ایران نیست و کشورهای دیگر، خیلی از چهره‌های درخشان، خیلی از آثار مهم سینمای آمریکا و اروپا هم درباره جنگ است.»

وی افزود: «هنرمندان مختلف از زاویه‌های دید مختلفی به سراغ این موضوع رفتند و پنجره‌های مختلفی را به این موضوع باز کردند. مژگان بابامرندی هم سعی کرده است به جای پرداختن مستقیم به جنگ به تاثیراتی که این جنگ در جامعه ما داشته است بپردازد.»

احمدی ادامه داد: «همه شخصیت‌های داستان به نوعی درگیر جنگ هستند. پرداختن به تاثیرات جنگ و نگاه اجتماعی نویسنده اثر به موضوع جنگ از نقاط قوت کار است و همچنین وارد کردن دو شخصیت معلول آرمین و یاسمین به داستان از ارزش‌های این کتاب به لحاظ محتوایی است.»

مجتبی احمدی استفاده از شخصیت‌ مسیحی و دوستی شخصیت اصلی مسلمان با یک مسیحی را تاکید بر این نکته دانست که انسان‌ها فارغ از اینکه به کدام یک از ادیان الهی اعتقاد دارند می توانند با هم مهربان و دوست باشند و بیان این موضوع این کتاب را ارزشمند کرده است.

کارشناس مهمان انجمن ادبی پاتوق در بخش دوم نقد کتاب «فقط بابا می‌تواند مرا از خواب بیدار کند» درباره فرم و ساختار کتاب اضافه کرد: «فصل‌بندی کتاب با اسم شخصیت‌ها نام‌گذاری شده است که در ابتدا مناسب به نظر می‌آید اما به مرور و با تکرار تاثیر خود را از دست می‌دهد. تغییر زاویه دید با تغییر فصل‌بندی هم کار متفاوتی است اما منجر به پراکندگی و تشتت شده و انسجام را از کار گرفته است.»

او با اشاره به اینکه کتاب «فقط بابا می‌تواند مرا از خواب بیدار کند» از لحاظ محتوا بسیار ارزشمند است یادآور شد: «شمار زیاد صفحات کتاب با توجه به اتفاقات داستان زیاد است و همچنین پرداختن به اعتقادات و ارزش‌ها بدون شعارزدگی کار سختی است و در این داستان هم جاهایی ما این شعارزدگی را می‌بینیم. شخصیت‌پردازی هم از قوت لازم برخوردار نیست و مخاطب بعد از خواندن کتاب نگاه کامل و جامعی به هر شخصیت نمی‌تواند داشته باشد.»

این در حالی است که، اعضای انجمن ادبی پاتوق هم نظرات‌شان درباره این کتاب را به تفصیل بیان کردند. مسئولیت انجمن ادبی پاتوق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرچشمه را زهره علیایی مربی آفرینش‌های ادبی برعهده دارد و سمیه یاوری کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون استان و زهرا جباری مربی مسئول فرهنگی کانون سرچشمه هم بچه‌های انجمن را در این نشست مجازی همراهی کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =